Enklere ordrebehandling med AI for Jets Group
Hvordan kan kunstig intelligens forenkle ordreprosessen i en global industribedrift? Jets Group ønsket å redusere manuelle oppgaver og å frigjøre tid for de ansatte. Nå har de fått smartere og raskere ordrebehandling – med AI som motor.
Om kunden
Jets Group er en internasjonal aktør med rundt 200 ansatte, hvorav 150 er lokalisert ved hovedkontoret på Hareid, utenfor Ålesund på Sunnmøre.
Utfordringen: Bestillinger med mange ordrelinjer
Hos Jets er det høyt tempo og store mengder kundeordre. Kundenes bestillinger er ofte komplekse og inneholder mange ordrelinjer.
Den manuelle ordrebehandlingen tok mye tid og gjorde det utfordrende å jobbe effektivt. Jets trengte en bedre prosess for å spare tid og frigjøre ressurser!
- Vi ser konkrete gevinster og opplever at vi har fått mye bedre kontroll over prosessene!
Trond Jarnes, Business System Director i Jets Group
For å oppnå en effektiv og sømløs ordreprosess er automatisering en nøkkelfaktor. Når teknologien tar seg av rutineoppgavene, kan de ansatte fokusere på mer verdiskapende oppgaver.
Løsning: Automatisert ordrebehandling
Ved å bruke AI til å automatisere deler av ordrebehandlingen har Jets allerede spart mange timer i manuelt arbeid. AI-assistenten sjekker innkommende ordrer, validerer produktinformasjon og flagger eventuelle mangler for manuell oppfølging. Jets estimerer at de sparer minst 400 timer per år takket være automatisering av ordrebehandlingen. Se demo av løsningen
I neste fase av løsningen skal også validering av kundedata og flere avanserte funksjoner tas i bruk.
Veien videre
Noe av behovet for automatisering kom av Jets sin plan for vekst, spesielt i ettermarkedet. Nå kan produksjonsbedriften øke kapasiteten på ordrehåndtering, uten nødvendigvis å øke antall ansatte tilsvarende.
Jets Group ser allerede på muligheter for å utvide bruken av AI i flere deler av virksomheten; prognoser for lagerbeholdning, smartere prioritering av ordre - og automatisering av kommunikasjon ved avvik.
🎧 Hør podcast-episode om hvordan Jets kom igang med AI:
Jets Group fikk ny salgsløsning og AI-hjelp til å skrive tilbud
Engasjement fra både ledelse og ansatte har vært avgjørende for å lykkes med AI-prosjektet. Her er Business System Director sammen med kolleger i Jets Group.
Foto: Jets Group
Erfaringer og råd fra Jets
Trond Jarnes, Business System Director i Jets Group, mener at det viktigste er å starte smått og bygge videre steg for steg. – Ikke forvent å lage den perfekte løsningen i første versjon, sier han. Begynn med én konkret oppgave og lær underveis.
Han trekker også fram at det er viktig å velge gode business case, ha støtte fra toppledelsen og involvere engasjerte ansatte. – Tenk på det menneskelige! Del opp elefanten, og ta det bit for bit, legger han til.
Små prosjekter som gir tydelige resultater skaper nysgjerrighet og drivkraft til å ta i bruk AI.
Lurer du på hvordan din bedrift kan effektivisere arbeidsprosesser?
Vi hjelper dere gjerne!
Andreas Fjeld-Nielsen
Hei! Jeg kan hjelpe deg med planlegging og implementering av nytt kunde- og servicesystem. La oss ta en prat!