• Youtube
  • 29.08.2024
  • 10:30
Salg

Hvordan bruke Dynamics 365 Sales?

Hvordan kan selgere bruke Dynamics 365 Sales for å jobbe målrettet og effektivt med sine oppgaver?

Dette er andre del i webinar-serien vår om Dynamics 365 Sales! Basert på introduksjonen forrige uke, så går vi i dette webinaret mer i dybden på hvordan en selger kan bruke Sales på en god måte i hverdagen.

Du får en grundig gjennomgang av hvordan selgere kan bruke Dynamics for å jobbe målrettet og effektivt med sine oppgaver - fra møter og 'actions' til leads og  salgsmuligheter.  Du får se hvordan du kan sette opp automatiserte sekvenser, lage optimale arbeidslister og andre funksjoner. Fra et lederperspektiv på Sales, så kommer vi også til drøfte muligheter med oppgavetildeling. 

Vi går gjennom hvordan:

  • Holde oversikt i prosessene
  • Registrere og kontakte leads
  • Ha kontroll over salgsmulighetene
  • Lage tilbud og ordre i Sales
  • Bruke Outlook i Sales

Vi følger et leads fra det kommer inn, blir til en salgsmulighet og til ordren er sendt. Du får se konkrete eksempler på alle stegene i salgsprosessen.

Presentasjon, demo og diskusjon ser du her:

Les transkripsjon for webinaret:

Hvordan bruke Dynamics 365 Sales?

Introduksjon til webinaret

Frode Stenstrøm: Vil du doble ditt salgsteams effektivitet? I dagens webinar så skal vi vise deg hvordan toppselgere bruker Dynamics 365 for å overgå sine mål. Men dette er jo ikke bare et CRM-system. Tenk deg et salgsteam, for eksempel, hvor alle vet nøyaktig hva du skal gjøre til enhver tid. De kan bruke kunstig intelligens til å prioritere sin hverdag, de kan automatisere rutinoppgaver og frigjøre sin tid, og få mer innsikt i kundealtferd og kundeinnsikt.

Frode Stenstrøm: I dagens seminar har vi fått med oss Edvard fra ProsessPilotene, som skal være med og vise oss spørsmålet hvordan vi bruker Dynamics 365 Sales. I forrige ukes webinar så hadde vi med oss Stig i studio, hvor han viste oss hva Dynamics 365 Sales er for noe, og hvorfor det er relevant. Så dagens webinar blir veldig mye på hvordan-spørsmålet, og da har vi jo fått med Edvard i dag, og velkommen til studio, første reise blant oss.

Edvard Angelsen: Tusen takk. Gleder meg nå.

Frode Stenstrøm: Litt spennende, ikke sant?

Edvard Angelsen: Det er litt spennende, det er litt spennende.

Frode Stenstrøm: Men Edvard, du er jo en fotballinteressert fyr, er du ikke det?

Edvard Angelsen: Det stemmer, det stemmer 100%.

Frode Stenstrøm: Hvem er det du heier på?

Edvard Angelsen: Jeg heier på tysk lag, det er Borussia Dortmund. Det er verdens beste lag.

Frode Stenstrøm: Har du diskutert det med Emil og de andre om hvem som er best, eller hva er det?

Edvard Angelsen: Det blir alltid litt diskusjoner om det. Det gjør det.

Frode Stenstrøm: Det blir kjempebra. Vi har jo litt sånn kniving her internt i ProsessPilotene om fantasyfotball og hvem som tipper best på serie og det ene og det andre.

Edvard Angelsen: Nei, jeg vant jo den Fantasy Premier League'en i fjor hos ProsessPilotene, så...

Frode Stenstrøm: Ja hører du, Emil, du må komme tilbake til webinaret vårt og også være med på neste, skal vi se.

I alle fall, mitt navn det er Frode Stenstrøm og jeg er dagens programleder, og som vanlig så tar vi bare litt sånn om sendingen. Vi sender, som vi alltid gjør direkte på YouTube, og det betyr at det er en interaktiv sending. Vi kjører da slik at dere kan stille spørsmål underveis, si hei allerede nå, hvem dere er, Har dere konkrete spørsmål på hvordan dere bruker Dynamics 365-produkter som selgere, så still de både nå og underveis og så etter sendingen.

Og vi tekster hele sendingen og legger på for kapitler slik at disse spørsmålene på hvordan man bruker kundeemner, hvordan man jobber med salgsmuligheter, hvordan man jobber med tilbud og ordre, alt det ligger som kapitler i sendingen etter webinaret. Og det tar normalt et døgn å få det på plass. Kommende uke så håper vi på å gå inn i tematikken salgsrapporteringer, det vil si at vi viser hvordan man kan bruke Power BI opp mot Dynamics Sales for å lage de aller beste salgprognosene.

Så skru på varslingen på webinaret der.

Dagens agenda og demonstrasjon

Frode Stenstrøm: Og da, Edvard, hva blir dagens agenda?

Edvard Angelsen: Først skal vi snakke litt om nytteverdien, og så går vi nesten direkte inn i demonstrasjonen. Da starter vi dagen i Outlook, som mange selgere kanskje vil starte. Så flytter vi oss over inn i Dynamics for å se på hvordan vi kan skape oversikt over det vi trenger i vår hverdag.

Og så går vi over til salgsprosessen, hvor vi starter med kundeemner, går videre derfra til salgsmuligheter, og så tilbud, og så ordre. Så vi skal gå gjennom den prosessen etterpå.

Frode Stenstrøm: Og det dere da skjønner er at vi kommer ikke til å bruke så mye tid på alt det omstendelige, det tok vi forrige uke, så vi skal gå rett på å vise mye i dag.

Men jeg har lyst til å bare se litt på hvorfor er dette relevant for dere, og når jeg snakker med selgere, og når jeg snakker med mine kolleger, og når jeg har drevet med salg selv, Selgere er jo konkurransemennesker, og vi har egentlig ikke noe problem med jobbe mye og stå på mye. Det som er ofte en utfordring for oss, det er jo å ha oversikten over hva som skjer når, slik at de klarer å prioritere og jobbe målrettet med våre oppgaver.

Og det handler jo om at du må ha fokus på kundene, Og vite hvem som skal følges opp når, hvor. For vi har gjerne lovet bort at neste uke skal vi følge opp, men da er det også viktig at vi gjør nettopp det. Så da tenkte jeg at vi skal gjøre oss klare til demonstrasjon, og demonstrasjon er egentlig mer for å vise arbeidsprosessen, rett og slett.

Arbeidsscenario og salgsprosess

Frode Stenstrøm: Og i dagens webinar så skal vi leke litt. Vi har gjort det sånn at jeg er kunden, til Edvard. Jeg har vært på ONS i Stavanger og møtte han på en stand. Jeg synes det var utrolig spennende å høre at ProsessPilotene i Stavanger har så mange fantastiske konsulenter som kan tematikk salg og CRM-systemer. Så jeg har da, som Frode som privatperson, sendt han en liten e-post.

Og så har vi også en annen kunde som heter Stig, som også har sendt Edvard, som selger her, en mail. Så det blir liksom arbeidsscenario, og da skal vi jo gå gjennom salgsprosessen fra A til Å, og forhåpentligvis så vil du vinne da et salg til en av oss.

Edvard Angelsen: Forhåpentligvis.

Frode Stenstrøm: Og da tenkte jeg at vi switcher over til rett og slett din PC skjerm.

Bruk av Outlook og Dynamics

Frode Stenstrøm: De fleste de starter jo dagen rett slett med Outlooken ikke sant?

Edvard Angelsen: Stemmer det. Og nå har vi, som du nevnte egentlig nå, Frode så har vi jo fått inn en e-post fra Stig her. Det er jo veldig spennende her. Han ser at dere lanserer mye spennende nyheter i høst og lurer på om vi kan få noen demonstrasjoner i løpet av september.

Så det må vi jo selvfølgelig følge opp med en gang.

Frode Stenstrøm: Og da skal jeg bare fjerne oss litt fra det vinduet, men det som er interessant med det du viser nå synes jeg er at alle på salg jobber Outlooken sin. Og det å kunne jobbe, nå sitter jo vi i Outlooken på en vanlig PC, men dette fungerer jo også på mobil og telefon, så du kan sortere ut mailen.

Og nå skal du gjøre om dette til å bli et kundeemne egentlig.

Opprette og administrere Kundemner

Edvard Angelsen: Ja, det er det jeg skal vise.

Frode Stenstrøm: Da så jeg meg selv av så viser det.

Edvard Angelsen: Jeg vil jo trenke å gå inn i Dynamics jeg kan gjøre dette direkte fra Outlooken, sånn som Stig viste litt i sted, at man har denne Dynamics-appen i Outlook.

Ja.

Og du kan da, altså, forrige uke så viste vi hvordan man kan spore eposter, men man kan også, For eksempel da, det vi skal vise nå, lager kundeemner herfra.

Frode Stenstrøm: Ja, og det som er interessant med det du viser nå, det er jo det helt vanlige som alle på salg jobber med, det er jo at du får opprettet kontakten, og sånn at du får koblet e-posten til en navngitt kontakt. Og her ser jeg at du har gjort det før, sånn at den kontakten er egentlig allerede registrert i Dynamics, ja.

Edvard Angelsen: Hvis det ikke hadde vært det, så hadde man jo også hatt mulighet til å gjøre det nå. Men her oppe på den lille pila så har du mulighet til å opprette nytt Dette her er jo en person som viser en interesse for det vi driver med, så dette blir naturlig kundeemne. Så kan vi bare opprette det her nå, og så kommer vi til å se etterpå når vi går inn i Dynamics, hvordan vi kan finne tilbake til dette kundeemnet.

Den her er litt kul også, Frode. Den var den jeg brukte på deg når vi møttes på ONS.

Frode Stenstrøm: Ja, jeg skannet visittkortet mitt.

Edvard Angelsen: Ja, stemmer det.

Så den er veldig grei hvis du er ute på konferanser og sånn.

Frode Stenstrøm: Jeg ser jo nå at det ikke er så mange selgere og folk som opererer med visittkort i Norge lenger, men i USA og utlandet er det stort, men hvis man har et stand, Hvor man kanskje kan legge inn et visittkort for å vinne en premie, så er jo det superkult å kunne bare scanne visittkortene etter hverandre.

Edvard Angelsen: Så la oss bare registrere det her. "Spennende lead".

Frode Stenstrøm: Lead er kundemnet på norsk jeg lead på engelsk i terminologien.

Edvard Angelsen: Sånn så bare tar vi og registrerer det nå.

Frode Stenstrøm: Og i det du viser nå, Edvard, som jeg synes er det mest relevante her, eller en veldig relevant ting, det er at i tidlig salgsfase så har man veldig ofte ikke full informasjon om det man snakker med. Nå har vi heldigvis fått en mail, men Stig har jo ikke fortalt oss hva telefonnummeret hans er, det eneste vi vet er om han egentlig har navn og e-post.

Når jeg har jobbet med salg selv, så har jeg ofte vært på seminarer og tradeshows og diskutert ting med en person. Det eneste jeg husker er at det kanskje var Kari som jobbet i firma B. Men det i seg selv er jo nok til at man kan i etterkant i ro og mak prøve å finne ut mer informasjon Og hele kundeemnestrukturen er jo lagt opp til at dere kan registrere kundeemnet fort og enkelt og greit uten ha alle opplysninger der og da, enten om det er i Outlook eller på mobilappen.

Begge deler er starten av denne salgsprosessen, og er veldig enkelt å gjøre.

Edvard Angelsen: Ja, jeg er 100% helt enig med deg. Men hvis vi ser litt på det han skriver, så lurer han på om vi har noen demonstrasjoner i løpet av september. Så da må vi jo sjekke kalenderen vår. Nå er vi i august, men blar vi ned til september så er det jo masse ledig her.

Frode Stenstrøm: du har jo

som selger, hadde du ikke mye å gjøre.

Edvard Angelsen: Nei, jeg må kanskje jobbe litt hardere.

Frode Stenstrøm: Ja, men det

er jo dette med salgsplanleggingen da.

Edvard Angelsen: Så da, før vi går inn i CRM'en, så vil jeg jo selvfølgelig svart stig med at vi kan få til et møte 7. september.

Frode Stenstrøm: Nettopp. Og jeg har lyst å bare skyte inn litt nå, altså vi er i en overgangsfase, hvis du tar opp bare de der add-onene til Outlook nå, så vil dere se at vi har jo brukt den klassiske Dynamics 365 add-on til Outlook, som har vært med oss i gode 12-13 år egentlig.

Nå går Microsoft over til et nytt produkt som heter Copilot for Sales, som er den samme biten men hvor også kunstig intelligens kommer inn. Og vi ser at i løpet av et års tid så tror jeg alle selgere kommer til å bare bruke den. Fordelen med den er flere ting. Det ene er at når du oppretter en ny kontakt, så vil den hente ut og lese tekst fra mailen og fylle ut kontaktskjemaet basert på for eksempel det som står i signaturen.

Så du sparer punching. Den vil også være behjelpelig på å forfatte nettopp det svaret du skrev nå. Så når du bruker svaret på selger eller kunden Så vil han gjerne skrive et forslag til, er på svar tilbake til den som spør. Og det er, synes jeg, som har begynt å leke med det litt, jeg synes det er en tidsbesparende ting.

Dessverre så er ikke alt som er i Dynamics Add-on 100% på plass i Copilot for Sales, så derfor jobber vi med det som er, og ikke alt som måtte komme.

Edvard Angelsen: Ja, så må det.

Frode Stenstrøm: Yes, vi går videre da.

Edvard Angelsen: Ja, vi går videre. Da må vi bare tenke oss at vi har svart Stig og gitt han en dato nå. Han har kanskje svart oss tilbake, men nå skulle vi gå inn i Dynamics og i salgsenteret som vi ser oppe i hjørnet her nå, så er vi inne i salgsmodulen til Dynamics.

Instrumentbord og oppgaver

Edvard Angelsen: Så er det mye man kan gjøre her, men det jeg ville kanskje startet med når jeg hadde gått inn i Dynamics som en selger, er å sett på mitt personlige dashboard. Så det har vi satt opp her, og det er et dashboard hvor jeg skal få oversikten jeg trenger da. Når jeg kommer inn i Dynamics for å vite hva jeg skal jobbe med.

Frode Stenstrøm: Og jeg har lyst til å skytte inn en liten ting. Når vi har disse demonstrasjonene våre, så viser vi produktet som det er uten at vi i ProsessPilotene har tilpasset dem. For å vise hvor ferdig produktet egentlig er kommet. Disse instrumentmålene som du viser nå, de kan man jo lage på vegne av avdelingen.

Men jeg som selger kan også lage mitt eget private instrumentbord.

Og det jeg ser at veldig mange av mine kolleger i ProsessPilotene gjør, at de henter også ut Power BI-rapporter og legger instrumentbordet. Eksempel på det kan være kunder som ikke har betalt regninger, hvis det inntreffer, for da vet jeg at det har skjedd noe som jeg selv må involveres i.

Så du har jo laget et bra utgangspunkt for et instrumentbord nå her. Men du kan tilpasse det egentlig sånn du vil.

Edvard Angelsen: Og det er noe med det du sier, at hvis du skal ha disse fine rapporteringsdashboardene, så er det jo Power BI som er king. Men hvis du skal, sånn som nå da, at vi skal bare se på det vi driver med i forhold til oppgaver og avtaler og sånn så er det her ganske bra.

Du kan altså bytte visninger og lage egne visninger for eksempel hvis vi skulle sett hvilke oppgaver vi har i dag, Da er det dette jeg, hvis jeg er konsekvent på dette, så vet jeg at ok, da er det her jeg starter dagen. Oppfølgingssamtale til kundene.

Frode Stenstrøm: Og igjen så er det, jeg synes det er en type ting som er så konkret, det forteller deg som selger hva som er dagens fokus, så du slipper å tenke på alt annet mellom himmel og jord.

Og fordi det er en del av Dynamics-plattformen, Hvis kundesenter har kommet med en oppgave som gjelder en sak på den aktuelle kunden, så vil de ligge der. Hvis markedsføringsenheten har sagt at en kunde har respondert positivt på en henvendelse gjennom et kontaktskjema, så vil de få oppgaven der.

Så du trenger ikke å gå og leite for å få oversikt over dine oppgaver for dagen.

Edvard Angelsen: Da kan du også lage oppgaver langt fram i tid, og så vil de ligge der. Så du trenger ikke å lete etter det.

Frode Stenstrøm: En saksplanlegging.

Edvard Angelsen: Det samme er jo med mine avtaler og mine avtaler i dag, og disse avtalene her nå, eller møtene de så vi også i starten i Outlook.

Frode Stenstrøm: Og da vil jeg bare poengtere, for de som måtte lure, vi opererer egentlig bare med din kalender. Det er ikke mange forskjellige løsninger det er én kalender for deg som selger, det er én oppgaveliste for deg som selger.

Edvard Angelsen: Ja det er veldig greit at det er sånn Og så nedover her, så på dette dashboardet så har du da dine egne kundemner, dine egne salgsmuligheter hvis du skal gå frisk opp på det eller jobbe videre med noen du vet.

Her har vi jo deg, Frode.

Frode Stenstrøm: Ja, jeg sendte jo den e-posten der og sa at jeg var interessert.

Edvard Angelsen: Ja, du er registrert, og så helt her nede da så har vi kundene, eller forretningsforbindelsene.

Frode Stenstrøm: Og det er kanskje litt pussig oversettelse av ord fra kunder til forretningsforbindelser men det engelske begrepet er account, og det er egentlig lagt opp slik fordi at ditt CRM-system har alltid en liste over firmaer du jobber med, kontakter du snakker med, og aktiviteter som er noe du gjør, og det er egentlig det hele løsningen av de aller fleste CRM-verktøy faktisk.

Og account blir oversatt i forretningsforbindelser det kunne også vært oversatt til konto, Men jeg møter ikke så mange selger som snakker om kontoer, egentlig.

Edvard Angelsen: Nei, det er jo sånn du sier, det er mye mye bedre.

Frode Stenstrøm: Så dette er en veldig fin oversikt over dagen din, og da ser du, bare for å følge opp på det, du har i mine oppgaver til venstre i menylinjen, så har du også dette med aktivitetsregister, hvor du kan jobbe med alle aktivitetene isolert sett.

Saksakseleratoren og disse som vi kommer inn på med sekvenser, salgsekvenser. Og så ligger det også her copiloten inne, som jeg vil være med på å oppsummere dagen din. Og det jeg bruker til mye, det er å se hva har skjedd på kunden før jeg går inn i et kundemøte, for eksempel. For hvis noen mine kolleger har jobbet med den kunden, eller andre ansatte har hatt en interaksjon med kunden, så vil jeg vite om det før jeg går inn i de kundemøtene.

Men da har vi jo vært innom instrumentbordet i sin korteste ting, var det ikke det?

Edvard Angelsen: Jo da, vi skal hoppe videre.

Hvordan kvalifisere kundeemne

Frode Stenstrøm: Da skal vi snakke om første delen salgprosessen, som er kundeemnet.

Edvard Angelsen: Det stemmer.

Så da har vi jo, vi møttes jo på ONS-konferansen, Frode, som du ble enig om istad, så jeg har jo allerede registrert deg, men hadde jeg møtt deg nå, så kunne man jo trykket ny, men siden vi allerede har møttes så går vi inn på det kundeemnet vi har. Og dette er jo egentlig sånn et skjema, hvis du har sett disse skjemaene tidligere, det er bygget opp på ganske lik måte.

På venstre siden her så har vi informasjonen om deg som kontakt, det har vi allerede fylt ut litt, og under her om firma. På høyre siden så har vi dette med relaterte oppføringer hvis det er for eksempel konkurrenter man skal legge til.

Frode Stenstrøm: Og interessenter.

Edvard Angelsen: Og interessenter, ja.

Frode Stenstrøm: Og kundemner når de registreres så registrerer de i utgangspunktet bare navnet på personen Det er det eneste som er kravet, og emnet det gjelder.

Så det er tre små dataene man legger inn. Når man da begynner å jobbe med kundeemnet, så er jo målet egentlig å komme i posisjon til å kunne drive et salg til en kundeemne, og ha en form for prosess som vi ser på toppen, hvor man kvalifiserer kundeemnet til å bli en salgsmulighet.

Edvard Angelsen: Det er samme.

Frode Stenstrøm: Og igjen så er dette et standard skjema dere ser i Dynamics.

Så prosessen er uten tilpasninger egentlig. Det som ofte gjøres når man gjør en Dynamics-installasjon er å tilpasse det prosessskjemaet til enten ha færre eller flere trinn. Noen ganger så er det jo enkelt, veldig korte prosesser. Andre ganger så kan jo sagsprosessen være i flere år, Og det å på måte ha et stadie hvor man jobber med dette er veldig sentralt.

Og vi har her fra vårt studio så ønsker vi å lage et webinar som går rett og slett på kundemneprosessen isolert sett, fordi det som er så spennende med dette er at når du kobler dette mot markedsføringsdelen av Dynamics, så kan man begynne å score kunden for å si hvor stor sannsynlighet er det for at dere vinner et salg fra denne personen Og det er jo da et virkelig verktøy for å kunne begrense hvem man snakker til, med og når, så man prioriterer salgsinnsatsen på de ting man har størst vinnersjans for å få.

Så, men du kan jo fortsette.

Edvard Angelsen: Ja, det skal jeg gjøre. Og i midten her er jo, har du jo tidslinjen, så dette vil jo være hvis jeg sender deg en mail eller vi har et møte eller noe sånt ting så vil all den aktiviteten vi gjør den vil jo dukke opp her. Og hvis vi hadde hatt nok aktivitet her, så kunne jeg brukt copiloten til å spørre om høydepunkter, bare for å få en oppsummering.

Lage en sekvens av standard aktiviteter

Frode Stenstrøm: Og så er det jo, det som jeg synes har fått en veldig fin plass nå, og som er relevant for dere som driver med salg det er egentlig ikke historikken og snøen som falt i fjor, men hva skal vi gjøre videre for å vinne et salg

Edvard Angelsen: Vi har jo satt opp en sekvens som er egentlig sånne standardaktiviteter som man kan legge til på for eksempel et lead eller et salgsmulighet, som da sier konkret hva er neste steg, hva må jeg gjøre nå for å komme meg videre i salgsprosessen.

Så hvis vi nå hadde trykket på oppdater her på neste.

Frode Stenstrøm: Ja, nå er jeg spent.

Edvard Angelsen: Så skulle det ha kommet opp. Jeg tror det er en gang til. Ja. Ja

Frode Stenstrøm: Var det feil type emne, arbeid?

Edvard Angelsen: Dette funket i går, men ja, ja. Men da hadde det, jeg kan forklare

Frode Stenstrøm: Se på kundeemnet til Stig kanskje det ligger den allerede.

Edvard Angelsen: Se her, ja.

Så da kunne det vært at man legger om informasjonen på lydet, som du nevnte, du bare registrerer lead-et fort, og så finner man ut informasjonen senere. Planlegge oppfølging, når er det vi skal oppfølge det, arrangere første møte, sånne type ting.

Frode Stenstrøm: Salgssekvenser er til mitt syn en litt skjult juvel i Dynamics, som ikke veldig mange av våre kunder er bevisst på.

Men det er å sette seg ned og bestemme hvordan er det man jobber med et kundemne fra man får det inn til det faktisk er kommet til neste trinn i salgsprosessen. Og det kan for eksempel være at man skal ha x antall møter, x antall telefonsamtaler, det kan være kvalifikasjon som du har som trinn 6 der.

Det som er litt fint er at en salgsprosess er ofte den samme. Finne kundemnet, få en salgsmulighet av kundemnet, lage tilbud, få ordre i en kontrakt og være ferdig. Det er prosessen. Sekvensene adresserer oppgavene som skal gjøres for å komme dit. Og det å lage salgsekvenser som du har gjort her er kjempebra, for det driver salget fremover, kommer tilbake i den instrumentbord-oversikten du viste i sted. Og jeg synes også det er interessant at man kan lage forskjellige typer salgsekvenser avhengig av hva slags type salg det er.

Edvard Angelsen: Det stemmer det. Så det kan man

jo sette opp akkurat sånn som man vil.

Frode Stenstrøm: Men jeg synes også er kult at du kan bare merke den fullført. Det er ikke en helt stor ståhei med å jobbe med den.

Edvard Angelsen: Neida, så kan du jo også få, hvis du bruker e-postmaler og sånn å sende automatiske e-poster eller her er denne informasjons e-posten, dette er neste trinn.

Så det er ganske mye kult man kan gjøre med det. Men jeg tror vi skal gå tilbake til deg, Frode. Nå har vi her oppe som du nevnte, den prosessbaren du jobber videre for når du skal kvalifisere, og så kommer du til salgsmulighet, så utarbeider du.

Frode Stenstrøm: Nå ser jeg at jeg har ligget i 47 timer og ventet på en eller annen respons fra deg, så kanskje jeg har mistet interessen.

Edvard Angelsen: Vi prøver. Vi skal kvalifisere deg. Vi har snakket sammen på mail, nå må vi bare tenke det da at vi har snakket mye sammen og du har vist mer interesse, vi hører litt mer om hva vi driver med og hvilke produkter vi har. Og da blir det jo naturlig at vi vil kvalifisere deg til en salgsmulighet.

Frode Stenstrøm: Og når du ser det nå, når vi kvalifiserer salgsmulighet, så vil du se at de prøver å opprette Forretningsforbindelsen, og det som er litt bra med dette er at vi adresserer en av de store utfordringene alle salgsavdelingene har og det er datakvalitet og dubletter, så hvis dette firma fant det fra før, så sier han du trenger ikke opprette bedriften før hvis han fant kontakten fra før, så trenger ikke opprette den, han kan koble de to sammen og sånn sett ikke skape dubletter i CRM-verktøyet

Edvard Angelsen: Stemmer det

Frode Stenstrøm: Og da kommer vi til neste fase av salgsprosessen egentlig som er å kvalifisere kundeemnet til et salgsmulighet. Og jeg vil gjerne supplere her at når man kvalifiserer kundeemnet til salgsmuligheter og gjør den type ting, så kan man jo gjøre det enten manuelt, at man vurderer det selv, Noen har en kvalifiseringsprosess hvor man kvalifiserer dem i et salgsmøte for eksempel og bestemmer hvilke selgere som skal ha hvilke kundeemner Man kan gjøre det regelbasert for å rute kundemnet til den sergeren som har mest ledd i tid, faktisk eller best forutsetning for å lykkes.

Og det går an å lage ganske mange og gode prosesser her for å kvalifisere lead, hvor man kanskje må si hvem er konkurrenten vår, er det hvor mange konkurrenter, hvis det er mer enn fem konkurrenter så blir den automatisk diskvalifisert med en god forklaring tilbake til kunden, at vi svarer ikke på henvendelse hvis det er en full konkurranse, og så den type ting da.

Men igjen nå har du kommet til neste fase du, og det er jo salgsmulighet med.

Hvordan drive salgsmuligheter videre?

Edvard Angelsen: Vi er inne på salgsmulighet, og det ser vi jo for eksempel på lista her nå, altså står vi jo på salgsmulighet vi er ikke lenger på kundeemner. Vi ser blant annet at vi er ferdig med den kvalifisere-fasen og nå er vi i en utarbeidefase, hvor vi for eksempel da hadde fylt ut kundebehov og foreslått løsning og den slags.

Og så ser vi jo, At det egentlig er bygget opp på samme måte, informasjonen om salgsmuligheten, og så har du dette med neste og tidslinje.

Frode Stenstrøm: Også her kommer sekvensen inn, så hvis du skal nå prøve å finne kunder du kan snakke med. Nå er jo målet å komme i posisjon til å levere et tilbud egentlig. Og da er det jo hva er det vi må gjøre for å få gjort det?

Edvard Angelsen: Det stemmer og nå har vi ikke satt opp sekvenser akkurat her, men vi har pratet mye sammen nå, Frode, vi har hatt en del møter, vi har avklart litt av de behovene du ønsker og hva du trenger for å drive din salgsprosess videre. Så vi er, nå må vi bare tenke at vi har jobbet en del med dette salgsmuligheten.

Frode Stenstrøm: Jeg kommer til å bare svare deg supert, jeg svarer på han på mailen også vi snakkes. Fordi det som er litt interessant er jo nettopp det at når jeg nå sender direkte inn en e-post til Edvard her og sånn, så får han en mail. Her har det kommet en ny mail. Og denne mailen kan han nå da koble til tingene i CRM-en.

Så hvis du trykker på denne Dynamics-appen igjen så kan du jo vise det.

Edvard Angelsen: Da blir det jo det at vi sporer denne e-posten inn, og så kan vi se dette også inne i Dynamics.

Frode Stenstrøm: Og der står det angi angående, og når man angi angående her, så tar man rett slett denne e-posten som kommer her, og så sier man da hva gjelder det for noe.

Og da kan man for eksempel si at denne e-posten den gjaldt en telefonsamtale, den gjelder et kundeemne eller lead, den kan også gjelde et konkret firma eller salgsmuligheter Og det er jo det som er litt genialt for hvis jeg nå klagde på noe som gjaldt en konkret sak, så kunne det jo knyttet til saken.

Så selger kan nå ta imot e-mailen inn, legge den inn i Dynamics, og egentlig slette den fra Outlook-en sin og være ferdig med den e-posten der, i prinsippet.

Edvard Angelsen: Vi kan vel like så godt bare ta oss og spore den nå, og så gå tilbake til...

Frode Stenstrøm: Og den her er fra meg, så her må du opprette en kontakt, ser jeg.

Mhm.

Legg til kontakt i Dynamics

Frode Stenstrøm: Og det kan du også gjøre direkte fra Outlook.

Edvard Angelsen: Legg til kontakt.

Frode Stenstrøm: Så budskapet er, du kan få mobiltelefon og navn og sånn, men det skal vi ta... Ja du og jeg var allerede der... Slå sammen kan du bare si. Så må du velge den andre.

Sånn Så det blir bare én kontakt.

Registrere og administrere telefonsamtaler

Frode Stenstrøm: Og dette er egentlig mye av hverdagen, tror jeg, for veldig mange som jobber med salg at man sitter i Outlooken sin og snakker med kundene frem tilbake, eller man ringer dem. Men det som er litt kult med dette, er at hvis du nå hadde ringt meg nå, så kan du trykke på pluss og ny telefonsamtale, aktivitet og telefonsamtale.

Og der kan du si litt kort om hva vi snakket om. Vi diskuterte det også å kjøpe et godt CRM-system fra ProsessPilotene. Som dere også skal gjøre etter at dere har sett dette webinaret selvfølgelig. Dere kan si hvem du har ringt til, så du kan søke frem navnet mitt.

Ja, der kom jeg opp faktisk på toppen. Det var litt kult. Der har du den. Ja, og du kan også i dette tilfellet si at du ringte fler, du kan også si retning om ringte jeg deg eller du ringte dem, og du kan si litt om beskrivelsen og det er kanskje, du må ta bort telefonnummeret mitt der fra Frode.

Edvard Angelsen: Ja, det tror jeg.

Frode Stenstrøm: Ja, sånn det. Her kan du legge inn en kort beskrivelse av hva vi snakket om. Vi ble enige om å ta en produktdemonstrasjon av Dynamics.

Edvard Angelsen: Dynamics sånn.

Frode Stenstrøm: Ja, og lagre og lukk. Det fine med det er at jeg bruker egentlig CRM-verktøy, men uten bruke CRM-verktøy Jeg jobber jo i det verktøy jeg ofte bruker mest, nemlig Outlooken eller Teams for den saks skyld. Alt dette kunne skjedd i alle de tre arbeidsflatene. Og da får vi jo den dratt salgsprosessen fremover.

Hvis vi switcher til Dynamics, så vil dette stå der, på meg for eksempel.

Edvard Angelsen: Skal vi se, sånn.

Frode Stenstrøm: Hvis ser på meg som person og trykker på Frode som kontakt,

så står det jo det.

Edvard Angelsen: Vi hadde jo flere froder her, en periode, så det kan være at det er det som har køddet seg litt til, men ja.

Frode Stenstrøm: Så i alle fall, enkelt å registrere kontakter, og det samme plusstegnet øverst til høyre i Dynamics vil også gjøre det lett å trykke på pluss og registrere ny telefonsamtale. Trykker du også på telefonsamtalen her, så ringer du, og bruker dere Dynamics appen på mobilen deres så trykker jeg på telefonnummeret, så ringer du rett ut, og det er kanskje det letteste.

Da kan jeg ha telefonen min og en Airpod i øret, og så kan jeg ha den samtalen og skrive notater rett i kundekortet mens samtalen pågår.

Edvard Angelsen: Det stemmer.

Salgsmuligheter og sannsynlighetsberegning

Frode Stenstrøm: Men ok, så du skal lage salgsmuligheten, kan ikke vi bare se litt mer på den salgsmuligheten vår, der er det en del ting å snakke om.

I standard så står det jo veldig mange av våre kunder de spør om sannsynligheten for å vinne for å få en vektet pipe, og den kan man jo fylle ut her nå. Og da kan man jo si hvor stor sannsynlighet er det for å vinne det salget fra 0-100%. Her kan man bruke Copilot igjen til å gjøre en prognose. Ok. Hvis man ser at kommunikasjonen mellom deg og din kunde er veldig sur og kort og snerpete, det kan være at det er litt dårlig tone eller litt kjemi, så er det jo veldig liten sannsynlig for å vinne.

Og det ligger en relationship analysis sak i salesmodulen som ser på hvor ofte er samtalen mellom ditt firma og kunden, Mellom deg som selger, men også dine kolleger. Og den ser på hvilken tone det er i e-posten, og gir en score på om det er en sunn og god dialog. Er det mange gode mailer, hyppig dialog og god stemning, så er det så større sannsynlighet for å vinne salgsmuligheten.

Og det er her modellene til Microsoft vil predikere sannsynligheten i stedet for at selger må gjøre det. De fleste selgere er optimistiske, vi kommer til å få denne casen her, men det her kan man da få en mye bedre måling på hvis man vil. De andre feltene som står der, det står litt sånn hva slags innkjøpsprosess det er.

Er vi konkurranse, er vi enkeltkomité og sånn, er det en offentlig anbudskonkurranse og videre.

Tilpasse produktet til markedet

Frode Stenstrøm: Det er her man vil ofte tilpasse produktet til den prosessen og det markedet dere er i. Og her vil det alltid være litt forskjellig om man for eksempel tenker seg netthandel, integrasjon mot konsumermarkedet, eller om man jobber business to business, eller business to business til konsumer.

Og så er det egentlig bare å jobbe seg gjennom og få en beskrivelse av salgsmuligheten. Det har du jo nederst til venstre. Her er det fyllt ut litt informasjon om hva som er gjeldende institusjon, behov og så videre og fortsatt løsning, og det er egentlig det det går på. Og så er det en ting til som jeg synes er spennende med salgsmuligheter, og det er at det er svært sjelden at en selger jobber alene.

Så til høyre så har du egentlig to veldig sentrale ting, interessenter og salgsteam. Her er det da å legge til hvem er det som kan påvirke salget ditt, og det kan jo være de ansatte hos kunden din, men det kan like gjerne være et tredjepart. Det kan være folk som kjenner kunden din og som har den nære og gode relasjonen.

Tilsvarende er jo salgsteamet, jobber du alene eller har du med deg Stig

Edvard Angelsen: I dag? Jeg har ikke med meg Stig i dag, men vi jobber jo ikke alene. Jeg bruker jo Stig, men han er ikke tilgjengelig akkurat nå.

Frode Stenstrøm: Nei men her kan du føre på hvem det er som skal jobbe med kunden. Og det siste jeg vil påpeke for å dra dette fram til å levere et faktisk tilbud, det er jo gjerne å skrive notater om hva som har skjedd.

Så i tidslinjen kan du skrive deg notater, For eksempel jeg kjenner ditt jeg kjenner datt Og hvis man har tilgang til LinkedIn for eksempel så ville det på dette tidspunktet være naturlig å gjøre kartlegging for å se hvem er det som kjenner hvem, er det noen produktnyheter som har skjedd i markedet, og da vil jo også LinkedIn informasjon om denne kunden vises i de samme skjermbildene som vi nå ser på.

Så var det kanskje en siste ting, og det er at hvis jeg hadde sendt et dokument Vi har jo nå, dette er koblet mot SharePoint som vi sa sist, så ved å laste opp dokumenter så kan jeg få det grunnlaget jeg får fra kunden, det kan jeg legge inn nå som filer på den aktuelle salgsmuligheten. Og det kule med dette er at fra et CRM- og selger-perspektiv så kan jeg nå laste opp dokumenter her, jeg kan lage nye dokumenter Men alle de dokumentene jeg legger inn her kan også være synlige for andre i organisasjonen.

Det trenger ikke bare være de som jobber med salg. Og det her da, det at man ser på den kan være betydelig for alle. Det gjør det veldig mye lettere for de rundt oss å skape for eksempel kalkyler og den typen ting. Absolutt. Da går vi litt videre.

Edvard Angelsen: Da går vi videre, for nå har vi snakket litt om oversikten, og så skal vi gå videre i denne salgsprosessen, for vi har hatt gode samtaler, Frode.

Det går fremover.

Opprette og administrere tilbud

Edvard Angelsen: Så da skal vi begynne å utarbeide tilbudet, men jeg vil starte med produkter. Det første man gjør er at man velger en prisliste med de produktene man da har har tenkt å legge til denne salgsmuligheten. Så nå har jeg bare akkurat en

Frode Stenstrøm: standardprosjekt i system.

Edvard Angelsen: Så kan du velge her om beregnet omsetning skal være annyttet av bruker eller systemberegnet.

Det kommer vi til å se hvordan det blir når vi legger til produkter. Du ville ha en superkonsulent, var det ikke det du ville ha?

Frode Stenstrøm: Jo absolutt.

Edvard Angelsen: Da må vi se, vi har jo prosjektleder, teknisk konsulent, funksjonell konsulent. Da kan vi legge til dette. Da ser vi her pris per time, hva er det det regnes i, og det regnes i timer og så blir det her å legge til hvor mange timer.

Frode Stenstrøm: Og nå bygger jo du egentlig opp før vi har kommet til tilbudsfasen og det er et veldig viktig poeng med bruk av Dynamics, Før vi har kommet så langt å lage et formelt tilbud, så kan vi på dette måten bygge opp og si hva gjelder salgsmulighetene i seg selv. Og her kan du enten gjøre som du gjør nå, velge fra en produktkatalog hvis man har strukturerte produkter, men man kunne like gjerne skrevet inn, for eksempel jeg tror at kunden trenger et prosjekt, På 10 000 timer, 50 tonn vare, et eller annet.

Så man får en prognose på hvordan salgsmuligheten er før man har gitt et tilbud til kunden.

Edvard Angelsen: Ja, det er akkurat det du nevner her, at vi kunne valgt et produkt som ikke var i produktkatalogen, og vi kunne også valgt å overstyre prisen herfra hvis dette var for mye eller for lite.

Frode Stenstrøm: I webinaret vårt som vi hadde for noen uker siden, hvor vi viste produktinformasjonssystemer, altså et PIM-system, Så er det sånn at Dynamics i seg selv har et godt produktinformasjonssystem i seg.

Den har masse informasjon om produkter og beskaffenhet og kvaliteter og egenskaper og enheter og priser og alt det greiene der. Og det er det vi bruker når det er innebygde og det får veldig mange firmaer er godt nok. Produktinformasjonssystemet PIM tar dette et steg lenger hvor du skal ha markedsmateriell, du skal ha arbeidsprosesser rundt produktinnovasjon og produktvedlikehold.

Så for en del av kundene våre så har vi sånn at i stedet for å velge mellom eksisterende produkter som ligger i Dynamics, så kan vi henvise til produktingforskningssystemene som er eksterne. Et eksempel for det er for eksempel i byggebransjen som har NOB-registeret, som er et svært register for byggvareprodukter, og da kan vi bruke det registeret direkte og velge blant de produktene når vi fyller ut en salgsmulighet i Dynamics.

Og samme gjelder i andre bransjer også egentlig. Ja.

Edvard Angelsen: La oss bare legge til et antall her, og så legge til dette produktet til salgsmuligheten. Ta inn 100, og så trykker jeg nå lagre og lukk. Og nå kunne vi også lagt inn flere produkter her, Frode. Mest sannsynlig ville vi gjort dette hvis det var andre produkter også.

Men her får vi jo da listen med produkter, hvis vi hadde nå hatt flere. Det vil gi oss et beløp og totalt beløp. Vi kunne også lagt til rabatter hvis det er for eksempel å bestille store kvanter eller veldig mye, eller plusse på fraktbeløp og sånne type ting.

Frode Stenstrøm: Nettopp, nettopp. Så dere ser det blir jo egentlig bare en enkel måte å bygge opp tilbud på før vi egentlig har kommet til tilbud, men det gir, som dere ser hvis jeg tar oss vekk nå, så står det nå at denne salgsmuligheten har en beregnet omsetning på 150 000.

Vi får en dato forventet når vi får dette inn, og hvis vi har en sannsynlighetsberegning i tillegg så begynner dette å bygge opp da nettopp vår salgspipeline egentlig.

Edvard Angelsen: Stemmer det.

Frode Stenstrøm: Men da har vi vært gjennom produktene og kunne bygge opp det.

Edvard Angelsen: Ja, da er det videre over til tilbudet.

Frode Stenstrøm: Jeg har jo sagt til deg at vi har hatt en prat om det, vi har blitt enige om at prosjektet skal gjøres omtrent slik, det kommer til å koste omtrent slik, da sier man at jeg vil gjerne ha tilbudet det.

Edvard Angelsen: Og da gjør jeg det egentlig også her på tilbudsfanen fra salgsmuligheten, så kan jeg opprette et nytt tilbud her.

Frode Stenstrøm: Og jeg vil bare presisere en ting. Veldig mange av våre kunder bruker ikke tilbudsmodulen. De er fornøyd med å bare ha tallene i salgsmuligheten og lukke for at resten skal skje kanskje i andre fagsystem.

Kanskje de har netthandel eller noe annet, selv om jeg mener at det å koble netthandel til CRM er smart. Ja. Men det fordelen med å gjøre på dette du viser nå, er at du kan ha tilbudsrevisjoner Du kan gi tilbudversjon 1, 2, 3, 4 etter hvert som jeg som kunde er litt sær og bestemmer meg for ti tusen ganger.

Edvard Angelsen: Ja, det er helt riktig. Og det vi ser nå når vi oppretter tilbud, er jo i midten her, så ser vi jo produkten vi la til. Det kommer jo med en gang, så det henger jo veldig sammen. Og så får du en tilbudside, hvem er eier av tilbudet, Hva er valutaen og den prislisten vi la inn i stad. Så det er veldig greit at det bare kommer over, så det er ikke noe du trenger gjøre flere ganger.

Frode Stenstrøm: Nei og det ser jeg jo nå, alt det du la inn i salgsmuligheten er bare kopiert automatisk rett inn i tilbudet. Men nå kan det være at jeg kanskje har lyst å ligge en liten tilbudsbeskrivelse, litt velge leveringsmetoder, betalingsbetingelser, de klassiske tingene som ligger i et tilbud da.

Edvard Angelsen: Ja, stemmer det.

Og kanskje nå vil vi legge til et nytt produkt, fordi du ville ha en teknisk konsulent også. Eller en prosjektleder for eksempel. Og da bare skriver vi 50 timer her, lagre og lukke.

Frode Stenstrøm: Da blir det tilbudet oppdatert ja.

Edvard Angelsen: Da blir tilbudet oppdatert.

Frode Stenstrøm: Men hvordan kommuniserer du dette tilbudet til meg som ...

Edvard Angelsen: Nei hvis jeg hadde vært fornøyd med det tilbudet etter de samtalen vi hadde, så ville jeg nå aktivere tilbudet, og så må jeg fortelle deg om tilbudet.

Frode Stenstrøm: Ja.

Edvard Angelsen: Da har du denne her eksporter til PDF-knappen, som er egentlig veldig fin, som er helt standard i tilbudstabellen, hvor du da kommer nå til å se at vi kan velge mellom litt ulike maler, for eksempel denne her som er Skrive ut tilbud for kundet når den vises. Da lager den tilbudet for oss, og så kan vi velge nå, skal vi laste den ned, lager den i SharePoint så vi har den til senere kanskje som du nevnte i sted at andre vil se den, eller så kan vi sende den direkte på e-post.

Det er det vi skal gjøre nå, vi skal sende på e-post, så kan vi se hvordan det ser ut.

Da får du dette lille pop-up-vinduet her, i CRM'en. Vi ser at tilbudet er lagt til som vedlegg. Nå er den sendt til Energibedrift A, som du jobber for, Frode. Og så vil du da selvfølgelig lagt til en fornuftig test. Så da kan vi bare sende den. Nå går ikke denne til meg, men jeg har gjort det her tidligere.

Så vi kan jo se hvordan det ser ut når den kommer inn. Da har vi den her, prosjekttilbud fra meg selv, men egentlig fra til... Og da ser du hvordan det ser ut. Kjære kunde, jeg sender deg dette tilbudet angående hva du kaller det, når er tilbudet gyldig fra? Hva er totalbeløpet har du her, og så får du jo dette med produktnavn, pris per enhet, antall, også totalt.

Frode Stenstrøm: Nettopp. Og dette er jo et helt standard tilbudsbrev slik det er i produkter før vi har gjort noe. Det som er det normale er å tilpasse denne wordmalen med litt logo, litt salgsbetingelser og sånn. Men det gir en veldig fin måte å kommunisere tilbudene skriftlig. Min store kjepphest her i verden er at vi går nå stadig mer på en digital tidsalder, så jeg brenner veldig for å koble e-handelsplattformer og nettsider mot dette, som jeg tilbuder å sendes med en mail-hyperlink til din kunde, som gjør at kunden kan bare trykke på bekreft og signere tilbud med signatur.

Men rett ut av boksen kan man lage tilbudsbrev, selvfølgelig kan man det.

Edvard Angelsen: Da kan vi jo gå tilbake til tilbudet her. Det var jo som du nevnte her, Froda, at kanskje ikke du var fornøyd med tilbudet, så er det jo for oss nå bare å revidere dette.

Frode Stenstrøm: Ja, gjør det.

Jeg vil ha litt flere konsulenttimer jeg

Edvard Angelsen: Ja, du vil det?

Frode Stenstrøm: Ja, det må jeg jo.

Edvard Angelsen: Da er det jo enten så kunne vi lagt i flere produkter, eller så kan vi bare gå inn på en av de vi har allerede.

Frode Stenstrøm: Så sier det at vi kanskje skal ha 100 konsulenttimer da.

Edvard Angelsen: Ja,

lager og lukker, og så er vi tilbake i tilbudet. Og da ser vi at dette oppdaterer seg jo automatisk. Her oppe også vil jeg jo kanskje lagt til når er det tilbudet er gyldig fra og gyldig til, sånn at det er klart.

Frode Stenstrøm: Absolutt.

Edvard Angelsen: Og så, ja, hva skjer etter tilbud?

Ordrebehandling og integrasjon med økonomisystemer

Edvard Angelsen: At du har akseptert tilbud, da ville det jo vært å opprette ordre.

Og da, når vi trykker på denne her, så vil da... Den være vunnet, vi kan da lukke salgsmuligheten, vi kan velge om den skal beregne faktisk oppsetning, og vi legger til en beskrivelse, ja.

Frode Stenstrøm: Og det er jo egentlig nydelig, for da slipper jeg som selger å ha dobbelt bokholderi, jeg vant jo ordren, jeg fikk salgsmuligheten lukket og alt er lukket.

Det som er greit å ta med seg her er at akkurat i de områdene vi er nå, så pleier de fleste firmaene å ha ofte møte økonomi og regnskap. Så det som ofte skjer er at når ordren er opprettet så sender vi da en ordre til et økonomisystem. Du må ikke det, det kan godt punches et økonomisystem, men det er ofte et samspill mellom en selger i et CRM som Dynamics Sales og et økonomi i leveransavdeling, vil jo være der de møtes i ordreverdenen i prinsippet.

Og da går dette som et ordregrunnlag til det, uansett hvilket økonomisystem du måtte ha, så går ordren dit. Så det er egentlig det. Da vant du den her. Men det hadde vært morsomt å lukke den her og si at du vant den, og så se hvordan den egentlig ser ut i ettertid.

Edvard Angelsen: Ja da, det kan vi se på.

Det var jo hyggelig da for da skal jobbe sammen.

Frode Stenstrøm: Ja, det skal vi da. Så nå er vi på ordrene, og den står som vunnet ja. Det står status, ja. Så hvis ser på salgsmuligheten da.

Edvard Angelsen: Ja, da vil jo dette være noe Nå lukker vi denne salgsmuligheten, og den vil jo da lage seg her i disse visningene vi hadde som da er en lukket salgsmulighet eller en vunnet salgsmulighet.

Frode Stenstrøm: Salgsmuligheter som er vunnet det er litt lenger opp ja,

Edvard Angelsen: det var der

Frode Stenstrøm: Nå er vi systemadministratør så vi ser alle visninger, for normalt ser vi bare 2-3 stykker og der ligger den lukket og den grafen synes jeg er en veldig fin oppsummering fordi den grafen, det den sier synes jeg, du ser jo fremdriften forover i tid og historisk i tid størrelsen på boblen sier noe om hvor stor dealen er Og du ser også sannsynlig fra 0 til 100% på å velge.

Og når du trykker på en boble, så vil også listen under oppdateres her, så du kan bruke dette ikke bare for en grafisk fremstilling, men du får faktisk se rett på salgsmuligheten det gjelder. Og kan korrigere den. Så hvis du ser, som veldig ofte mange selgere opplever, at en salgsmulighet som skulle vært closet i dag, Den kommer ikke til å bli closet før om en måned, og da er det jo den evinnelige dansen for selger, å oppdatere salgsmuligheten sin til ny dato.

Vel, da kan du bruke den grafiske, trykke på, redigere ny dato, eller masse redigere med Excel.

Edvard Angelsen: Det kan man også gjøre, ja. Så det var det vi ville vise i dag.

Frode Stenstrøm: Ja, vi har vært igjennom det meste nå, men jeg har lyst til å bare ta på, sånn at dere ser hele den, så tar jeg opp det firmaet også i tillegg den bedriften vi har valgt nå fra, så har vi åpnet opp kundekortet på den.

Edvard Angelsen: Ja, for å gå inn på forretningsforbindelsen her da.

Frode Stenstrøm: For nå har det jo skjedd noe på dette kundekortet, så som dere kan se nå, så vil dere se at salgsmuligheten har endret status fra å blitt lukket, tilbudet har blitt lukket. Vi har ikke punchet noe, vi har bare trykket på ordre. Og vi ser hele historikken rundt alt arbeid og kommunikasjon som har vært på kunden.

Og det betyr at hvis jeg lurer på hva har skjedd med et firma, så slår jeg opp firma, ser historikken. Hva har skjedd med person, slår person til på historikken.

Samarbeid og kommunikasjon i Dynamics

Frode Stenstrøm: Hva har skjedd med de andre tingene, så er det det. Og da tenkte jeg at er en ting som på en måte jeg synes er litt allright å vise i sammenheng nå, som dere vil se komme inn i alle Microsoft-produktene i stadig større grad, og det går på samarbeid med andre kolleger i bedriften.

Øverst til høyre der, så står det en liten chat-boble. Og det betyr at jeg kan gjøre en av to ting nå. Hvis jeg var selger og ville snakke med en kollega om dette til kunden, om tilbudet, om salgsmuligheten, kanskje jeg får spørsmål fra kunden jeg ikke kan svare på, så kan jeg starte en Teams chat rett Dynamics med de i avdelingen som kan nettopp det.

Hvis det er en veldig viktig kunde, og kanskje er en kunde hvor vi har til og med en Teams-kanal gående mellom oss og kunden fast, så kan du også knytte en Teams-chat-kanal eller Teams-kanal til det kundekortet, og det gjør at du får en veldig nær kobling mellom deg som selger, ditt firma og dine kunder, og all kommunikasjon samles uten å forlate produktene du er i.

Så den slår jeg et lite slag for. Og så er det den andre biten som er Copilot Add-on-biten. Og det er at når jeg nå går inn på dette kundekortet uten trykke ut noe, så sier copiloten hva som har skjedd på kundekortet de siste 7 dagene. Så jeg trenger egentlig ikke å leite lenger til å få informasjon, jeg kan gå rett på kundekortet, og da ser jeg hva som skjedd på den kunden siden sist.

Og jeg kan nå begynne å stille spørsmål til copiloten som handler om denne typen dette salget. Og her ser du egentlig hva som har skjedd, omsetningstallet i hele historikken ligger nå nedover. Og da kan du få det siste nytt ubesvarte endringer og så videre det kan du få. Og det samme gjelder også copiloten generelt som selger.

Du kan få se hva har skjedd i Dynamics-plattformen siden jeg var der innom sist. Skulle man gjort dette i gamle dager uten copiloten, så måtte man jo ha laget en meldingsutveksling og sendt meldinger til hverandre i en eller annen form for Facebook-vegg nesten i Dynamics. copiloten automatiserer hele den der prosessen med å være i kunnskap om hva som faktisk foregår da i Dynamics.

Oppsummering og avslutning

Frode Stenstrøm: Så da, hvis vi skal oppsummere litt da, Edvard, vi har jo vært gjennom da de enkleste tingene.

Edvard Angelsen: Vi har snakket om oversikten.

Frode Stenstrøm: Outlooken.

Edvard Angelsen: Vi har vært inne i Outlook og sett hvordan denne fungerer sammen med og samspiller med Dynamics salgmodulen.

Frode Stenstrøm: Vi har drevet det til salg egentlig.

Edvard Angelsen: Det har vi.

Frode Stenstrøm: Så vi tok jo den e-mailen.

Edvard Angelsen: Ja, og så har vi sett litt på hva som skjer etter salget.

Frode Stenstrøm: Etter salget, ja. Så noe vanskeligere å bruke Dynamics 365 Sales er det ikke, mine damer og herrer. Er ikke det litt deilig egentlig? At det har vært sånn skal vi bare komme oss gjennom det via oppsummeringen, det er jo så enkelt om det å bruke det produktet.

Edvard Angelsen: Og du bruker bare med en gang. Rett ut av boksen!

Frode Stenstrøm: Du gjør, det er jo nettopp det. Og da tror jeg faktisk at vi skal runde av denne sendingen Og da er det med de ordene som jeg sier takk Edvard fra ProsessPilotene for hans bidrag i dagens sending. Lurer du på noe så still gjerne et på spørsmålet i kommentarfeltet eller kontakt oss på vårt kontaktskjema på nett.

Var det nyttig, like gjerne demoen, og send videoen til dine kolleger. Vil du ha mer faglig innhold, abonner på vår kanal. Sendingen er å finne på vår YouTube-kanal samt nettstedet ProsessPilotene.no Sendingen er produsert av ProsessPilotene som øker verdien av dine kunder ved bruk av Microsoft-teknologi.

Vi i vårt analyseteam kan lage de verdens beste innsikt og analyserapporter, kunstig intelligens, datavarehus og så videre. Vårt samhandlingsteam kan lage for eksempel den beste kundenettsiden for å drive salge ditt fremover. Ansvarlig for episoden har vært meg, Frode Stenstrøm, prosjektleder er Oddbjørg Berge, med ønske om bedre arbeidsprosesser for alle. På gjensyn.