• Youtube
  • 12.12.2024
  • 11:00
Prosjektledelse

Hvordan lage en god prosjektkontrakt?

Vi viser deg hvordan du kan generere tilbud og prosjektkontrakt fra Dynamics 365 Project Operations.

Ønsker du en smidigere prosess for å håndtere prosjekttilbud og kontrakter? Når du bruker Project Operations får du en sømløs prosess mellom salg, prosjektledelse og økonomi.

I denne demo'en får du se hvordan du effektivt kan:

✔ Generere prosjekttilbud ved å hente og revidere estimater
✔ Konvertere tilbud til prosjektkontrakter

På live-demo får du sjansen til å stille direkte spørsmål og diskutere 'live' med våre Project Operations-eksperter, Merete og Frode. Bli med på en praktisk gjennomgang av prosessen og se hvordan Dynamics 365 Project Operations kan forenkle hverdagen og samarbeidet for prosjektledere og salgsteam.

Se opptak av webinaret her:


Her kan du lese transkribering av videoen:

Hvordan skape prosjektkontrakt i Project Operations?

Merete Falck Erichsen: Hei Har du som selger gjort prosjektsalg og opplevd å måtte nesten gjette på hva prosjektlederen har estimert og planlagt? Synes du det er vanskelig å få tilbud og leveranseplan til å henge sammen? Manglende eller dårlig kommunikasjon mellom salg og leveranseavdelingen kan skape rot i kundedialogen.

Og det kan koste både tid og penger for bedriften. For hvordan lager du en god prosjektkontrakt I dagens webinar skal vi vise deg hvordan Project Operations kan gi deg en mer strømlinjeformet og effektiv prosess, fra tilbud til ferdig prosjektkontrakt. Du får se hvordan du kan generere nøyaktige tilbud, hente relevante estimater og automatisk konvertere disse til prosjektkontrakter, som alle enkelt kan forstå og bruke.

Følg med videre, så vil du få se hvordan denne prosessen fungerer i praksis

Frode Stenstrøm: Gøy!

Hvordan produsere tilbud i Project Operations?

Frode Stenstrøm: Velkommen tilbake til sending, alle sammen Etter at vår kjære nedtelling i Powerpoint stoppet opp etter noen få minutter, så skal i hvert fall resten av sendingen gå som smør. Vi gleder oss i dag til å vise dere hvordan vi lager tilbud egentlig, og det er en ganske interessant tema.

Fordi når man driver med tilbudsproduksjon fra det å selge prosjekter så er det et stort stort samspill mellom egentlig både prosjektavdelingen og salgsavdelingen. Og det vet jeg at du har forberedt deg på å vise frem Merete. Og det er ikke så lett å vise frem for det er ganske mange roller involvert.

Omfattende. Så vi har nå i dag så har vi det vi sier på kjøkkenet jukset litt med at vi har gjort klart veldig mange ting, så vi kan prøve å hoppe frem tilbake. Underveis i dag så kommer jeg til å spille rollen litt som prosjektleder. Og du blir selgeren. Så vi skal få vise dette frem For de av dere som ikke vet hvem du er, du har jo vært med noen gang før.

Hvem er du, Merete?

Merete Falck Erichsen: Jeg er fremdeles Merete Falck Erichsen, funksjonell konsulent her hos prosesspilotene. Jeg har fremdeles jobbet fire og et halvt år her

Frode Stenstrøm: 4,5 år. Det er som barn at du teller 4,5 og så blir det 5 og så blir det 5,5. Jeg teller nå 10 år. Jeg heter Frode Stenstrøm blir programleder i dagens sending og skal da opptre som prosjektleder som skal samarbeide med Merete for å vise deg hvordan du kan bruke Project Operations til å lage gode Tilbud til dine kunder, og det er masse gode prosjektkontrakter.

Så vi er jo da i temaet nå, Merete, om det, og vi har jo hatt noen sendinger før, du har jo vært å vise noe det før, hva har du vist før?

Dagens agenda

Merete Falck Erichsen: Så første sending så viste vi litt generelt om hva Project Operations er, og en oversikt over det. Så forrige sending så estimerte vi et prosjekt, Og det er dette underlaget vi nå i dag skal lage tilbud og kontrakter på.

Frode Stenstrøm: Nettopp.

Merete Falck Erichsen: Så derfor må vi ha estimert det først sånn at vi kunne selge det i dag.

Frode Stenstrøm: Nettopp. Og hvis dere ser på YouTube-kanalen vår, så var det første sendingen du var med på, det var jo å vise hva Project Operations er, hvilke metoder som ofte følger når man jobber med prosjekt, både planlegging og gjennomføring avslutning, men også det som en salgsavdeling, hvor de da får tilbud på en prosjekt, sender tilbudet frem tilbake, gjør revisjoner Endre opp med en kontrakt med kunden, forhåpentligvis.

Og det webinaret i dag er jo egentlig den siste delen, salgsprosessen, som vi går inn i, og baseres på det. Så begge de to foregående sendingene finnes på YouTube, de har blitt veldig populære videoer ser vi, så det er bare å se på dem da har de noe å se på som alternativ til, hva da, julesendinger og julekalendere og sånn askepott-sending, ja.

Vi er bedre egentlig, og til og med farver i dag som er litt mer hyggelig. Litt om dagens sending som vanlig, vi sender direkte på YouTube, så alle tabber vi gjør de er bokført for alltid. Det er en interaktiv sending, så hvis du har spørsmål underveis så still gjerne de, så vi kan svare på de. Det gjør ikke noe om du sier hei hallo, hvem du er, så får vi litt dialog gjennom sendingen.

Og vi tekster dette, vi påfører kapitler slik at dere kan se all informasjon, og dette finnes også til syvende og sist på vår nettside, prosesspilotene.no og YouTube-kanalen Vi minner om vår podcast, Prosesspodden. Der har vi intervjuet ganske mange mennesker som ser litt på de strategiske aspektene Mens vi på webinarene ofte viser produkter, så finner dere opptak som ser på hvordan det brukes i praksis og hvilke utfordringer våre kunder og partnere har i sin hverdag når de jobber med sin forretningsutvikling.

Og da skal vi egentlig klare å slå over på, hvis jeg ... så skal vi snakke litt om dagens agenda.

Merete Falck Erichsen: I dag skal vi vise hvordan du genererer et prosjekttilbud, hvordan du kan hente disse SM-atene som jeg lagde forrige uke, revidere det tilbudet. Tilbudet kan ha enten fast pris eller være tid- og materialkostnad.

Og så til slutt er det hvordan man faktisk genererer en prosjektkontrakt fra det tilbudet.

Frode Stenstrøm: Nydelig. Og da er vi jo på tema prosjektsalg.

Merete Falck Erichsen: Det minner jo litt om vanlig salg, men denne gangen er det jo da en estimat av ditt arbeid man skal selge.

Frode Stenstrøm: Og det blir ikke så mye PowerPoint-presentasjon i dag, vet jeg.

Det er jo et hvordan-spørsmål. Skal vi bare snakke litt om prosessen rundt det å komme til mål fra hva vi faktisk skal gjøre?

Merete Falck Erichsen: Ja. Denne har vi vist noen ganger før, men i Product Operations støtter man to av arbeidsprosessene i en bedrift. Vi tar salgsprosessen, som er den vi skal vise i dag, hvor du kan gå fra kundemne, salgsmulighet og så til å generere tilbud og skape en prosjektkontrakt.

Det er den prosessen vi skal vise i dag. Og så støtter Project Operation den andre prosessen som er leveranseprosessen i en bedrift. Og det var den vi i hovedsak eller i stor grad viste forrige gang som går fra idé til planlegging. Så i dag som vi er i midten av den leveranseprosessen som er tilbud, så blir det vel fort en ny video med leveranse og avslutning av prosjekt senere.

Frode Stenstrøm: Ja, vi har jo tenkt å ha en sending til før jul. Og da blir det vel gjennomføring hvordan man bruker verktøy i praktisk prosjektarbeid. Det som er interessant med Project Operations er at det støtter det virkelige livet, Mye av IT-software blir for akademisk og det blir for teoretisk. Men vi merker også når vi bruker disse verktøyene selv, det er gjerne en prosjektavdeling eller en leveranseavdeling som lager prosjektplan, har kommunikasjon med kunden, får en god plan og et godt grunnlag.

Og så er det en salgsavdeling som gjør det kontraktuelle og det kommersielle rundt det arbeidet Og at de to kan jobbe parallell og ha litt interaksjon seg imellom på klare punkter, er et veldig, veldig bra område synes jeg, med dette verktøyet.

Merete Falck Erichsen: Det er man skal vise i dag.

Frode Stenstrøm: Og som vanlig så bruker vi Miljøpilotene, et sånt demonstrasjonsselskap, så alltid er vi Miljøpilotene FS, vårt fiktive foretelseskapsform, som er et innovasjonsbasert selskap med bæretrakt i

Der krølla det seg... Med fokus på miljøvennlig innovasjon og bærekraftig teknologi Og de jobber også da med mye, dette er et selskap vi har konstruert for å vise frem alle de egenskaper som det ligger i Dynamics-plattformen, og i dag da rettet til prosjekt og prosjektsalg.

Og vi har to roller i dag, Merete?

Merete Falck Erichsen: Så jeg har en prosjektleder som har sin arbeid inn i Project Operations, og så skal jeg være en selger. Så jeg har gitt deg rollen som prosjektleder nå, du er Magnus, og så er jeg Erik.

Frode Stenstrøm: Nettopp. Og det har vi jo da gjort fordi at vi skal vise nettopp den interaktiviteten For i det virkelige livet er det ofte sånn at mye av denne kommunikasjonen mellom en salgsavdeling og en prosjektavdeling går jo gjerne på Teams eller møter, og derfor har jeg i dagens sending, når du som er selgeren lurer på noe så skal jeg som prosjektleder Forhåpentligvis gi noen fornuftige svar så vi kan vise frem de faktiske tingene.

Og da håper jeg vi skal se litt på hvordan din PC er den nå i livet må man tro. Ja, forhåpentligvis Ellers må du nappe ut kabelen og stappe den inn igjen. Det kan jo tenkes at den er ... Noen ganger så er disse skjermdelingene litt trege.

Der er den på plass.

Merete Falck Erichsen: Da er den på plass.

Frode Stenstrøm: Så det skal jeg få full skjerm på, og så skal jeg sånn og sånn. Ja, men det er rett. Hvor begynner vi igjen?

Demo: Hvordan generere prosjekttilbud?

Merete Falck Erichsen: Nei i dag tenkte vi at vi skulle begynne på et Lead. Fordi en del ganger så er det der man starter. Man må ikke starte der. Du kan jo starte rett på salgsmulighet, men jeg tenkte vi skulle bare starte på et lead.

Nå ser man jo allerede at jeg har juksa litt, for dette er jo kvalifisert. Og dette ser jo veldig likt ut. Hvis man har sett videoen til Stig eller Edward om salg Så ser jo dette veldig kjent ut.

Frode Stenstrøm: Og der vil jeg jo bare kommentere med rett at når man tenker seg hvordan oppstår et prosjekt, så er det jo gjerne en av to måter det oppstår på, synes jeg da.

Enten så er det jo at man oppdager at man har behov for noen ting, en idé og sånn som kommer fra organisasjonen og så snakker kanskje organisasjonen med sine faste leverandører, Og så kommer du inn på den måten. Andre ganger så kommer du gjennom en ren salgsprosess som du sier jeg - et kundeemne eller et lead nå, ikke sant?

Merete Falck Erichsen: Og det kan jo komme fra marketing, du kan ha et webskjema som så genererer et lead fordi noen har sagt, å, du er et interessant selskap her kan det hende du vil kjøpe tjenester av deg.

Frode Stenstrøm: Og det fine med det er at det er ikke så nøye hvordan behovet for prosjektet oppstår Men prosessuelt sett så kan det enten starte med prosjektidee og lage et nytt prosjekt med status-idee det viste vi jo i forrige sending.

Eller som du viste i dag, salgprosessen. Nå er det salg som gjør en jobb og de får kundemnet for et prosjekt. Og da er det Guru Haugland som skal ha noen ting å si.

Merete Falck Erichsen: Ja, hun vil ha ISO 14000-sertifisering. Og da kunne man jo tenkt at dette kom før prosjektplanen ble generert som vi lagde sist, men for at en demo skal fungere så har jo nå vi allerede lagd prosjektplanen da.

Det er jo litt vanskelig å gjøre alt på kort tid.

Frode Stenstrøm: Men det som er essenesen i alle fall er at en selger vil trykke på registrer kundemne fra menyen som du har på venstre hånd der, og så... Og fylle ut skjema, og som du sier det kan like gjerne komme fra en kundereis i markedskommunikasjon, eller at selger selv fyller ut manuelt.

Merete Falck Erichsen: Det er veldig standardlid med at du har en emne, og det eneste forskjellen er at dette er arbeidsbasert ikke produktbasert som man har i vanlig salg.

Men ellers er det helt likt, og så må man da kvalifisere. Nå har jeg kvalifisert det så den knappen ligger ikke her. Men når man kvalifiserer så går man videre til å få en salgsmulighet.

Og igjen dette ser ganske likt ut sånn som det gjør i salg. Kontakten opprettes jo automatisk hvis du ikke har den fra før, når du kvalifiserer lide, samme gjør forretningsforbindelsen. Det er litt mer fokus på at det er noe med meg som er Erik som er kontoadministrator og hvilken enhet man faktisk selger mot.

For man kan også ha leveranse mellom avdelinger i en bedrift i Project Operations. Men utenom det så er det ganske likt sånn som det er i vanlige salg.

Frode Stenstrøm: Og det er jo det fine at det er ikke noe nytt egentlig hvis man først er vant til, Drive salg og ha en kundeemne, salgsmulighet, man kvalifiserer ikke de man tror man kan klare å få solgt noe til til en salgsmulighet, så er det jo likt.

Men som du påpeker, det er, nå støttes det også dette med forskjellige konserner, konserndivisjoner med avdelingsleveranser, også her står det Asker som er kontraktsenheten som leverer. Ja, så det er mye av samme.

Slik henter du estimater

Merete Falck Erichsen: Så her kan du legge til salgsmulighetslinja, og der kan du ikke hente estimatene fra et prosjekt, men du kan på en måte legge inn, ok, jeg tror det er x antall timer med en gitt timespris Og de ulike produktene du kanskje ville hatt.

Sånn sett er salgsmulighetstabellen ganske lik, men der det skjer andre ting, det er når vi begynner å lage et tilbud. Det er det jeg tenkte vi skal bruke mesteparten av tiden i dag på.

Frode Stenstrøm: For i klassisk tilbudsprosesser har man et tilbud og en ordre Men i en prosjektverden så kaller vi det prosjekttilbud og prosjektordre.

Og på engelsk er det project quote og project order. Det er egentlig tilbud og ordre, men det inneholder mye mer data som er relevant til det, og det er det du viser da.

Merete Falck Erichsen: Ja, så det skal vise nå. Så her har jeg da allerede begynt å lage et tilbud. Det som er interessant her er at nå har jeg lagt et tilbud som skal være tid og materialer kun, så det vil si at det ikke er noe fast pris.

Og her begynner det å se ganske annerledes ut enn det man venter på i vanlig salg.

Frode Stenstrøm: Hvor du på en måte kanskje skriver fem epler og to pærer og en bil og så ...

Merete Falck Erichsen: Ja, og på den sammendragsfaren i vanlig salg så er det jo produktene som er i fokus. Her har jeg masse flere tabs, jeg har mye mer info, og det ser helt annerledes ut enn gjør i vanlig salg.

Igjen vi bruker helt standard skjermbilder og produkt, vi har ikke gjort noe

Frode Stenstrøm: Tilpasninger egentlig?

Merete Falck Erichsen: Nei så det kan man gjøre hvis du vil ha produktfane i midten som du har i standard salg, så kan du få det.

Vi bruker det helt standard. Men igjen så er det jo at du har kontraktsenhet, du har en prisliste kun for produkter, og man har også litt mer fokus på at er det en må ikke overskride grense?

Spesielt når du har tid og materialer tilbud, så er det ganske viktig. Er det et punkt hvor det er sånn så mye kan man faktisk ikke gå over.

Frode Stenstrøm: Ja, kundens absolutt budsjett for eksempel.

Merete Falck Erichsen: Og igjen, man ser at man har ganske mange forskjellige faner, og det som igjen er nytt er at du har tilbudslinjer.

Frode Stenstrøm: Ja, hva er det?

Merete Falck Erichsen: Det er der du faktisk henter ut estimatene dine.

Frode Stenstrøm: Fra prosjektet?

Merete Falck Erichsen: Ja.

Frode Stenstrøm: Ok.

Merete Falck Erichsen: Så her så ser man jo at i vanlig saling så er det en tilbudslinje, det er jo bare der du legger inn dette produktet, eller du kan også si så mange timer skal jeg tilby, og det er en linje. Men her så har jeg masse informasjon om Hva er det egentlig jeg skal ha på linjen bare?

For her er jeg koblet meg til et prosjekt, så det vil si at et tilbud kan være koblet til mange prosjekter, men et prosjekt kan kun finnes på ett tilbud.

Frode Stenstrøm: Så et prosjekt kan ha et

Merete Falck Erichsen: tilbud,

Frode Stenstrøm: mens et tilbud kan dekke flere prosjekter samlet sett?

Merete Falck Erichsen: Ja.

Så her er det å si at for akkurat dette prosjektet så er det tid og materialer Og nå så har jeg sagt at jeg skal ha med alle prosjektoppgavene fra det prosjektet jeg har koblet meg til.

Og det er denne å hente alle oppgavene som tar litt tid, og det er derfor jeg har juksa litt. Her så har jeg også et gitt sett med roller, og her så har jeg bare sagt at alle rollene er belastbare, altså at alle rollene på en måte koster penger for kunden. Men her så kan man jo si at ok, kanskje prosjektlederen den på en måte følger med.

Frode Stenstrøm: Ja, men det skjer jo ofte. Det er jo ganske vanlig at du kanskje har en kommersiell ansvarlig for prosjektet, som er en del i prosjektet, men skal ikke belastes kunden, for det er en salgsressurs for eksempel.

Så her kan du gruppere de rollene.

Merete Falck Erichsen: Ja, men du trenger jo vite tiden til den, og hvor mye tid må den sette i prosjektet og hvilke oppgaver har den.

I dag så fokuser kunden på tid, men hvis man også skal ha med Transaksjoner så kan man også ha kategorier som er belastbare.

Frode Stenstrøm: Hva er et eksempel på en transaksjon for eksempel?

Merete Falck Erichsen: Det kan jo være en reiseregning.

Frode Stenstrøm: Ja.

Merete Falck Erichsen: At du da sier at ok, i dette prosjektet så er det også utgifter som er å reise. Eller andre ting.

Frode Stenstrøm: Og det er også en fin ting med det for dette legger du egentlig på tilbudslinjen så du kan for eksempel si for prosjekt A så er reiseregningen Dekket, eller er det tilbud B så er det ikke eller ja, den type forhold da

Merete Falck Erichsen: nå må jeg finne nå er alle linjene mine forsvunnet har

Frode Stenstrøm: Har de det?

Merete Falck Erichsen: ja, jeg ser ikke hvor den er blitt da nå

Frode Stenstrøm: tilbudslinje detalj

Merete Falck Erichsen: lagt i egen fane ja Sånn går det når man

Frode Stenstrøm: Nei de er der, de

Merete Falck Erichsen: ja, men da så det veldig annerledes ut. Men ja, det ser ganske likt ut. I hvert fall det som jeg har gjort er å trykt importer fra prosjektberegning. Og siden jeg hadde huka for alle oppgaver, så når jeg trykker på den, så på et minutt og to, som er litt lenger når du sitter live på YouTube, så vil alle oppgavene komme.

Så hvis man går tilbake og sjekker, så vil alle disse oppgavene være de oppgavene som jeg hadde.

Frode Stenstrøm: I prosjektplanen?

Merete Falck Erichsen: Ja, som jeg lagde forrige sendingen.

Revisjon og aktivering av tilbudet

Frode Stenstrøm: Det fine med dette er at ofte lager man flere tilbudsrevisjoner Da kan man lage flere revisjoner av tilbud og hente de siste linjene. Det synes jeg er en veldig effektiv ting, for det som ofte skjer når en prosjektleder har laget ferdig tilbudet, Så må jo salg inn og lage et tilbudsbrev og det er ganske mye jobb å hente alle detaljene fra prosjektet, og der er det fort gjort at det skjer feil, og det brukes mye tid på kvalitetssikre spesielt i store prosjekter.

Merete Falck Erichsen: Så hvis man nå går tilbake til tilbudet vårt

så er det jo da alltid lurt at når du har fått planen og du er klar til å sende, så skal du aktivere tilbudet.

Frode Stenstrøm: Ja.

Merete Falck Erichsen: For da låser man det tilbudet Ja.

Frode Stenstrøm: Da har du en revisjonsidee som er null, for det er den første, og så kan du lage en ny, ikke sant?

Merete Falck Erichsen: Ja, for da kan jeg trykke revidere, og da lager jeg den første versjonen som jeg hadde.

Versjon 0 ligger da lagret, og så kan jeg revidere og få en ny versjon.

Frode Stenstrøm: Dette gir deg som selger en vanvittig god dokumentasjon på hvordan tilbudet har forandret seg, og hva som ble forandret over tid. Det er ikke så lett å se bestandig for et prosjekt som er veldig stort, hvis man endrer på små detaljer i prosjektet Som kan ha mye betydning for kunden,

så forsvinner det en del ting.

Merete Falck Erichsen: Ja, og når jeg nå hadde såpass mange linjer så er det jo litt vanskelig å se hva forskjell på revisjon 0 og revisjon 1, men da får jeg i hvert fall med alle linjene, Sånn at tilbudet er korrekt og totalbeløpet kommer jo rett fra tilbudet. Så dette beløpet er det ikke jeg som har lagt inn, det har kommet fra linjene som er hentet på estimatet.

Frode Stenstrøm: Men hvis jeg spør deg, kanskje ikke du vil ha alle tilbudslinjene inne i tilbudet ditt da, Merete, hvordan gjør du det?

Merete Falck Erichsen: Da, skal vi se, da har jeg jo lagt det også. Fordi det var jo nettopp det som var neste, at, ja dette var bare prosjektet å vise at det her er oppgavene. Men det var liksom det, tenk om jeg nå sier at jeg vil ikke ha alle linjene, da kan jeg jo først chatte til Magnus og si at kunden vil jo ikke ha alle linjene.

Og nå kan jeg jo da få med...

Frode Stenstrøm: Prosjektlederen ja.

Merete Falck Erichsen: Og den linkes til salgsmuligheten.

Frode Stenstrøm: Yes.

Merete Falck Erichsen: Hei kunden, vil jeg ikke ha med alle linjene som tid og materiale.

Frode Stenstrøm: Ofte er jo kunden mest interessert i de store tallene, kanskje milepælsplan og nivå 1 i prosjektplanen kanskje til og med nivå 2.

Merete Falck Erichsen: Men du kan også dele opp at det er ikke alle som er med i endringer.

Fordi man kan jo også...

Frode Stenstrøm: Da fikk jeg en chat her på Teams.

Merete Falck Erichsen: Og nå ser du at den følger jo også med...

Frode Stenstrøm: Selve planen

Merete Falck Erichsen: Dette er emnet, så dette er salgsmuligheten. Så nå kan Magnus si at denne salgsmuligheten er det Erik spør han om.

Frode Stenstrøm: Da svarer jeg Merete på dette. Det som er litt allright her nå er at du hoppet jo ikke ut av den opplevelsen du var. Du jobbet som selger i tilbud og tilbudsproduksjon, får stille spørsmål til prosjektavdelingen og i dette tilfellet er Magnus som er prosjektleder, og da svarer Magnus.

Merete Falck Erichsen: Nå kommer spørsmålstegnene men det er

Frode Stenstrøm: Det ble ... Nå kan du til og med få ... Jeg kan til og med legge en liten smiley her til deg, vær så god.

Merete Falck Erichsen: Tilbudet, sånn og nå ville jeg jo vanligvis gått tilbake og faktisk gjort en revisjon av tilbudet, men igjen nettopp fordi det henter linjen og sånn tar litt tid, så har jo denne gangen jukset litt,

fordi ...

Frode Stenstrøm: Og det er ikke så rart du skal jo faktisk oppsummere kanskje prosjektplan med tusenvis av linjer som skal inn i et tilbud.

Man tygger noen minutter for å gjøre det.

Merete Falck Erichsen: Ja, så neste som Erik da tenkte at kunden ville ha, det er jo at prosjektet skal strekke seg litt ut i tid. Sånn at det er samme oppgavene men de tror kanskje de må starte litt senere. Fordi det som er litt fint her i Project Operations er at du da kan ha to prislister, sånn at du får en pris for for eksempel 2025, som jeg har gjort her, og en pris for 2026.

Frode Stenstrøm: Og det er en kjempefin ting, for når de aller fleste prosjekter når de krysser kalenderår, så er det en konsumprisindeksregulering, og det å kunne legge det inn i tilbudet allerede så det blir riktig fra starten av, Det høres jo lite ut, men det kan utgjøre ganske mange tusen kroner.

Merete Falck Erichsen: Ja, og nå har jeg ganske lav justering fra en året til den andre, men prisen har endret seg.

Frode Stenstrøm: Nettopp.

Så da har du bare lagt inn to forskjellige prislister.

Merete Falck Erichsen: Ja, så tilbudet og sånn ser veldig likt ut. Detaljene, nå kan man se det sånn som det pleier å se ut, ser sånn ut. De er helt like. Men hvis jeg nå går ... Til denne siden og grupper etter rolle så kan man se at denne oppgaven som er i 26 den koster 60 kroner mer enn denne oppgaven som er i 25 fordi jeg har forskjellige prislister.

Frode Stenstrøm: Jeg synes dette er helt magisk. Vi har akkurat levert noe stort tilbud selv, og det vi gjorde i grunnlaget i Project Operations, og det sparer for så mye tid, spesielt hvis du gjør en liten justering i grunnlaget. Og så må du rekalkulere prosjektet?

Merete Falck Erichsen: Ja, for det jeg gjorde her var å endre startdatoen på prosjektet og la til en prisliste, og hente av linjene.

Det er alt jeg har gjort.

Frode Stenstrøm: Og så ser du jo imiddelbart hvem analytikeren skal jobbe så og så mye, løsningsaansvaret skal jobbe så og mye. Du ser det jo rett opp og ned, gruppert etter rollene.

Merete Falck Erichsen: Ja, og dette kan man jo også det finnes forskjellige verktøy som kan hente ut hele dette til en måte, og legge i et dokument som kunden kan få hvis du vil generere dokumenter.

Frode Stenstrøm: Ja, nydelig. Så trikset her var det altså at du legger inn to forskjellige prislister, og så sier at de har en gyldighet fra til.

Merete Falck Erichsen: Ja, så det er sånn her. Så på tilbudet så har jeg forskjellige prosjektprislister.

Frode Stenstrøm: Ja.

Merete Falck Erichsen: Og her så sa jeg, nå startet den i 24, fordi prosjektet mitt først startet i 24, men den var i 25.

Og i hele 26 så har jeg en ny prisliste.

Frode Stenstrøm: Og da står det bare å trykke en lenge til ny prisliste, så er det egentlig så enkelt?

Merete Falck Erichsen: Ja, så tenkte jeg bare å vise veldig ... Se, det var igjen prosjektet. Her, så kan jeg også bare trykke på den. Så kan jeg kopiere en prisliste.

Så hvis jeg kopierer den, så er også veldig enkelt å bare prisjustere den med for eksempel indeksen.

Så hvis nå bare sier at jeg kopier. Lagrer den. Og så går vi på rollepris. Dette er jo en ny funksjon du får med Project Operations, for det er jo ikke så vanlig i vanlig salg. Men du kan jo oppdatere pris, og prisjusering som du sier, det er jo ofte en...

Frode Stenstrøm: 3% da. Eller det 2,6% tror jeg jeg har hørt at konsumprisindeksen har havnet på i Norge nå for 20, altså siste året da, 2024.

Ja. Det her er tidsbesparende altså.

Merete Falck Erichsen: Og har jeg nye rollepriser Og da kan jeg jo legge den inn for et annet år inn i tilbudet mitt.

Pris for tid og materialer

Frode Stenstrøm: Men dette er prisliste på de rollene i prosjektet, kun gjort det samme med materialer og andre ting.

Merete Falck Erichsen: Men igjen for meg nå så har fokuset vært på rollene, men jeg har jo materialpriser

som en egenfane.

Frode Stenstrøm: Hvis du solgte prosjekter, byggeprosjekter eller den type ting.

Merete Falck Erichsen: Så jeg har jo noen produkter her, og kan jo oppdatere priserne de også.

Frode Stenstrøm: På samme måte ja.

Det var ikke spesielt komplisert altså og så ser du altså kategori og distriktskategoripriser,

hva vil du si hva er kategoriprisene da?

Merete Falck Erichsen: Da blir det jo samme skal du ha med

Frode Stenstrøm: transaksjoner og sånn

Merete Falck Erichsen: Så da må du definere hvilke transaksjoner er det egentlig du har med, og så kan du få forskjellige prisjusteringer basert på transaksjonskategoriene du har.

Frode Stenstrøm: Så hvis du ikke er interessert i å prise rollene dine, så kan du prise på transaksjoner i stedet for?

Merete Falck Erichsen: Mm, med påslag og sånn. Men vi har stort sett gått for rollepriser i dag, det er litt enklere å vise veldig konkret. sier at dette er teampris

Frode Stenstrøm: Det er jo veldig ofte junior, senior, det kan være fageeksperter, det er jo ganske relevant egentlig.

Merete Falck Erichsen: Men da kunne du lagt de som forskjellige roller. Det er veldig likt at jeg kunne hatt senior, analytiker, junior, og hatt forskjellig pris på de.

Og så lenge jeg legger oppgaver på de, så vil jeg da få de ferdige priserne i tilbudet.

Frode Stenstrøm: Men da, hvis vi ser tilbake på tilbudet, bare for å ta et litt sånn recap da.

Vi har altså da, se på tilbudsanalysen hvis vi starter der, da har vi laget et tilbud, vi har lagt til linjene fra prosjektet, vi kunne lage en revisjon av tilbudet vi trykt på lagre og aktivere ny, vi har gjort prisjusteringer og på den type ting.

Merete Falck Erichsen: Den har til og med lønnsomhetsanalyse. Fordi du kan ha både kost- og salgsprisliste Så så lenge jeg nå har lagt inn kostpris på alle rollene i Miljøpilotene, så sier den noe om prosjektet er lønnsomt.

Frode Stenstrøm: Og i hvilken periode det er lønnsomt.

For det trenger jo ikke være nødvendigvis det samme. Ok.

Fastpris i et prosjekttilbud

Frode Stenstrøm: Hva var det neste du tenkte på?

Merete Falck Erichsen: Nei neste var å vise at for nå har jeg hatt kun tid og materiale på begge to,

på tilbudet. Men jeg trenger jo ikke å ha det kan jo hende at kunden kommer tilbake og sier ok, jeg vil ikke betale tid og materiale for alt, jeg vil ha noe på fast pris.

Frode Stenstrøm: Ok.

Merete Falck Erichsen: For det går jo også an. Så da, hvis vi går tilbake hit, så kan jeg jo igjen kommunisere med Magnus og si at kunden vil ha

Noe på fast pris, fordi de vil ha litt mer forutsigbarhet. Vil ha litt forutsigbarhet, kan vi gi noe på fast pris.

Og da er det vel at Magnus har det meste på fast pris, men litt av prosjektledelse mener jeg det var på tid og materialer. For det er jo gjerne vanskelig å vite hva

Frode Stenstrøm: Jeg sier at vi må legge noen milepæler også i planen, for du kan jo ha betaling mot milepæler, vet jeg. Men, ja.

Merete Falck Erichsen: Hvis vi da går videre og igjen ser på tilbudet, for nå har jeg da et tilbud, hvis jeg bare ser inn hit, så har jeg nå et innslag som er fast pris,

og et som er tid og materialer.

Så nå på denne delen Så er det jo ganske forutsigbart for kunden, for det skal de få for fast pris. Men vi har også en del som for oss som leverandører er veldig greit at det er på ikke en fast pris. Ellers er det jo ganske likt. Men hvis vi går inn på en av de, så nå er jeg jo på fast pris.

Frode Stenstrøm: Ja, for det første var jo de to linjene, og nå har du bare åpnet en av de to, og så kommer du inn på fast prisbeskrivelsen der da.

Merete Falck Erichsen: Og denne gangen så har jeg bare valgt prosjektoppgaver Sånn at hun har hatt alle, men nå har hun valgt bare noen. Og da igjen du har de samme med oppgaver og roller, men nå så har hun en egen som er belastbare oppgaver.

Så jeg kan enten her gå og si hvilke oppgaver fra prosjektet som jeg vil ha, eller så kan jeg gå inn i prosjektet og velge alle oppgavene som jeg skal hente inn hit.

Og den siste er den enkleste. For da kunne jeg for eksempel bedt Magnus å si, kan du bare Hvilke oppgaver er det som er fastpris og hvilke er ikke fastpris da

kunne man jo samarbeide sånn men jeg får jo samme detaljene her og egentlig Med pris og alt sånt.

Frode Stenstrøm: Men dette er da de delene av prosjektet som er tatt inn i fastprisspesifikasjon.

Så hvis man sa at de to første leveransene var fastpris og resten er på tidematerialet, så plukker man bare de to første tre prosjektplanene og knytter det til tilbudet. Det er egentlig det du har gjort da.

Merete Falck Erichsen: Ja, så det er egentlig motsatt. Når den siste delen av prosjektet, der får de fastpris, så er det de begynner den på ene enden Mens de første som er litt prosjektledelse, det ble ikke fastpris

Frode Stenstrøm: Nettopp.

Prosjekt med del-fakturering og flere betalere

Merete Falck Erichsen: Og det som jeg tenkte å vise her, som er litt kult, for du har jo en kundefane.

Frode Stenstrøm: Ja.

Merete Falck Erichsen: For det kunne jo hende at de også nå sa at nei, men Nordic Robotics som kunden var i dette tilfellet de skal bare betale 70% av prisen. De resterende 30, det var det noen som plutselig lette Nordic Drone som var med på.

Og da kan vi dele opp den, Du kan også sette en må-ikke-overskride grense, så kunne hende at disse vil ikke betale mer enn en gitt pris.

Frode Stenstrøm: Nettopp.

Merete Falck Erichsen: Og da faktureres den andre for resterende.

Frode Stenstrøm: Ja. For det som skjer etterpå dette her er jo at fakturene produseres jo, og ordrene og grunnlaget som gjør at man kan fakturere det.

Alt det skjer jo nå basert på det grunnlaget som ligger i prosjektkontrakten.

Merete Falck Erichsen: Eller disse milepælene

Frode Stenstrøm: som jeg har sagt om,.

Merete Falck Erichsen: De har jo pleie å ligge her, men tydeligvis litt liten skjerm. Nå har jeg jo betaling 1 og 2, og resten har jeg lagt inn som milepæler for fastpristilbudet. Så hvis vi nå ser bare kjapt på den andre, nå er det igjen tid og materialer,

bare valgte oppgaver.

Hvis jeg nå ser på disse oppgavene, så er det på en måte de første oppgavene i

prosjektet mitt. Og de får de ikke til fastpris. Her kunne jeg sagt at Nordic Robotics skulle betale 100% av denne eller bare 70% av den andre men nå har jeg delt på begge to. Men der kan du skille mellom den som er tid og materiale og den som er fastpris Så kan du ha forskjellige betalingsplan for de to.

Frode Stenstrøm: Men det du viser her, Merete, er at du må ikke gjøre det så komplisert, Egentlig legge opp den prosjektstrukturen og kontraktstrukturen som passer kunden.

Merete Falck Erichsen: Så du har veldig mange valg så det er derfor jeg har liksom juksa fordi det er så mange valg Så det blir mange forskjellige tilbud, nettopp fordi det er mange valg som du kan gjøre.

Frode Stenstrøm: Og hvis du er et firma som aldri gjør noe annet enn for eksempel timesalg og gjør det enkelt, så vil jo vi gjerne da skjule alle de elementer som gjør at det blir bare de få valgene, så det ikke blir så mye valg å se på. Men det ligger en voldsom fleksibilitet i det, vet jeg.

Merete Falck Erichsen: Og da ville du bare gjort sånn som jeg gjorde på det første tilbudet.

Frode Stenstrøm: Og det du viser som er kanskje det mest relevante, veldig ofte så har man kanskje et forprosjekt i en fast pris, og et hovedprosjekt som er ikke klart enda. Og da kan man jo i Project Operations lage et forprosjekt som en prosjektplan, og også hovedprosjektet som en annen og så kan man slå disse sammen til et tilbud på to prosjekter.

Merete Falck Erichsen: For å vise, når man lager et tilbud får man en fane som er faktureringsoppsett for oppgavene. Her er det enklest å koble oppgavene til tilbudet. Denne betyr at det er koblet til tilbud. Her kan man enten tilknytte en tilbudslinje eller oppheve tilknytning for tilbudslinjen. Det er veldig enkelt å markere mange oppgaver eller bare et par.

Og legger de til det tilbudet. Nettopp,

Frode Stenstrøm: nettopp.

Merete Falck Erichsen: Så dette er jo egentlig det prosjektlederen ser på, mens nå ser jo meg som Erik er inne på

prosjektet.

Og neste var jo da, nei, de ønsker ingenting i tid og materialer vil kun ha fast pris.

Det er jo den andre egentlig enkle måten å lage tilbud, Igjen man lager et tilbud, ser ganske likt ut, og linjene lager vi nå på fast pris og inkluderer alle oppgavene. Fordi da kan du også få en fakturaplan.

Frode Stenstrøm: Og det som bare får gjenta det du har sagt nå, du har jo et tilbud, en til ett linje vil jo egentlig være ett prosjekt med alle sine detaljer, Så det blir jo på en måte klassisk tilbud og ordre med tilbud og ordre hodet og ordre linjer, men det er bare at linjen er prosjektet.

Merete Falck Erichsen: Ja, og selve linje-biten er jo ny, fordi man vanligvis er vant til å ha et tilbud med en linje, mens her er det linjedetaljer i tillegg da. Så du får jo ganske mye ekstra

Frode Stenstrøm: Og siden det er snart jul, så tar jeg en pepperkake.

Merete Falck Erichsen: Men her så igjen så har jeg bare sagt en startdato for fakturering. Da genererer den en faktureplan.

Her kan du si om du vil ha ukentlige eller måntlige kjøringer på det. En generert periodisk millepælsplan, så får du det. Det klarer den kun på fast pris automatisk.

Og igjen så er jo da alle de samme linjene her, og de har jeg bare hentet fra prosjektet.

Frode Stenstrøm: Og hvis trykker på den, så kan du rehente den på nytt

Merete Falck Erichsen: Ja.

Frode Stenstrøm: Så jeg sier til deg nå at nå har jeg re-estimert prosjektet, Eller oppdaterer prosjektet så kan du som selger bare hente det fra prosjektlederens prosjekt.

Merete Falck Erichsen: Da bare trykke på den, men igjen så tar det kanskje et minutt da, så det rekker å ta en kjapp sup kaffe mens du venter på det. Men det er mye raskere enn å gjøre det manuelt

Frode Stenstrøm: Alternativ er å ta opp Excel og finne hva de tre linjene prosjektlederen endret det på, og så... Ja, det der er så tidsbesparende, utrolig.

Merete Falck Erichsen: Så... Har jo noe tilbudet, og her igjen så er det også den lager noen grafer med sammenligne kundens forventninger. Du kan si hva kundebudsjettet, nå har det tydeligvis ikke lagt inn det her

Frode Stenstrøm: Ja, den er jo litt interessant, for ofte vil leverandøren tilby mer enn kunden ønsker å ha. Det er jo litt forskjellig interesse utover det går her.

Revisjon og oppdateringer av tilbudet

Merete Falck Erichsen: Men hvis man nå tenker, ok, nå Er dette siste tilbudet, så må vi aktivere det. Så nå har vi på en måte sendt det i noen form, om det er via en portal, eller om du genererer dokument, eller hva man gjør, så har vi nå sendt det, så derfor aktiverer vi tilbudet slik at du får låst det. For vi vil jo vite at dette var det vi sendte til kunden.

Frode Stenstrøm: For her vil vi i prosessplotene jo lage ofte portaler til deg og dine, så når tilbudet nå er klart, så vil kunden få en link, og så vil vi kunne presentere hele dette tilbudet I en webportal, dittfilmernavn.no, slash tilbud, og så får kunden se det. Og hvis kunden er fornøyd, så trykker de på aksepter, så blir det en kontrakt, med en gang.

Merete Falck Erichsen: Og det er det hun skal gjøre nå da. Ok, nå tenker vi...

Frode Stenstrøm: Vi vant den da, vi vinner alt. Jeg skal vinne alt da. Denne vinner hvertfall.

Merete Falck Erichsen: Nå fikk de jo fast pris da.

Frode Stenstrøm: Ja, vi gikk med på det altså. Ja, ok, greit.

Merete Falck Erichsen: Det var det de fikk.

Frode Stenstrøm: Og da trykker bare på lukke som vunnet, og hva skjer nå med dette?

Overgang fra tilbud til prosjektkontrakt

Merete Falck Erichsen: Nå genererer jeg prosjektkontrakten.

Frode Stenstrøm: Ja, så kontrakten blir generert direkte fra tilbudet.

Merete Falck Erichsen: Så nå tar jeg den med alle linjene og pris og alt sånt og fakturaplan som jeg hadde allerede på tilbudstadiet.

Frode Stenstrøm: Nettopp.

Merete Falck Erichsen: Så nå ser man jo hvorfor jeg har juksa litt på de andre...

Frode Stenstrøm: Akkurat det tar i tid igjen. Og dette er jo da oversatt til klassisk salg så går vi egentlig fra tilbud til ordre.

Nå har jeg, som jeg sa i sted, nå er det fra tilbud til prosjekt tilbud til prosjektkontrakt. Ja.

Merete Falck Erichsen: Selvfølgelig har vi også demospøkelse som tar mye lengre tid enn pleier.

Frode Stenstrøm: Nei det kjennes alltid lenge når man står og ser på noe som kjenner seg så lang tid ut. I mellomtiden kan vi tenke på at snart er det jul, og vi har kjøpt alle julegavene våre, så det ordner seg.

Ta en peppekake.

Da er den ferdig ser vi.

Merete Falck Erichsen: Og nå kan jeg da se at den var på tilbud, den lyste her, og så har den gått til prosjektkontrakt. Nå må jeg bare gjøre sånn.

Så, det ser jo igjen egentlig ganske likt ut som tilbud, og det synes jeg er vanlig salg også, at det er veldig ofte at, oi hva har skjedd nå, for det ser jo ut som det er på samme sted.

Frode Stenstrøm: Men jeg ser det står ordre.

Merete Falck Erichsen: Mm, så er det på ordre. Og da kan man jo se her, kontraktslinjer, nå hadde jeg jo ikke noen produkter med i dag.

Frode Stenstrøm: Nei men du hadde prosjekter, ja.

Merete Falck Erichsen: Og dette er alle de samme linjene som jeg hadde i tilbudet mitt, de er jo fulgt med i dag

Så alle oppgaver, rollene, detaljene her, fakturaplanen som jeg hadde fra før.

Frode Stenstrøm: Alt er kopiert over?

Merete Falck Erichsen: Alt er bare fulgt med.

Men det er jo ikke lukka nå, fordi i et prosjekt så hender det jo at du vinner tilbudet, men så gjør du en re-estimering etter at du har vunnet.

Frode Stenstrøm: Ja.

Merete Falck Erichsen: Så her også kan jeg fremdeles hente alle linjene på ny.

Frode Stenstrøm: Og redigere det.

Merete Falck Erichsen: Redigere det.

Frode Stenstrøm: Og hvis det hadde kommet en endringsorder, så kunne du lagt det som en ny linje i prinsippet?

Merete Falck Erichsen: Ja, du kan kun ha en linje som er fastpris på samme prosjekt inn i en kontrakt og et tilbud da. Så da måtte man bare funne ut da, er det en ny prosjekt, eller hvor deler man det opp til?

Frode Stenstrøm: Nettopp.

Merete Falck Erichsen: Man kan jo også her legge til prislistene, og det er mye bedre å legge til en ny prisliste enn å endre på prisen, for det kan jo gå tilbake på allerede bokførte timer og sånn.

Frode Stenstrøm: Ja.

Merete Falck Erichsen: Og når du begynner å bruke Av kontrakten, så vil du også se det her. Men man kan også sette opp at man skal ha forskuddsbetaling eller honorarbetaling.

Og igjen hvis du vil ha flere kunder, så kan du også se det her.

Frode Stenstrøm: Som skal dele kostene, ja. Men da får du egentlig en veldig god prosjektkontrakt, som du kan printe ut eller vise på nettsiden?

Merete Falck Erichsen: Ja, eller koblet til den prosjektkontrakten som Pia allerede har vist, for å få litt andre deler.

Frode Stenstrøm: Ja, for Pia viste jo en sending hvor vi har lagt inn kontraktsforvaltning i plattformen. Det kan være at man da legger inn en rammeavtale for avtalen, som har regler i prislistene, og så er jo kanskje prosjektene avrop av den rammeavtalen.

Så disse tingene henger veldig tett og nært sammen.

Merete Falck Erichsen: Men hvis vi nå er fornøyd med denne kontrakten, så må vi bare bekrefte den, for da låses den. Og kan fremdeles også lukke kontrakten som tapt. Men nå er denne låst.

Frode Stenstrøm: Hvis du har kommet så langt du kun sier at har fått oppdraget, og så mister du det etterpå, da har du gjort mye gærent altså.

Merete Falck Erichsen: Ja, det er mulig i systemet da.

Frode Stenstrøm: Systemet støtter fuck-ups, det er vel egentlig det jeg vil si. Men forhåpentligvis så har det begynt.

Merete Falck Erichsen: Ja, men nå er denne da låst, og det er det vi skal vise neste gang, at denne er låst, og når man begynner å bruke timene, Så vil det vise seg for å ha oversikt over at timene løper og sånn.

Frode Stenstrøm: Ja, for det er jo det du kommer til neste uke, det er jo nettopp det med hva som skjer når prosjektet går i drift, og da er det morsomt å komme tilbake til denne og se hva skjedde egentlig med kontrakten hva skjedde med prosjektet vårt. For da har vi jo både selg salg har en egen interesse å se at det går bra om de prosjektene de har lovet til sine kunder, og prosjektleder vil gjerne se at det går bra, og kunden ikke minst vil jo se at det går bra.

Merete Falck Erichsen: Ja.

Frode Stenstrøm: Var vi ferdige da?

Oppsummering og avslutning

Merete Falck Erichsen: Det var egentlig det jeg skulle vise i dag.

Frode Stenstrøm: Kanon bra, Merete. Jeg tenker at vi skal se hvis vi skal slå den og den. Vi har da egentlig kommet oss hit gjennom demonstrasjonen, egentlig. Da tenker jeg vi skal ta en liten oppsummering på de ting vi har vist. Det tenkte jeg du skulle få lov til å ta.

Merete Falck Erichsen: Så i dag så har jeg jo vist hvordan du kan generere et tilbud ved at du henter estimatene som for eksempel en prosjektleder allerede har lagt. Det er ganske likt å revidere tilbud som det vi gjorde når vi egentlig lagde nye tilbud, at du har forskjellige typer tilbud med fastpris, tid og materialer eller delt.

Kanskje du skal skyve på prosjektstart sånn at du må ha en egen prisliste for senere del av prosjektet. Og så så jeg meg litt på det at du hadde tilbudsbudsjett, at du la en må ikke overskride grense, som du fikk vist grafisk at ok, nå er du over eller under den grensen, og så genererte vi en prosjektkontrakt til slutt.

Frode Stenstrøm: Og det er, det kan virke litt stort dette, men det er egentlig ikke så veldig hokus pokus. Får en forespørsel, kvalifiserer den, lager tilbud, henter all dataen fra prosjektleder. Dette skjer ofte i dag på mail og Excel-ark og Masse sånn ustrukturert kommunikasjon og får man strukturer på det. Har man sier kundene at de vil ha justering av tilbudet, så får vi prosjektleder få beskjed om det, gjør justering, jeg kan hente en ny bit.

Og det jeg ser er at nesten alle de prosjektene vi er involverte i, så er det revisjoner av tilbudet, og de blir stadig bedre når det er god kommunikasjon mellom partene, til man kommer til det prosjektgrunnlaget man starter på. Og det håndterer også disse endringene underveis som foregår. Og du får det alt sammen systematisert, så i stedet for å være avhengig av at du får tak i Pål-selger, eller Tor-selger eller noen selger, så har du det samlet et sted.

Merete Falck Erichsen: Pluss at CFO har grunnlaget i databasen og kan få et Power BI-rapporter eller sånn på underlaget.

Frode Stenstrøm: Og da får du en veldig morsom ting, og det er også denne analyseperspektivet, altså hvordan det går der, og det gir jo kunnskap så nesten når man skal estimere et prosjekt til en kunde, så blir man stadig bedre man treffer, øker kvaliteten fra gang til gang.

Og da er det fullt ut mulig å vise dette, som jeg sier, på kundeportaler eller rapportformer eller whatever, Og signert elektronisk. Og neste uke vil vi da vise nettopp det, og hvordan du bruker det prosjektutlaget til å gjennomføre prosjektet, og se da samspillet mellom salg og prosjekt i de to fasene.

Og da, Merete, da må jeg bare si tusen takk for bidraget ditt i dagens sending. Lurer du på noe still spørsmål i kommentarfeltet under. Var det nyttig, like det videoen til den du tror har glede av det. Vil du ha mer faglig innhold, abonner på vår kanal og følg oss på LinkedIn. Sendingen finner du på YouTube samt nettstedet prosesspilotene.no.

Sendingen er produsert av Prosesspilotene, som øker verdiene av dine kunder ved bruk av Microsoft-teknologi Og jobber innenfor arbeidsprosessene salg service og prosjektledelse. Vårt analyseteam kan hjelpe deg med å lage kunstintelligens, innsiktanalyse, dataanalyseplattformer. Samhandlings-teamet vårt kan lage de fantastiske nettsider, kundeklubb og kundeportaler Og ikke minst prosjektportaler.

Følg med kommende uke, for da skal vi se enda mer på hvordan vi kan jobbe med prosjektleveranser. Ansvarlig for denne episoden har vært meg, Frode Stenstrøm, prosjektleder er Oddbjørg Berge, med ønske om bedre arbeidsprosesser for alle på gjensyn.