Redegjørelse for aktsomhetsvurdering 2023
I samsvar med åpenhetsloven publiserer vi her vår redegjørelse for aktsomhetsvurderingen for 2023.
Virksomhetens organisering og driftsområde
ProsessPilotene leverer konsulenttjenester innenfor implementering av kundeorienterte digitale strategier, med Microsoft teknologi. «Vi øker verdien av dine kunder» er vår misjon og vårt verdiforslag til markedet.
Selskapets har kontorer i Asker, Hamar, Moss og Stavanger. Selskapets hovedkontor er i Asker. All virksomhet er organisert i ett selskap.
Selskapet har langsiktige kundeforhold og jobber utelukkende med kunder som har tilstedeværelse i Norge. ProsessPilotene benytter kun egne fast ansatte bosatt i Norge. Selskapet benytter ikke underleverandører av konsulenttjenester fra andre land.
ProsessPilotene er eid av de ansatte og hadde 46 ansatte-aksjonærer ved utgangen av 2023.
ProsessPilotene er opptatt av menneskerettigheter i alle deler av sin virksomhet. Dette er grunnleggende verdier som alltid ligger til grunn i selskapets strategi og daglige drift. Herunder også valg av selskapets produkter, tjenester, kunder og leverandører.
Selskapet har etablerte rutiner for regelmessig vurdering og kontroll av egen virksomhet, leverandører og kunder med hensyn til å sikre at vår virksomhet ikke bidrar til brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Aktsomhetsvurdering 2023
Arbeidsmiljø og sosiale forhold
Vi arbeider kontinuerlig med å sikre trivsel og helse som bidrar til lavt sykefravær. Selskapets tiltak omfatter treningstilbud, tilbud om fysioterapi, sykeforsikring med behandlingsgaranti, fleksibel arbeidstid, mulighet for bruk av hjemmekontor 2 dager i uken, gode opplæringsordninger og mulighet for rullering av arbeidsoppgaver mellom ansatte.
Det har ikke oppstått tilfeller av skader eller uhell på arbeidsplassen i 2023.
Selskapet overholder arbeidsmiljøloven. Selskapet betaler de ansatte over tarifflønn.
Selskapet arbeider målbevisst for å bygge et godt, sosialt og faglig arbeidsmiljø. Det gjennomføres årlige medarbeidertilfredshetsmålinger, som viser en stabilt høy medarbeidertilfredshet også i 2023.
Samarbeidet med de ansattes organisasjoner, AMU og selskapets tillitsmannsordning har vært konstruktivt og bidratt positivt til driften.
Like rettigheter
Selskapet har et aktivt forhold til mangfold. Alle ansatte har like rettigheter i selskapet.
Vi aksepterer ingen form for trakassering, diskriminering eller forskjellsbehandling som følge av etnisitet, religion, seksuell legning, kjønn eller andre former for kategorisering.
Selskapet har etablert varslingsrutine for å identifisere og håndtere eventuelle avvik.
Ytre miljø
ProsessPilotene forurenser ikke det ytre miljø.
ProsessPilotene har et bevist og aktivt forhold til å redusere negativ påvirkning av miljøet i alle deler av egen drift og i de løsninger selskapet leverer til markedet.
ProsessPilotene har som policy å plassere arbeidssted nær våre medarbeidere for å redusere reise. Vi vektlegger energieffektivitet, kildesortering og gangavstand fra tog i alle våre lokaler. Selskapet benytter tog til det meste av sin reisevirksomhet i Østlandsregionen.
Vi betjener kunder over hele landet og bruker moderne teknologi utstrakt for å fremme effektiv samhandling og redusere reisebehovet, uten å miste nødvendig nærhet med våre kunder.
Alle systemløsninger ProsessPilotene benytter er skybaserte og fremmer samhandling på tvers av geografi, reduserer reisebehov, strømforbruk og gir tilnærmet «papirløst kontor». Selskapet har ingen egne servere.
Alle løsningene vi leverer til våre kunder gir tilsvarende muligheter for besparelser i miljø fotavtrykk for våre kunder.
Bekjempelse av korrupsjon og bestikkelser
ProsessPilotene tolererer ingen former for korrupsjon eller andre straffbare handlinger begått i tilknytning til arbeid for selskapet. Forhold som anses straffbare vil bli politianmeldt.
Aktsomhetsvurdering av leverandører og forretningspartnere
Det har vært utført aktsomhetsvurdering av våre leverandører i 2023. For leverandører er vår policy at vi undersøker alle faste leverandører vi kjøper for over 200 000 kr av årlig. Vi kontrollerer således ikke våre minste leverandører av forbruksmateriell og lignende, men vi foretar alltid en risikovurdering av seriøsitet ved innkjøp.
Vår gjeldende rutine for kartlegging av leverandører er som følger:
- Er bedriften selv underlagt Åpenhetsloven og har redegjørelse på nettsidene sine, eller tilsvarende redegjørelse fra store, børsnoterte, utenlandske bedrifter, aksepterer vi som hovedregel deres dokumentasjon som bevis for etterlevelse. Bedrifter som i tillegg har relevante sertifiseringer foretrekkes.
- For bedrifter som ikke tilfredsstiller kravene i punkt 1, sender vi ut egenerklæringsskjema som vi ber bedriften om å fylle ut, for å få redegjørelse.
- Utfylt egenerklæringsskjema gjennomgås av HR. Ved mistanke om uriktige svar, bes det om dokumentasjon for å understøtte svarene i undersøkelsen.
- For leverandører som vurderes å ha risiko, kan vi beslutte å undersøke nærmere, selv om de tilfredsstiller kravene i punkt 1.
Resultatet av leverandørgjennomgangen dokumenteres per leverandør, med hensyn til tilgjengelig dokumentasjon og vår risikovurdering.
I 2023 var det totalt 22 leverandører som falt inn i kategorien for leverandører vi undersøker nærmere. Blant disse var det 4 som fikk tilsendt egenerklæringsskjema, i henhold til bestemmelsen i pkt 2 over. Samtlige gav tilfredsstillende svar på egenerklæringsskjemaet ut fra virksomhetens størrelse.
Stanse/ forebygge negative konsekvenser
Dersom negative konsekvenser avdekkes gjennom risikovurderingen, skal det iverksettes tiltak for å stanse eller forebygge disse. Tiltakene vil avhenge av hvilke negative konsekvenser det er snakk om og omfanget av de eventuelle negative konsekvensene.
Konkrete brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Det har gjennom vurderingene ikke blitt avdekket tilfeller av brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i 2023, hverken i egen virksomhet eller i leverandørkjeden.
Selskapet har gjennom aktsomhetsvurderingene anslått risikoen for brudd som lav. Det har dermed ikke vært iverksatt tiltak med bakgrunn i brudd i 2023.
For henvendelser rundt vårt arbeid med Åpenhetsloven, ta kontakt på [email protected]