Innsikt og analyse

Dagens marked er digitalt, og datamengden vokser raskt. Riktig bruk av dine data kan skape verdi og drive produktutvikling.

Våre analysekonsulenter er eksperter i å oversette store og kompliserte datakilder til alt fra enkel styringsinformasjon til AI-baserte automatiseringsgrunnlag.

I tett samarbeid med kundene jobber vi med dette for å redusere kundefrafall, øke salg, beregne kunde- og produktlønnsomhet, optimalisere prising, identifisere truende og lovende trender i dataene og mye annet.

Et analyseprosjekt kan forenklet sett gjerne deles inn i 5 kategorier:

  1. Definisjon og forankring av mål
  2. Sammenstille informasjonen
  3. Strukturere informasjon
  4. Analyse
  5. Bruke informasjonen til noe fornuftig


La oss se nærmere på disse kategoriene:

Forankring av mål

Felles forståelse av ønsket resultat av et analyseprosjekt er essensielt helt i oppstartsfasen. Vi må bli introdusert for verdikjeden og selskapets strategi, slik at vi i samråd med dere kan utarbeide realistiske målsetninger. Hvis det foreligger liten kjennskap til hvilken data dit selskap innehar, kan det i denne prosessen være krevende å sette seg oppnåelige mål. Utarbeidelse og utvikling mot delmål gir oss derfor mulighet til å oppjustere, eller nedjustere slik at det langsiktige målet blir realisert.

Analyse er ikke en engangsoppgave, men en kontinuerlig prosess.

Sammenstille informasjon

Vår erfaring er at veldig mange bedrifter har store menger data, men at disse ligger lagret på mange ulike steder. Det kan være både lokalt hos enkelte ansatte, men også i ulike servere fordelt over de forskjellige avdelingene. Denne fasen handler derfor om å starte med å sammenstille alle datakilder slik at vi kan begynne å teste delmålene basert på de dataene selskapet har tilgang på. Ofte vil denne fasen føre til oppnåelse av enkelte delmål, samtidig som at vi får kartlagt hvilken informasjon som er utilgjengelig og videre definert hvordan den skal tilgjengeliggjøres.

Et analyseprosjekt kan med andre ord ofte være et utgangspunkt for videre utvikling av selskapets digitale strategi, hvorav resultatet ikke bare blir økt innsikt, men også konkrete tiltaksplaner som samsvarer med de langsiktige målsetningene selskapet har for videre vekst.

Strukturere informasjonen

Når dataen først er tilgjengeliggjort, starter fasen med strukturering. Her vil det være naturlig å se hvilke data som tilhører de ulike domene i selskapet og om resultatet av denne fasen utløser en endring i målbildet eller videre prosess.

Hva er en dataplattform - og hvilke behov løser den?

Analyse informasjonen – Muligheter og videre utvikling

Det er først når vi kommer til denne fasen at vi kan begynne å grave i dataen og kartlegge hvilke potensialet og gevinster innsikten kan gi. Resultatet av denne øvelsen gir gjerne både håndfaste rapporter over ferdig definerte KPI’er, men også besvarelse av spørsmål som: hvilke kunder dere tjener mest på, kartlegging av gap i kundereisen, sammenhenger i kundehenvendelser mot produkt eller tjeneste, ofte stilte spørsmål, type sakshenvendelser fordelt over kundeprofil og mye mer.

De øvrige fasene kan sees på som grunnmuren til analysering, og videre arbeid med innsikt og utvikling er en kontinuerlig prosess uten en sluttdato. Markedet, forbrukermønster og ditt eget selskap er i stadig endring noe som også medfører at behovet for innsikt og analyse kommer til å endre seg, på samme måte som datagrunnlaget.

På vår YouTube kanal kan du se alle våre demonstrasjoner av relevante produkter og løsninger for deg som jobber med salg: YouTube

Gjør innsikt til handling

For at innsikt skal ha verdi, må den være tilgjengelig og brukes aktivt til forbedring. Som spesialister på Microsoft Dynamics 365 hjelper vi bedrifter med å gjøre innsikt tilgjengelig for ansatte i CRM eller kunder i MinSide og andre samhandlingsløsninger.

Ofte avdekker analyser forbedringsmuligheter, som kan føre til mer effektive arbeidsrutiner eller nye prosesser. For eksempel kan et kundegap i salgsprosessen løses ved å automatisere oppfølging. Analyse av ofte stilte spørsmål kan gi grunnlag for kunnskapsartikler med automatiserte svar. Innsikt kan også brukes til bedre prising eller prediksjon av kundefrafall.

Hør om god rapportering og hva datadrevet ledelse virkelig innebærer i denne episoden av ProsessPodden: Fra data til beslutning: Ledelsens krav til innsikt og analyse

Analyse er ikke en engangsoppgave, men en kontinuerlig prosess. Og teknologi tar ikke beslutningene for deg, men gir verdifull innsikt for smartere valg.

Relaterte produkter til denne artikkelen

Kontakt

Mathias Korterød Johansen

Hei! Jeg kan hjelpe deg med å nå deres forretningsmål. La oss ta en prat!

  1. Send e-post
  2. 993 50 945