Smartere prosesser for Jets Group: CRM som arbeidsflate
Jets Group skulle fornye sine forretningssystemer og planla å starte med ERP. Underveis ble det tydelig at grunnlaget for vekst ikke lå i teknologien, men i å forstå og forbedre kundeprosessene.
Jets Group er en norsk teknologibedrift som utvikler, produserer og leverer vakuumtoaletter og komplette vakuumsystemer til både den maritime næringen og landbaserte bygg. Med kunder over hele verden er Jets kjent for sine innovative løsninger, høye kvalitet og et sterkt fokus på bærekraft.
Fra systemfokus til kundefokus
I 2024 lanserte selskapet sine nye globale forretningssystemer. Prosjektet startet som en plan for å innføre et moderne ERP-system for å effektivisere og fornye forretningsprosessene. Underveis ble det imidlertid klart at suksessen ikke først og fremst handlet om teknologi – men om mennesker og kunder.
Dermed flyttet Jets fokuset fra system til kunde, og satte CRM i førersetet.
CRM – mer enn bare et system
CRM dreier seg ikke bare om programvare. Det er ikke et rent IT-prosjekt – det er et forretningsinitiativ, som handler om hvordan virksomheten tenker, jobber og vokser.
CRM er ikke et IT-prosjekt – det er et forretningsinitiativ. Når strategi, organisasjon, prosess og teknologi spiller på lag, får du et CRM-system som ikke bare samler data, men skaper kundeopplevelser som gir resultater.
Den virkelige verdien av CRM kommer når teknologi, prosesser og mennesker fungerer sammen. Det erfarte også Jets Group da vi ble enige om å sette kundeprosessene i sentrum.
CRM-plattformen Microsoft Dynamics 365 Sales ble valgt som selskapets kjernesystem og viktigste arbeidsverktøy for salgsprosesser - og la grunnlaget for videre utvikling av forretningsprosessene.
CRM først – smarte prosesser gir bedre resultater
Med Dynamics 365 som plattform fikk Jets Group én felles løsning for kundeinformasjon, ordredata og salgsprosesser slik at salgsteamet nå jobber mer effektivt, tar smartere beslutninger og gir kundene en mer helhetlig opplevelse.
Et konkret eksempel på hvordan prosessene er blitt effektivisert er bruk av AI i ordrebehandlingen: Systemet tolker forespørsler, foreslår produkter og kobler riktig informasjon automatisk.
Bedre kontroll og høyere kundetilfredshet
Ved å sette CRM først har Jets fått en løsning som gir:
- Ett felles kundebilde på tvers av salg, service og leveranse
- Raskere ordrebehandling med støtte fra AI
- Bedre informasjonsflyt og lønnsomhetskontroll
CRM-modulen i Dynamics 365 er blitt det sentrale arbeidsverktøyet for Jets: Et solid fundament for videre global vekst. - Vi ser konkrete gevinster og opplever at vi har fått mye bedre kontroll på prosessene, sier Trond Jarnes som er Business System Director i Jets Group.
Ønsker din bedrift å effektivisere arbeidsprosessene?
Vi kan hjelpe dere med skreddersydde løsninger og forretningsutvikling som gir resultater.
Andreas Fjeld-Nielsen
Hei! Ta kontakt med meg hvis du ønsker råd om CRM og forretningsutvikling.