- Youtube
- 06.11.2024
- 14:00
Power BI design basics på én time!
Hvordan tilpasse Power BI-rapporter i bedriftsprofil? Vi viser deg hvordan du kan gjøre rapportene enkle å forstå - og brukervennlig. Se webinar-opptak med demo.
En profesjonelt designet rapport kan gjøre stor forskjell i hvordan dataene blir forstått og brukt i organisasjonen. I dette webinaret vil du lære hvordan du kan tilpasse Power BI-rapporter til din bedrifts visuelle profil og forbedre både utseende og brukervennlighet.
Hvordan bør du tilpasse salgs- og markedsrapportene til firmaets farger og font, slik at rapportene holder samme stil som bedriftens merkevare og grafiske elementer? Og hvordan kan du forbedre økonomirapportene ved å bruke kjent farger og fonter for en profesjonell, konsistent presentasjon.
I dette webinaret får du se eksempler på nyttige og brukervennlige rapporter:
- Kontekst for rapporter: Forstå brukernes behov og mål
- Gjør det enkelt! Eliminere rot (kognitiv belastning)
- Fortell en historie - visuell rekkefølge
- Demo og tips
Se opptak og demo nedenfor:
Nyttige verktøy for design i Power BI-rapporter:
Verktøy for layout og balanse
https://www.figma.com/
https://app.mokkup.ai/screen/68505
Opprette Power BI-tema
https://community.fabric.microsoft.com/t5/Themes-Gallery/bd-p/ThemesGallery
Farger og tekst i Power BI-tema
https://www.numerro.io/guides/power-bi-themes
Andre nettsider for å lage Power BI-tema
https://powerbithemegenerator.bibb.pro/
https://themegenerator.point-gmbh.com/en/visuals/Line
Chart
https://themes.powerbi.tips/themes
Fargepaletter
Colorspace - https://mycolor.space/?hex=%2369C7D5&sub=1
Adobe
https://color.adobe.com/nb/create/color-wheel
Viz Palette (susielu.com)
https://projects.susielu.com/viz-palette
Microsoft sales and marketing example for Power BI
https://learn.microsoft.com/en-us/power-bi/create-reports/sample-sales-and-marketing
Ta kontakt med oss på oss om du ønsker hjelp med dine Power BI-rapporter!
Andreas Fjeld-Nielsen
Hei! Jeg hjelper gjerne din bedrift med rapportering, analyse og innsikt. Ta kontakt for en prat!
Her kan du lese transcript av hele videoen:
Hvordan tilpasse Power BI-rapporter i bedriftsprofilen
Frode Stenstrøm: Har du noen gang sett en rapport som bare føles riktig, at den er lett å forstå og at den kommuniserer godt? Nytteverdien på alle rapporter står og faller på om alle som ser rapporten forstår det samme, og om den rapporten også representerer ditt firma. I dagens sending skal vi gå gjennom tema Power BI Design og se hvordan du kan velge riktige fonter og farver, at du kan fjerne alt kluss slik at rapporten blir klar og tydelig og til å gjøre vise oss alt dette har vi fått med oss Yuliia inn i studio, som skal vise oss nettopp hvordan det er å lage verdens beste Power BI-rapporter.
Velkommen tilbake! Takk Du ble ikke så skremt siste første gangen så vi prøver en gang til. Ja! Og hvis ikke dere har sett den før, så har Yuliia hatt en sending før med oss, med Power BI som tema.
Yuliia Kamkova: Ja!
Frode Stenstrøm: Det hadde vi. Og i dag har jeg gitt deg en kjempeutfordring Og denne utfordringen stemmer fra et område som jeg har vært veldig opptatt av i ganske lang tid, og det er at det er veldig mange rapporter som kan ha alt for mye informasjon, så de som ser rapportene ikke forstår hva som står der.
Eller at de har et design som ikke er så veldig gjennomtenkt. Alle tallene er der på sett og vis, men forstår vi dem? Og så ble jeg veldig inspirert, for du har jo laget noen rapporter til oss i ProsessPilotene som er så lekre, og jeg tenkte at yes, er det Power BI da? Så det er litt bakgrunnen for dagens webinar, og da ga jeg deg en challenge:
kan du vise oss hvordan du lager så gode rapporter?
Yuliia Kamkova: Jeg kan prøve.
Frode Stenstrøm: Du kan prøve, ja. Det blir knallbra. Og for de som ikke har møtt deg før, hvem er du?
Yuliia Kamkova: Jeg er forsatt Yuliia Kamkova, og jeg jobber her hos ProsessPilotene som funksjonell konsulent. Og i dag skal jeg vise alt det som du har sagt. Så det kommer å bli litt tips og praktiske info, og også litt demo.
Så vi skal tilpasse en standardrapport til firmaets temer og farger. Så det kommer å bli masse... Inne i Power BI, så jeg tror det kommer å bli spennende.
Frode Stenstrøm: Og du vil jo også vise oss litt en design-teori, nå har jeg sett hva du skal vise, så jeg gleder meg til dette. Dette er et område jeg kan svært lite om, og da må jeg bare lene meg på deg, så skal vi ta det videre.
Mitt navn er Frode Stenstrøm, og jeg har rolle som programled i dagens sending. Vi sender som vanlig direkte på YouTube, så det er lov å dele dine beste tips og spørsmål med oss underveis. Da kobler vi deg bare på, og så viser vi de spørsmålene. Så si hvem du er. Opptaket det tekster vi som vanlig og påfører kapitler, så du kan hoppe til den delen av opptaket som er mest relevant.
Og vi minner også om prosesspodden, hvor vi har en god del gode podcast-episoder som snakker om rapportering og det å bli datadrevet, og hvilke måleparametre som er viktige for deg som driver med innsikt og analyse i din bedrift. Og så, hva har du tenkt vise oss i dag?
Yuliia Kamkova: Så dagens agenda kommer å bli først litt teori om designprinsipper, og etterpå det kommer det å bli demo, som er spennende.
Så først skal vi snakke litt om tilpassning av fargepalett, og hvordan å velge det, hvordan å finne farger, og også noen tips med det. Også om logo og andre visuelle elementer, hvordan å legge det til rapport, så det passer til firma. Og vi skal snakke om interaktiv visualisering, fordi Power BI er ikke bare dashboard, det er ikke Excel-filen som du ser som pdf, men det er faktisk masse nyttig med interaktiv.
Og til slutt kommer det å bli publisering og deling av den rapporten vi har laget.
Frode Stenstrøm: Og da hadde din verktøy du bruker også.
Yuliia Kamkova: Uff, det kommer å bli masse lenker i dag.
Frode Stenstrøm: Ja det blir det.
Yuliia Kamkova: Så jeg håper det kommer å bli nyttig for folk.
Frode Stenstrøm: Og som sagt bare still spørsmål underveis Poenget med dette er å dele litt og vise både til inspirasjon hva som er mulig å gjøre i Power BI.
Men også de verktøyene som dere kan bruke, for det er en del ting som ... Ja, vi bruker ikke bare Microsoft-ting, egentlig.
Yuliia Kamkova: Ja, det stemmer. Det blir hovedsaklig Power BI Desktop, som er verktøy fra Microsoft. Men for å lage design, det er ikke nok.
Frode Stenstrøm: Vi kommer ikke til å vise hva vi bruker. Og da tenkte vi at begynne på det første først og det er de designprinsippene.
Skulle du si noe om det?
Yuliia Kamkova: Ja, så når vi snakker om designprinsipper, det er fire ting som vi skal ha i hodet, eller bak hodet. Først er det kontekst og målgruppe. Så hva skal den rapport snakke om, og hvem skal den kommunisere med? Neste er layout og balanse, så hvilken visualisering skal vi bruke, og hvordan å sette den på side.
Neste kommer å bli om fokus, om de som ser på den rapporten, fordi folk ... Kan ikke fokusere på alt samtidig. Så kommer det noen triks om hvordan å lede folk til å se på det som du vil de skal se på. Og siste det er om farger, tekst typografi. Og det faktisk gjelder om Power BI-tema. Så vi kommer å snakke mye om å lage Power BI-tema som gir oss konstant bruk av samme farger, samme fonter så det blir en helhet.
Frode Stenstrøm: Og jeg har lyst til å supplere her at dette er egentlig ganske parallelt med de av dere som jobber med interaksjonsdesign og kommunikasjon. Det er mye av de samme designprinsippene som gjelder. Men det jeg ofte ser er at de som lager Power BI-rapport i dag, de går rett på å kline mest mulig ut i tall. Da har de på en måte vist funksjonaliteten.
Men da er jeg tilbake til at når vi har testet Power BI-rapporter på kunder, så tar de og legger forskjellige fortolkninger av tallene. Og det er jo det som er det krevende å klare å komme dit.
Yuliia Kamkova: Ja, og den kommunikasjonen storytellingen med data som det heter, det er en stor del. Fordi du kan bli kjempegod i å lage Power BI.
Du kan lage alle beregninger kjempefint i dagsformuler. Men hvis du viser det på feil måte, da... Så helt, ja, den inntrykk av rapport, det kommer å bli feil, fordi du kommuniserer feil med den som du har.
Frode Stenstrøm: Så du sa det første punktet først det var kontekst og målgruppe og da tar vi den neste delen av presentasjonen som er nettopp det.
Og der har du jo, skal jeg bare gå igjennom hvem hva og hvor?
Yuliia Kamkova: Ja, så når vi snakker om kontekst og målgruppe, så er det tre spørsmål som vi skal stille før vi skal lage rapport. Så hvem skal den rapporten kommunisere med? Så hva er målgruppen for den rapporten? Prøv å unngå den generelle målgruppen så alle interne ansatte, eller alle eksterne kunder.
Prøv å bli mer spesifikk, så er det salgleder eller er det kunder Ja, eller er det markedsføringavdeling, eller er det bare ledergruppe. Så du må finne personen som kommer og ser på den rapporten, og som skal gjøre en beslutning.
Frode Stenstrøm: Ja, det synes jeg er et veldig viktig første tips fra deg, for hvis man prøver å lage en rapport som skal prøve å kommunisere alt til alle, så blir det bare rot, og her er det jo det samme gjelder også nettdesign.
Klarer du å bestemme for at denne applikasjonen skal nå denne personen eller brukergruppe, så blir det lettere.
Yuliia Kamkova: Ja, det sier deg mer spesifikk hva du skal kommunisere. Så når du har bestemt hvem, kommer du til neste spørsmål hva. Så hva trenger din målgruppe vite, eller hva trenger din målgruppe å gjøre? Fordi hver eneste rapport skal gjøre noe eller skal gi noe å vite, eller å gjøre.
Hvis den rapporten bare er en rapport, og gjør ingenting, det er ikke noe beslutning på grunn av den rapporten da gir rapporten ikke noe verdi til selskapet. Så prøv å bestemme til de to spørsmålene, eller en av dem.
Frode Stenstrøm: Og det betyr altså at de må vite hvordan den rapporten skal brukes. Det spørsmålet har jeg stilt ganske mange ganger til kunder som sier at de trenger rapport.
Så spør jeg, hvordan skal du bruke den? Ja, men vi må jo vite de tallene! Så sier jeg - ja men hvorfor det?
Yuliia Kamkova: Ja, så du er kjempeflink
Frode Stenstrøm: Njaaa, det skal jeg ikke...
Yuliia Kamkova: Fordi ja, det er en kunst å spørre riktige spørsmål. Fordi hvis du spørre riktige spørsmål, da du kan svare på de spørsmålene hva. Og hvis de spørsmålene er bra nok, da det kommer å bli bra nok visualiseringer, og da det kommer å bli bra nok rapport til slutt.
Så hvordan? Det kommer å bli siste ting, og det er faktisk de visualiseringene som vi skal bruke, og også den data som er tilgjengelig. Så kanskje du trenger mer data. Kanskje du trenger ikke så mye data som er tilgjengelig, og da den rapporten kommer å bli litt lettere å laste ned og se på. Så før du begynner å gjøre noe i Power BI Desktop, begynn først med de tre spørsmålene.
Kanskje du kan skrive det i Excel-filen, eller bare som notater, men tenk på det.
Frode Stenstrøm: Og det synes jeg egentlig er en bra utgangspunkt, at du er sånn litt til prosessen, stille spørsmålet, og så går vi videre. Det neste punktet du sa du skulle gå gjennom, det var denne her som heter layout og balanse.
Hva mener du med det?
Yuliia Kamkova: Så når vi designer Power BI-rapport, skal vi legge forskjellige visualiseringer. Men for å gjøre det, må vi ha i hodet hvordan den rapport skal se ut, kommer det å bli masse forskjellige elementer eller kommer det å bli bare to, tre, så ... Prøv først å ha noe som draft, og for det bruker vi forskjellige visualiseringer som her vist på den første boksen.
Vi kan se de standardvisualiseringene fra Power BI, og jeg har de røde boksene rundt de som brukes mest.
Frode Stenstrøm: Det er riktig.
Yuliia Kamkova: Og den for eksempel på tredje rad, som er pie chart, prøv å unngå det. Det er ikke det beste praksis. La oss se. Men det er bare fra min erfaring og fra det jeg ser, de tre radene er det mest brukte.
Frode Stenstrøm: Men kan du lage egne visualiseringer i Power BI i tillegg til de her?
Yuliia Kamkova: Ja.
Frode Stenstrøm: Kunne lage noe custom, for eksempel?
Yuliia Kamkova: Ja, hvis vi ser på de tre prikkene nederst, da kan vi legge til custom visualisering, ja, de tre, som er laget av forskjellige folk. Men ... Det er mulig å lage, men det er helt annen kunst. Fordi du må bruke, ja, det kan bli SVG-visualisering, som er kanskje ganske lett.
Men hvis du går dypere og dypere, det er mulig å lage masse. Men det er en helt annen retning. Vi skal ikke snakke om det så mye i dag.
Frode Stenstrøm: Hva mener du her da med PowerPoint og Figma? Nå ble jeg nysgjerrig.
Yuliia Kamkova: Så ja, når vi bestemte hvordan... Hvilken visualisering vi skal bruke. Vi skal tenke hvordan vi kommer å plassere det på sliden.
Så først det er mulig å bruke, for meg, det letteste er å bruke PowerPoint, fordi det er, ja, alle kan PowerPoint.
Frode Stenstrøm: Ja så du visualiserer rapporten i PowerPoint? ,
Yuliia Kamkova: Ja, du bare tegner i PowerPoint hvordan den som skal stå der, men du kan også gjøre det med Figma. Så hvis, jeg vet, du har masse tegninger i Figma.
Frode Stenstrøm: Vi tegner mye i Figma, ja
Yuliia Kamkova: Ja, så da kanskje det er lettere å prøve å tegne i Figma.
Tredje er å ha penn og papir - gammeldags men alltid, for meg, det er kanskje litt mer kreativitet når du bruker penn og papir. Og da du kan bruke også litt mer design og, jeg vet ikke, så velg det som passer best. Og fjerde som vi har her, det er den websiden Mokkup.ai.
Frode Stenstrøm: Skal jeg vise den nettsiden nå, eller?
Yuliia Kamkova: Ja, jeg kan vise deg.
Ja, så det er gratis websiden som er design-tilpasset til Power BI, og her har samme visualiseringer som Power BI har, og her kan vi plassere de visualiseringene på siden
Frode Stenstrøm: Ja det visste jeg ikke. Det er jo kjempesmart.
Yuliia Kamkova: Ja, og da er det litt lettere å tenke, ok, kanskje hvis jeg legger en til bar chart, da det kommer litt for mye, eller så for eksempel har jeg bare drag-and-drop, så det kan bli nyttig av og til å tenke hvordan designe den websiden.
Frode Stenstrøm: Er gratis verktøy?
Yuliia Kamkova: Ja, det er en gratis. Det er mulig å kjøpe som premium eller noe sånt men for å lage det for eksempel jeg brukte bare gratis versjon.
Frode Stenstrøm: For å lage en mock-up rett slett?
Yuliia Kamkova: Ja,, så det er mock-up AI.
Frode Stenstrøm: Jo, men det er jo kjempebra tips. Det er et kjempebra tips, for jeg bruker Figma som designverktøy, og i tidligere faser kan man også gjerne bruke penn og papir bare for å skissere ut noen tanker få dem ned på papir, men det var et bra tips å bruke en sånn type verktøy, for da ser du litt forståelsen.
Yuliia Kamkova: Ja, og du kan faktisk se de visualiseringene som Power BI bruker, så det er litt inne i den. Ja, og det siste som handler litt mer av balansen, er å holde det enkelt. Prøv å unngå for mye informasjon. Prøv å fokusere og ha informasjonen som du vil ha på siden.
Frode Stenstrøm: Absolutt.
Yuliia Kamkova: Ja, den tredje punkt i våre designprinsipp
Frode Stenstrøm: Her må - oj, jo følge ikke jeg med, vet du, det er helt tatt sånn.
Yuliia Kamkova: Ja, fokusere oppmerksomhet der du vil ha den. Så det gjelder om med bruk av noen elementer. Vi kan gjøre sånn at fokuset fra publikum er der du vil ha den, uten at publikum forstår at de faktisk har fokus der. Så det er noe konsept som heter pre-attentive attributes på engelsk og det er det som hvis vi bruker på riktig måte teksten størrelse, eller lengde av linjer, eller bredde av linjer, eller alle som vi ser nå på skjermen. Uten å tenke på det, vil man først se på den, for eksempel første boksen, det er den linje som er det lengste.
Så ja, uten å... tenke over det, først vi kommer og ser på det. Og det gjelder også bredde eller retning eller noe sånt.
Frode Stenstrøm: Ja vi ser ofte vi mennesker, vi ser ofte avvikene.
Yuliia Kamkova: Ja, ja, så vi skal bruke det, som designer av Power BI Report vi også. Så hvis vi bruker større tekst for eksempel titelteksten, størrelse av teksten, da det må bli med en grunn.
Så ikke bruke bare forskjellige størrelsen bare fordi du vil ha sånn men fordi du må ha en grunn for å gjøre det. Ja, det var veldig kort.
Frode Stenstrøm: Men akkurat det vi snakker om nå er jo det som er sentralt at vi ønsker å ha fokus på noen få ting i en rapport, og da er det jo noen enkle triks du kan bruke for å få fram de tallene først.
Yuliia Kamkova: Og siste kanskje tips som jeg vil gi, at når folk ser på rapport, husker at folk går den Z-linje. Så vi først går på, nå kommer å bli litt vanskelig, men det er På venstre-høyre hjørne, og da går det som en Z. Så når du plasserer elementer, også tenk på det. Så hvordan folk kommer til å lese din rapport.
Frode Stenstrøm: Ja, men det er samme hvis du tenker en alminnelig nettside som skal prøve å konvertere folk til å trykke på 'kontakt' så leser man fra venstre til høyre. Ja. Ikke ovenfra og ned, sånn at i hvert fall i vår del av verden gjør vi det.
Yuliia Kamkova: Ja, det er faktisk viktig å... Men jeg tror alle disse designprinsippene gjelder alle UX-design faktisk.
Trenger vi jo litt hvit fra det? Ja, ok.
Frode Stenstrøm: Ja, så det siste du snakket om er jo fargebruk og typografi og tekst.
Yuliia Kamkova: Ja, og som jeg har sagt, det faktisk gjelder Power BI-tema. Så i Power BI kan vi endre tema som skal justere hvilken farger kommer å bli viktigst i vår rapport. Og så er det mulig å se på tekst og hvordan siden ser ut.
Og det er masse Power BI-temaer som her er det 25 allerede som dere kan velge mellom. Men også her oppe, det er faktisk lenken til Microsoft-websiden.
Frode Stenstrøm: Den skulle du også vise, skulle du ikke det?
Yuliia Kamkova: Ja, det kommer jeg å vise
Frode Stenstrøm: Der har vi den.
Yuliia Kamkova: Ja, så her finnes det masse masse temaer på Power BI, 33 sider
Frode Stenstrøm: Men det viktigste er kanskje at firmaene lager seg sitt eget faste som de kan bruke på alle sine rapporter.
Yuliia Kamkova: Ja hvis du bare begynner med rapport, og du vet at du må bruke den fargen, så da kanskje det er lettere å sjekke, kanskje noen allerede finnes. Det som er bra med den, at det ikke bare er farger, men også alle visualiseringer er tilpasset til det temaet. Så du kan også tilpasse, hvis du vil se, kanskje vi kan bare som eksempel her.
Vi kan se, vil vi ha titel på aksen her, eller vil vi ha liggende på sentrum eller her er det på venstre siden. Så du kan tilpasse hver eneste element i tema. Så det er ganske kult.
Frode Stenstrøm: Ja, for det er det som var litt nytt for meg når jeg så alt det du lagde rapporter, hvor langt du kan gå i, jeg sier ikke at du skal gå, men du kan jo egentlig tilpasse hvert eneste design element.
Yuliia Kamkova: Ja, men det er også veldig bra praktisk å bruke litt mer tid på tema. Helt rapport, forskjellige sider kommer å se veldig like og passe sammen. Så de henger sammen. Så jeg tror det låner seg å bruke tid i begynnelse for å lage et tema.
Frode Stenstrøm: Og det fine med det er at når du har gjort det en gang, så har du mye klipp og lim i bruk internt i firmaet ditt.
Yuliia Kamkova: Precis.
Frode Stenstrøm: Og hvis du står helt støkk, så kan du spørre eksperten her, så fikser hun det for dere. Og jeg vet at jeg ga deg en challenge, for vi har jo vår design håndbok, og du lagde jo noen gøy tema basert på det, og du skal være ganske god på det for å klare å forstå akkurat de tingene. Men vi gikk jo litt videre, og der så du, du hadde noe som heter Complete Guide to Power BI Teams.
Yuliia Kamkova: Ja, det var veldig nyttig i websiden, som jeg har funnet for ikke så lenge siden. Så, fordi når vi har den... Ja, det er et tema. Vi har farger, men hva står de farger for? Farge 1, farge 2, farge 3? Det var for meg personlig veldig forvirrende, fordi du tenker, ok, kanskje farge 1 er den farge som kommer å bli som bakgrunn, for eksempel Men det er ikke sant.
Så på den websiden det finnes en pdf-fil som forklarer veldig bra hva faktisk disse fargene står for, og også med den palett her. Så hvis du har tid, anbefaler jeg å lese litt om det, hvis du skal lage Power BI-tema. Fordi det gjør livet mye lettere.
Frode Stenstrøm: Ja det var det.
Men det kjenner jeg, for jeg har prøvd noen ganger å lage sånn team i Power BI.
Og akkurat som du sier, farge 1, hva betyr det? Hva er primære og sekundære fargene? Det her er jo en veldig fin visualisering av det.
Yuliia Kamkova: Da går vi
Frode Stenstrøm: litt videre, og da er det jeg som er produsenten her, jeg ligger litt på etterskudd i dag.. Skal vi se.
Feil kamera. Sånn story. Der, webside med Power BI tema, og da skal vi ta noen punkter her.
Yuliia Kamkova: Ja, så vi har nå helt i Power BI tema. Så, ok, vi kan bestemme farger, men hva hvis vi endrer disse visuelle elementene? Jeg har noen websider som jeg tror kan bli interessant å se på.
Frode Stenstrøm: Og det er tre stykker av dem i tallet, er det ikke det?
Yuliia Kamkova: Ja, det stemmer.
Frode Stenstrøm: Hvis du vil, så kan vi ikke bare gå gjennom de tre først og så sier de litt hva de var enkelt, så viser vi det etterpå.
Yuliia Kamkova: Ja, så første websiden det er veldig interessant websiden, fordi den kan hjelpe oss å finne disse farger. Fordi vi har åtte farger, og det var også tre farger. Så den websiden er som magiske verktøy for å finne farger på hva som helst.
Vi kommer til å se litt demo etterpå. Den andre, den hjelper med å finne farger for tema. Men hvis vi vil endre visualiseringer, da er det to andre websider etterpå. En er gratis og der kan du tilpasse temaet. Veldig nyttig til hvert eneste element og farger og alt. Men den er litt mindre brukervennlig enn den siste. Men den siste er ikke gratis.
Da må du betale som 30 kroner per måned. Men den er mye lettere å bruke. Vi skal se litt mer
Frode Stenstrøm: Men da viser du frem de sidene?
Yuliia Kamkova: Ja. Ja, så det var den første. Så Team Generator. Så den hjelper oss med farger. Så hvis vi for eksempel endrer den fargen til sånn Vi ser at farge nummer fire, og det endrer. Men først må vi finne ut hvilken farge vi skal bruke.
Og her, det var et veldig interessant trykk. Så hvis vi, for jeg vet at vi har håndbok med farger, men vi bare tenker, ok, hvis vi ikke har det, og vi går bare på vår webside, prosesspilotene.no, og vi tar skjermbildet av den. Ja, ok, jeg har den fra før, så jeg jukser litt. Så hvis vi uploader den. Kult! Og vi har fargepalett, rett og da kan vi apply, og hvis vi hadde på dark
Frode Stenstrøm: Det var jo kjempesmart da!
Yuliia Kamkova: Ta-dam! Og vi har alle farger med hash-kode.
Frode Stenstrøm: Var ikke det kult av dere? Det er jo helt rått!
Yuliia Kamkova: Ja, jeg synes det er helt... Ja, du trenger ikke å tenke, også det er samme rekkefølge som vi hadde på Power BI. 1, 2, 3, 4, 8, og også bakgrunnfarger.
Frode Stenstrøm: Så ser du med en gang hvordan det kommer til å se ut, så du kan jo gjøre justeringer.
Yuliia Kamkova: Ja, og du kan laste ned JSON
Frode Stenstrøm: Og dette var gratis da?
Yuliia Kamkova: Ja, ja!
Frode Stenstrøm: Fantastisk Kjempe tips!
Yuliia Kamkova: Magic, så vi kan også gjøre det Colorful Sunset, eller...
Frode Stenstrøm: Alle skal ha spor av AI disse dagene med produktene sine, men det er jo ikke noe produkt uten.
Yuliia Kamkova: Men jeg tror den er kjempefin hvis du har websiden eller noe sånt, som du vil gjerne se på, tilpasse Power BI til.
Så jeg tror, ja, den kan vi bruke også.
Frode Stenstrøm: Trending - er det sånn de fargene som blir mest brukt, eller? Jeg så det ble nysgjerrig, ja. Set colors on course og upload image og trending.
Yuliia Kamkova: Ja trending. Ja, tror det er de som nå er veldig populære farger. Ja det var den første. Hva er...
Frode Stenstrøm: Så er det themes med appen du skal vise neste?
Yuliia Kamkova: Ja, så hva er her? Vi kan lage et tema med farger, men vi kan ikke endre den fonten her. Vi kan ikke endre visualiseringer, så hvis vi vil se på visualiseringer eller endre visualiseringer, da vil vi gjerne bruke den websiden. Så det er også Theme Generator, det er veldig kreativt navn, men her vi kan se forskjellige Elementer, og på hvert eneste element vi kan tilpasse alt vil vi se på legend, eller ikke, vil det komme på toppen, eller på botten. Så du må være ganske kjent med Power BI Desktop for å endre her, for det er masse informasjon
Frode Stenstrøm: Jeg ser du kan som du sa i sted, du kan jo tilpasse så å si absolutt alt
Yuliia Kamkova: ja, ja, men det samtidig jeg føler det er litt for mye fordi du må kjenne hvert eneste element og du har masse ting for å tilpasse her, så for meg det er litt overwhelmed når jeg ser på det og også du vet ikke hvordan det kommer til å se ut hvis du endrer noe så da kommer den siste websiden, som jeg liker best, ut av den
Frode Stenstrøm: themes.powerbi.tips/themes ja
Yuliia Kamkova: øh Hvis vi kommer og ser på den.
Bare et sekund.
Ja, bare lås den. Ta den opp, så filmer vi.
Frode Stenstrøm: Der har du den, ja.
Yuliia Kamkova: Ja.
Frode Stenstrøm: Men dette var et kommersielt produkt, sa du ikke at det var det?
Yuliia Kamkova: Ja, den har en gratis versjon, men den kan ikke så mye. Så det lønner seg å betale 30 kroner.
Frode Stenstrøm: 30 kroner, men du sparer masse på det da.
Yuliia Kamkova: Ja, så for eksempel hvis du velger farger, og da går du til å tilpasse en av de, og har de som ser ut eksakt som på Power BI, så det er enda lettere.
Så hvis vi, ja, vi skal endre den for eksempel. Så når du endrer noe, det kommer også å endre med en gang på, ja,
Ja, det kommer å endre med en gang på den
Frode Stenstrøm: Du ser endringer med en gang så du forstår hva du gjør da
Yuliia Kamkova: Ja, precis. Så da føler jeg at den er mye lettere å bruke på grunn av at når du endrer noe så ser du hva du endrer og hvordan det kommer å se ut på den rapport og
Frode Stenstrøm: Dette er din favoritt, men hva gjør du når du har gjort en sånn endring, eller skal du vise etterpå hvordan du får det inn i Power BI?
Yuliia Kamkova: Ja, det kommer vi å se på. Det bare var intro.
Frode Stenstrøm: Jeg er bare ivrig.
Yuliia Kamkova: Ja, men det er så mange linker nå, så jeg forstår.
Frode Stenstrøm: Men av de tre verktøyene vi nå snakket om, så snakket vi jo da om vi snakket jo da om, vi snakket jo da om den her team, de tre verktøyene der, og da var det jo den siste du likte best. Eller bruker litt forskjellig, blander du litt?
Yuliia Kamkova: Jeg tror jeg blander, fordi av og til ... hvis jeg trenger å bare finne farger som passer bedre, da kommer jeg å bruke første. Bare for å visualisere det. Den andre jeg bruker ikke så mye. Den tredje har brukt spesielt for i dag. Så den er fin. Hver person er forskjellig.
Frode Stenstrøm: Jo, men jeg har legger merke til at det har skjedd noe, for jeg har sjekket ut dette markedet for en halvannet års tid siden, og da fant jeg bare en sånn generator. Det jo mye av dette er ganske nye verktøy, tror jeg. Ellers var det jeg som ikke fant det.
Yuliia Kamkova: Men det skjer hele tiden.
Jeg regner også noen websider jeg har funnet når jeg forbereder meg til det.
Frode Stenstrøm: Så bra.
Da har dere der hjemme fått noen tips på, hvis du vil oppsummere hva vi har snakket om. Jeg bare går litt tilbake i presentasjonen vår nå. Vi jo at vi skulle se litt på disse designprinsippene, altså kontekst og målgruppe har vi snakket om.
Vi har snakket om layout og balanse, har vi snakket Og dette med å bruke design-elementet for å ha fokus, og så har vi snakket om farge og typografi og så videre. Så da har vi vært gjennom den biten av det. Du har litt om fargepaletter, vet jeg.
Yuliia Kamkova: Å, det også.
Frode Stenstrøm: Da må jeg si det sånn.
Yuliia Kamkova: Jeg tror vi kommer ikke å gå på hver sider, fordi det tar for mye tid, men andre tips for å finne farger, det er å bruke de websider som er spesielt for å finne farger.
Så hvis du har en farge som du vet du må bruke, hvordan finne de andre syv fargene? Så du kan bruke forskjellige websider. Den første den kan generere deg palett ut av en farge. Den andre det er standard fra Adobe... Fargehjul, den jeg tror har vært der lenge, så den folk kanskje er kjent med.
Men her er det fint fordi du kan også lage paletter som er på folk med forskjellige utforminger, eller som er litt mer pastell, eller noe sånt. Og du kan også, hvis du har tre eller fire farger allerede, og da du kan legge til farger.
Frode Stenstrøm: Men jeg har lyst til å si en ting på akkurat det, for det er jo sånn at vi må hensynta universell utforming.
Og det er jo hvis du er rød-grønn farveblindhet, så kan du ikke akkurat bruke rødt og grønn i rapporten for å synliggjøre forskjellen på ting. Vi har brukt mye av Adobe's verktøy for å velge farver når vi lager nettsider til folk, for eksempel.
Yuliia Kamkova: Og det er også veldig fint med den tredje websiden, Palette fra Susilu.
Hvis du velger Palette, der du kan faktisk velge på folk med forskjellige sykdommer, og hvordan de kommer til å se disse fargene, og hvordan kontrast kommer til å bli, og alt som mulig. Så det er fint til slutt å sjekke at rapporten ser bra ut.
Frode Stenstrøm: Det vil jeg si er veldig, veldig nyttig. Men da er det jo sånn at vi skal, nå har vi jo vært igjennom demonstrasjonen, og du har vist mye på kort tid, vi har ikke holdt på mer enn et kvarter siden, så det er nei, 45 minutter har vi holdt på.
Nei, unnskyld, halvtime har vi holdt på. Men vi har vært igjennom alle de grunnleggende designelementene på sånn. Hvordan jobber du?
Yuliia Kamkova: Hvordan jobber jeg? Hardt.
Frode Stenstrøm: Demo-case igjen skal du ta først da.
Yuliia Kamkova: Ja, vi kommer til å se på demo-case. Så vi har tatt eksempelrapport fra Microsoft-websiden, og det går... Det er et fiktivt rapport som den firma som heter Obvience, de har laget med et fiktivt selskap som produserer et produkt som heter Van Ardskjell.
Og vi kommer å se på saltrapport, og bare for at vi har allerede brukt så mye tid, vi bare kommer å tilpasse en side av den rapporten som er year-to-date category trend analysis.
Frode Stenstrøm: Riktig. Og da er første du skriver, første opprydding har du kalt det?
Yuliia Kamkova: Ja, så ...
Frode Stenstrøm: Da skal jeg vise din skjerm jeg.
Yuliia Kamkova: Ja.
Så den rapporten ser ut sånn.
Ja, hva er første inntrykk for deg fra den rapporten?
Frode Stenstrøm: Jeg synes det var veldig, veldig mye egentlig.
Yuliia Kamkova: Ja, det er det.
Frode Stenstrøm: Jeg synes at du har et stort kart der som jeg ser noen prikker på, uten at jeg får noe særlig ut av det, uten at jeg har gått inn i det. Jeg kan se det er noen trendlinjer der som jeg kan skjønne hvis jeg ser godt etter..
Men det var veldig mye å trykke på her.
Yuliia Kamkova: Og jeg er helt enig. Jeg tror det er for mye farger spesielt her. Det skjer noe fargepalett.
Så også med kart, jeg er helt enig at kanskje det gir ikke så mye informasjon. Så hvis vi trenger å se på det, kanskje vi kan se på det litt mer detaljert. Så min første forslag kommer å faktisk fjerne det fra den rapporten og gjøre det som to tips. Da sparer vi litt plass på den rapporten og da kan vi også se på det hvis vi trenger det.
Så det skal vi gjøre. Så bare Ctrl-X, og vi legger en ny side som kommer å bli litt vanskelig. Vi skal gjøre den som to tips.
Verktøytips, det står, og vi kommer å ha det sånn og ja, ja, og det kommer å bli her, og vi kan gi nytt navn.
Frode Stenstrøm: Så du legger, du flytter et stort designelement som var på siden inn som en sånn liten sånn som dukker opp hvis du peker på noe, altså?
Yuliia Kamkova: Ja.
Og hva skal vi peke på? Jeg ser at her er det faktisk manufacture og region.
Så det betyr at vi har også snakket om region, og også det gjelder faktisk mappa. Så den to-tippen kan bli for den visualiseringen. Men jeg vil gjerne unngå så mye farger her, og også hvis vi trykker på den, men vi ser at kartet er på den fjerde linjen, som jeg liker ikke så mye å bruke. Og jeg vil gjerne endre den til, hva er det på norsk?
Frode Stenstrøm: Stablet liggende stolpediagram.
Yuliia Kamkova: Stolpediagram, ja. Så ja, vi skal gjøre det. Og vi kommer å lage den som en Tooltip her, så vi skal gjøre verktøy til tooltips. Så nå når vi ser på den, vi kommer å se på...
Frode Stenstrøm: Ja, det blir jo så mye klarere, for det første så ser vi en gang vi ikke om...
Yuliia Kamkova: Ja, manufacturer, og hva skjer i den regionen Men også, ja, nå når vi ser på det, du hadde utfordring å se hva den rapporten handler om, ja, så du var sånn hva skjer her? Så kanskje vi skal også endre titler. Men før vi gjør det, hva jeg liker å gjøre, er å faktisk endre størrelse på siden. Fordi ja, det er 16 til 9, det er standard ratio, så hvis vi gjør det, men bruker 900 til...
Det blir samme ratio, men vi får mye mer plass, og det ser mye bedre ut. Fordi nå, for eksempel vi ser at alle måneder de er diagonal. Og det var forskning som viser at å lese informasjon som er rotert 45 prosent folk bruker 65 prosent mer tid. Så da, når vi har mer plass, vi kan faktisk Gjør det litt lengre, og da vil vi unngå den siden.
Ja, det vi kommer til ta vare på, fordi det er oppvendt som laget den data, det er viktig å ha kreditt for dem. Ja, jeg tenker også for de her, vi har masse om manufaktur, region, manufaktur, months, manufaktur, så kanskje vi er interessert i forskjellige manufaktur, så da tror jeg det kan bli nyttig å ha, oi nei, vekk lagen.
Det er nyttig å ha slicer på manufacturer, fordi jeg ser at alle disse rapporter gjelder om forskjellige manufacturer i forskjellige områder. Ja, så for det vil jeg bare legge til slicer visualisering, som er nå tabellslicer. I den siste versjonen av Power BI har vi to ny slicer, en er tabellslicer en er listeslicer før det var bare ny slicer.
Så mange lurer på hvorfor Power BI har gjort det, men det er ikke temaet av dette webinaret. Så ja, manufacturer, ja vi skal ha... forskjellige manufacturer, og jeg liker å ha den som en kolonne. Hvis vi gjør det, vi har kolonnene. Så nå har vi ryddet litt. Jeg tror det er forskjell. Jeg liker ikke så mye farger, men det er min personlig mening.
Men nå er det litt lettere å se på den rapporten. Men hva skal vi gjøre med det? Det var bare første steg. Vi skal tilpasse det til firmaets farger. Det var målet med dette webinaret. Så jeg tenkte, ok, Obvience har laget den rapporten så vi skal tilpasse det til Obvience websiden. Hva tenker du?
Frode Stenstrøm: Jo det er bra.
Det er kjempebra. Jeg sitter og ser på notatene mine, men ja, du er helt... Du er foran meg.
Yuliia Kamkova: Ok, fint.
Vi er på samme siden. Da kommer vi å se på websiden av Obvience. Så ja, de driver med generativ AI, business intelligence, ja, så det er masse rapporter som de har laget. Ok, da, ok, hva kan vi se her? De bruker oransje Oransje,
Frode Stenstrøm: ja, og blå.
Yuliia Kamkova: Ja blå og så den gule her. Men det er litt vanskelig å finne hvilken hashtag her. Så her kommer et triks fra... Jeg har funnet den websiden notjusteaprettydashboard.com. Vi skal se på det etterpå
Frode Stenstrøm: notjustaprettydashboard.com
Yuliia Kamkova: Ja, så hvis vi går på undersøk, Så her det er CCS overview
Frode Stenstrøm: Stylesheet'en, ja.
Yuliia Kamkova: Og vi gjør capture og her, ta-dam! Vi har alle hashtag for disse fargene som er ganske kult og lett også har de informasjon om contrast issues så faktisk tror jeg de ikke tenker så mye om det for det ser ut at kontrast er ikke det beste men også det gir oss informasjon om hvilken font de bruker og størrelse på font det er jeg tror veldig nyttig hvis du ikke har den designhåndboken fra før og du har bare websiden jeg tror det der fungerer bra
Frode Stenstrøm: 100%
Yuliia Kamkova: Men vi kan også bruke den bib-ting som jeg har vist fra før, så det er litt
Frode Stenstrøm: Da kan dere teste nettsiden deres etterpå, se om dere har kontrastutfordringer, eller om det er noe vi kan gjøre for å fikse nettsiden deres også.
Bare kontakt oss. Men det var kult, for da fikk du jo de fargene du skal bruke i Power BI.
Yuliia Kamkova: Ja så det var, jeg tror, veldig lett for å få disse hashtagene. Vi kan gå til neste siden.
Frode Stenstrøm: Det er da den?
Yuliia Kamkova: Ja. Ja, så det var den, not just a pretty dashboard. Og den websiden, også masse forskjellige... nyttige hacks for å lage Power BI-rapporter så hvis du har tid, gå der og utforske litt men ja, det var litt min hva jeg skal se på når jeg ser på websiden jeg ser på logo ja, det var litt men ja det var bare det jeg ser at de bruker gradient ganske mye, på nesten alle elementer vi har gradient også har jeg laget som screenshot av disse farger og ja, de bruker disse runde elementer også har jeg gjort screenshot av disse hashtagger som vi har fått fra den livehacken
ja,
så nå oransje, jeg tror den er ganske tydeligere hovedpå Farge på den websiden så hvis vi går videre jeg brukte en av de websider som jeg visste for å finne farger og jeg laget som den som hovedfarge og da fått natural palette og threedoms for å ha litt mer farger fordi vi trenger åtte farger eller elleve med de følelsefarger ja, så det var min, hvordan jeg kommer å gjøre det.
Frode Stenstrøm: Ja, men det er jo, du forteller prosessen din fra du tok, altså du får for en hvilken som helst kunde så finner du hvilke farger de har, og så plukker du ut de primærfargerne du tegnet opp som du gjorde da tegnet du egentlig opp sånn som du gjorde her, og så går du videre og får lagd hva fargepaletten er, og så bruker de verktøyene vi så på i sted, og da har du en fargepalett.
Yuliia Kamkova: Ja, og vi ser at farge nummer to og farge nummer tre, det står ikke her, men det er de farger som vi har tatt fra websiden. Nettopp. Fordi de var også funnet. Ja, og det er svart og hvit også. Ja. Så hvis vi går videre. Når jeg har laget den paletten, jeg faktisk prøver å vise er det OK med de som hvis vi for eksempel bare, ok, vi har ikke synsutfordringer, men vi kommer kanskje å printe ut på grayscale, jeg vet ikke.
Frode Stenstrøm: Jo, men du tester jo egentlig da den fargepaletten, for om det funker i grå skala og de som har forskjellige typer synsforstyrrelser, før du begynner å lage dem, det er kjempesmart.
Yuliia Kamkova: Ja, og jeg ser at kanskje disse fargene var ikke det beste, fordi du ser at det er to farger som ser helt like ut, så da endret jeg litt mer den paletten.
Frode Stenstrøm: Ja så da gikk du tilbake og korrigerte det, og så testet på nytt, du fant noe som faktisk fikk ut.
Yuliia Kamkova: Ja så da brukte jeg, hvis vi går videre, jeg brukte Adobe Hjulet, og jeg har funnet litt mer farger som har litt mer kontrast, og da ser paletten litt bedre ut. Det kommer alltid bli vanskeligere å finne de beste fargene som ser ut fint på gråskala, fordi ja, du har mye mindre valg, men kanskje det lønner seg å bruke litt tid med det.
Frode Stenstrøm: Ja, men jeg synes det er det vi lærer av deg nå, det er den prosessen din at du plukker fra fargene fra nettsidene, du tester dem i forskjellige scenarier, må kanskje gjøre korrigeringer til du får en fargepalett som støtter universell utforming da. Det er jo kult, men da skal du vel neste, la meg tippe da, da blir neste at vi faktisk endrer tema, og gjør det i real life.
Yuliia Kamkova: Ok, så kommer vi å vise den. Ok, så det er samme rapport, men jeg har også laget kategori-slicer, men det ser ut samme som fra før, og som jeg ser fra websiden av Obvience, de bruker mørke tema. Først hva jeg liker å gjøre er å ha noe bakgrunn, for nå er det hvitt, og det er ganske vanskelig å gruppere. Så det beste praktisk er å bruke PowerPoint og Figma eller noe annet, men jeg kommer å vise hvordan jeg kommer å gjøre det med PowerPoint.
Så det jeg pleier å gjøre, jeg bare skjermbilder og kopierer det, og da kopierer jeg og åpner PowerPoint. Vær så snill, kom hit. Ok, da har vi fjernet det, fjernet det, og her. Ok. Og... Hvordan er det bedre enn lage... for det er også mulig å...
Lage sånne elementer som bare former her, og vi kan lage som vi kan tegne i PowerPoint alt, men problemet her, at det er ikke veldig det kommer å ta mye tid, og det belaster rapport hvis du har det bare som skjerm bildet som kommer å bli som bakgrunn, rapport kommer å bli mye raskere, så den tid å laste hver eneste element kommer å ta mye mer tid enn å laste en bakgrunn bildet det er veldig
Frode Stenstrøm: fantastisk triks altså det
Yuliia Kamkova: er som best praktisk praksis ja vi er tilbake her ok, så hva skal vi gjøre vi skal gjøre det transparent Ja, nå er det sånn.
Og da skal vi gjøre det samme som den. Så jeg tenker det er fint å ha det noe sånn. Det er også fint...
Frode Stenstrøm: Så du legger inn designelementet du må egentlig da inn i rapporten, som et bakgrunnselement fra PowerPoint.
Yuliia Kamkova: Ja, så da bruker vi litt den oppmerksomhet... Ja,
Frode Stenstrøm: du retter noe for at...
Yuliia Kamkova: Fordi jeg grupper elementer sammen, så da de kommer å bli litt...
Rapport kommer å se litt penere og litt cleanere.
Frode Stenstrøm: Ja, men jeg forstår jo prosessen din, for da tar du og legger elementene du lager et bakgrunnselement, og så setter du den. Ja. Yes.
Yuliia Kamkova: Ja, og da det kommer å bli form. Jeg kan kanskje... Det kommer å vise... Jeg jukser litt, så jeg kommer å vise hvordan jeg har laget det fra...
Før Fordi, ja, spare tid og alt. Så jeg har laget disse rundting rundt også teksten, for teksten hvis vi lager det fra før, det kommer også fortere. Så fordi vi vet hvilken rapport kommer vi å lage design for. Så ja, og da tenkte jeg, ok, faktisk den Obvience websiden er ganske mørk, så kanskje mørkt tema kommer til å passe litt bedre.
Frode Stenstrøm: Nå skjønner jeg hvorfor du bruker PowerPoint, for da kan du bare klippe og lime dette som et bakgrunnsbilde fra PowerPointet litt inn i PowerPoint-rapporten.
Yuliia Kamkova: Ja, og da også litt Shadows-gradient, og da er det bare litt kullere med en gang.
Frode Stenstrøm: Du tar jo en drit kjedelig rapport, unnskyld, og gjør den bra.
Yuliia Kamkova: Takk Ok, nå er vi fornøyd med det.
Vi kan feil. Save as, save copy her, og vi skal save det som SVG, Scalable Vector Graphic Format
Frode Stenstrøm: Da blir det en SVG-fil, ja.
Da går de ganske jo fort.
Ja har du jo laget det før da.
Yuliia Kamkova: Ja men vi lager det ny bare for demo'ens skyld. Ok, save. Og vi bare den sliden. Så når vi er tilbake til den rapporten, vi går til bakgrunnen.
Frode Stenstrøm: Bakgrunnen så velger du den filen?
Yuliia Kamkova: Ja, det var den, åpne, og vi skal
tilpasse. Ja, så vi fjerner
Frode Stenstrøm: Da fjerner du titlen, den har du jo med.
Flytter du de boksene inn i. Ja, det der med bra design tips, det der ante jeg ikke at var mulig. Det gikk jo fra å være en ganske amatørrapport til plutselig å være noe kjempelekkert.
Yuliia Kamkova: Ja, det er litt mer stylish. Men nå ser det ut som at alle disse fargene passer ikke i hele tatt. Nei det gjør de ikke.
Frode Stenstrøm: Hva gjør du da?
Yuliia Kamkova: Vi går til vis, og her er det den tema-ting som vi snakket fra før. Og vi kan se om det er noe tema som kanskje kan passe. Det er mørkt tema, kanskje?
Frode Stenstrøm: Ikke helt.
Yuliia Kamkova: Ja, og her kommer i spill de websider som jeg har vist i begynnelsen.
Så hvordan gjøre det? Alle disse temaene er faktisk JSON-file. Så hvis vi for eksempel
Frode Stenstrøm: Så
hvis du hadde lagd et tema fra en av de andre generatorene, så kunne du importere det nå, er det det du gjør?
Yuliia Kamkova: Ja så vi, først hva vi kan gjøre, er å bare sette farger som passer. Så vi ser tilpasset gjelder, og vi bare velger farger som vi har valgt fra før.
Men, og da vi bruker, jeg kan, vi kommer og jukser litt, eller vil vi?
Frode Stenstrøm: Nei men det er jo ikke juks, du har jo lagd fargene med de her personene
Yuliia Kamkova: Så hvis du er fornøyd, du kan alltid lagre den temaen men jeg tar den som jeg har lagd før. Filene er laget til, ok, og hvis vi ser nå på farger, Det er akkurat de fargene som vi valgte før, men hva ser vi her, at bakgrunnen er hvit, virker det ikke, også på grunn av det, vi kan ikke se navnene på alle disse rapporter, så det fungerer ikke så mye hvis vi bare endrer direkte her med farger, så da kommer disse websider.
Så hvis vi går tilbake til den Power BI tips, på my files, det var Obvience tema som jeg har laget fra før, så hvis vi endrer den, Og gå på properties da vi kan se så for eksempel på den vi kan først og fremst jeg liker å remove background og også gjøre det så det kommer av det den gul farge som vi vil bruke også den oransje farge som vi vil bruke så da vi kan tilpasse alle elementer som vi vil ha og når vi er fornøyd med det vi bare download theme file så lagre det sånn og det kommer å bli Obvience json masse ting men dokumenter ok ja, så da vi har den
Frode Stenstrøm: da har du fått lagret det i theme'et og da vil du bare importere det i Power BI
Yuliia Kamkova: ja, og hvis vi ser på den json filen Det er faktisk veldig lett, JSON-fil, og har det datakolor, så det er disse farger som vi har valgt, og show access, også show background, så hvis du er veldig
into-it, du kan skrive det i JSON.
Frode Stenstrøm: Ja, men det tror jeg ikke blir så aktuelt, så det er i fall ikke for gøy å gjøre.
Yuliia Kamkova: Men noen folk som liker å gjøre det den måten, så det er litt opp til personen. Ja, så hvis vi går tilbake nå til den filen, ja jeg tror jeg kommer å vise min sluttresultat. Så vi har laget denne temaen her, og da, ja, det ser mye bedre ut, og når vi ser på hver eneste kategori vi kan se på hver eneste...
I United States, hvordan det går. Så selvfølgelig ville det vært mer, men også har jeg faktisk fjernet alle farger og har bare den oransje som svarer på den van-artskjelle.
Frode Stenstrøm: Det er jo helt enorm forskjell fra den rapporten du begynte på. Kan ikke du bare ta opp den hvor du startet?
Yuliia Kamkova: Bare et minutt. Vi kan kanskje se på den.
Nei det er... Du har den her
Frode Stenstrøm: i Power Bi desktop, tror jeg.
Yuliia Kamkova: Vi har endret den Nei det var det. Men vi kan bare gi meg et sekund. Vi kommer til å se på det.
Jeg vil også vise den forskjellen.
Frode Stenstrøm: Ja, forskjellen der, for å ta en ganske helt rett opp og ned rapport, og så gjøre de triksene du har gjort nå. Og det tenkte jeg vi skulle oppsummere litt også.
Yuliia Kamkova: Ja, så det var faktisk den mål å vise at vi har ikke gjort noe i Power BI som beregninger, eller dagsformular, eller gå på noe visualisering veldig avansert, men bare med design. Vi har lagt rapport som var fra før, som ser ut sånn.
Frode Stenstrøm: For det var dette vi begynte med, som var rett opp og ned rapport fra Microsoft, som heter Sales and Marketing-eksempel.
Yuliia Kamkova: Ja, og den viser samme informasjon som denne rapporten.
Frode Stenstrøm: Hva synes dere hjemme? Hvilken av de synes var best? Jeg vet hva jeg har av preferanser. Det var mange gode triks her, synes jeg. Både å lage tema med de temageneratorene. Det var å bruke Powerpoint til å lage en bakgrunn, så det ble et element. Titlen var jo mye mer lekkere nå, egentlig.
Fantastisk. Det var gøy. Men du skulle vise mer, skulle du ikke det?
Yuliia Kamkova: Nei det var det.
Frode Stenstrøm: Det var det?
Yuliia Kamkova: Ah, publisere.
Ja, beklager.
Frode Stenstrøm: Når du lager rapporten, så skal jo folk få tak på den.
Yuliia Kamkova: Ja, og det gjør vi med å publisere. Vil du lage det egentlig? Ja. Og da går vi oss videre til Fabric Jeg har laget litt fra før webinararbeidsområdet, så vi velger det.
Og når vi publiserer den. Vi kommer å få linken og den linken vi kan etterpå dele med andre folk så hvis du har ikke noe eller hvis disse folk har del av din arbeidsområde eller i samme organisasjon, da du kan faktisk gå på Microsoft Fabric og da dere kan se på samme rapport sammen og ja, lage kommentar eller kommunisere eller ja, jeg snakket litt mer om det på forrige webinar så ja, da vet folk hva de skal gjøre med det
Frode Stenstrøm: men da har vi jo vi snakket litt om publisering og deling og da tenkte jeg det var på tide å oppsummere litt av det vi har snakket om fordi vi har altså da sett på design elementene og hvordan du kan bruke og velge de riktige tingene, du var innom fargevalg og tips og triks for å hente fargene lager themes Det var litt kult å bruke Powerpoint, synes jeg, til å lage bakgrunnselementer.
Det koster jo ingenting, men det forandrer jo helt det visuelle.
Yuliia Kamkova: Det er den første gangen jeg ser på det, jeg bare «Ah, så lett!».
Frode Stenstrøm: Ja, men det er jo gratis. Det er jo bare å gjøre.
Yuliia Kamkova: Men du må betale for, men alle har sånn Powerpoint
Frode Stenstrøm: Ja, nesten alle har Office-lisenser, og du kan egentlig bruke hvilket som helst tegneverktøy.
Så da tenker jeg at vi skulle oppsummere litt hva vi har snakket om i dag.
Yuliia Kamkova: Ja, så vi har gitt gjennom designprinsipper og teorien om det, og så har jeg vist en liten demo, når jeg har tatt standard salgrapport og tilpasset fargepalett til firma som har laget den rapporten, og vi har også snakket om visuelle elementer, at det er faktisk bedre å lage dem litt fra før, i PowerPoint for eksempel.
Du kan også legge til logo som Obvience eller noe sånt i PowerPoint. Og da har vi også vist interaktiv visualisering som tooltips eller disse slicer for å filtrere elementer. Og til slutt vi også viser hvordan å publisere og dele den rapporten med andre folk.
Frode Stenstrøm: Og så ikke minst så har du i dette webinaret lagt ut en hel haug med linker (se over transkribering).