- Youtube
- 16.10.2024
- 09:00
Hvordan automatisere service-oppdragene?
Dynamics 365 Field Service lar bedriften utvide planleggingshorisonten - og gir deg full kontroll på avtaler og oppdrag. Lær hvordan og se konkrete eksempler i live-demo!
Langsiktig planlegging av service-avtaler kan være komplisert – med stadig skiftende oppdrag, kundeforespørsler og ressursbehov. Bedrifter som utfører oppdrag innen support, service, inspeksjon, reparasjon eller installasjon kan spare både tid og penger ved å automatisere service-kalenderen og på dne måten utvide planleggingshorisonten. I dette webinaret ser vi nærmere på hvordan bedrifter kan få bedre kontroll ved bruk av automatisering av avtaler i Microsoft Dynamics 365 Field Service.
I dette webinaret går vi gjennom:
- Hvordan opprette en avtale med automatisk oppdatering i Field Service?
- Hvordan lage visninger til forskjellige formål?
- Hvordan bruke filter for bestemte kunder, lokasjoner eller jevnlige inspeksjoner?
- Hvordan se fremtidig ressursbehov basert på eksisterende avtaler?
Videoen er relevant for deg som jobber innenfor service/tjeneste, vedlikehold eller teknisk support - og du ønsker å forbedre bedriftens effektivitet, redusere kostnader og øke kundetilfredsheten.
Presentasjon og demo ser du direkte på vår YouTube-kanal.
Se opptaket nedenfor:
Her kan du lese transkript av webinaret fra 16. oktober 2024:
Hvordan opprette service-oppdrag automatisk i Service-kalender i D365
Frode Stenstrøm: Hei Ønsker du bedre ressursutnyttelse for dine feltarbeidere og servicemedarbeidere? Unngå topper og bunner i din servicekalender og automatisere planlegging av serviceoppdrag? Med Dynamics 365 FeltService kan du lage smarte avtaler som genererer serviceoppdrag og gir deg en oversikt over alle dine fremtidige ressursbehov I dagens sending skal du få se hvordan man kan opprette disse serviceoppdragene automatisk sette fleksibel og regelmessighet både for arbeidsordrer og tilhørende fakturer, og hvordan avtalene kan kobles opp mot utstyr som står ute hos kunden.
Tenk deg at du slipper å følge opp avtaler manuelt, og uforutsette flaskehalser i din servicekalender. Ved å automatisere serviceplanlegging i Dynamics kan du fokusere på å levere riktig service til riktig kunde tid og sted Men systemet sørger for at ingenting glipper. Følg med derfor for dagens sending, og da skal nemlig Stine og jeg vise deg hvordan du automatiserer dagens servicekalender og sparer tid og kostnader.
Ja, og da håper jeg at vi har lyd og at alt virker. Ja, da velkommen Stine.
Stine Hansen: Tusen takk
Frode Stenstrøm: Dette blir jo enda du er tilbake i studio nå for å snakke enda mer om din passion i life.
Stine Hansen: «Passion in life», ja Riktig. Dynamics 365 Feltservice.
Frode Stenstrøm: Pluss - et marathon, du hadde vel løpt litt siden sist, da? –
Stine Hansen: Jeg har vært på en liten løpetur.
Det var langt!
Frode Stenstrøm: Har vært liten løpetur, ja. Stine, du er jo med og er en fagekspert her i ProsessPilotene på dette med som vi kaller feltservice, som egentlig er jo et ganske bredt fagområde
Stine Hansen: Veldig. Så jobber jeg også som funksjonell konsulent på litt bredere ting, og teamleder.
Frode Stenstrøm: Og teamleder Og mitt navn er Frode Stenstrøm og jeg er programleder for dagens sending.
Vi sender som vanlig direkte på YouTube, så det er jeg lov å stille spørsmål underveis eller på kommentarfeltet etter sendingen Skriv gjerne hvem du er og hvor du kommer fra, så kan vi være litt presis i svarene vi gir deg. Og vi tekster sendingen Det tar cirka en døgn for YouTube å få tekstet sendingen og så påfører vi kapitler slik at du kan hoppe frem og tilbake til den del av sendingen som er mest relevant for deg.
Og som alltid, Lik og del sendingen Synes du det er gøy, så skal du dele med kolleger, så håper jeg vi at du får en god, nyttig dag i dag. Og Stine litt om agendaen?
Agenda og oversikt over demo
Stine Hansen: Ja, vi skal se på fleksibiliteten i, vi skal først se på hvordan oppsettet for avtalen ser ut, og så skal vi se hvilke roller som er involvert.
Vi skal ha en lengre demo, Av avtale, og hvordan man kan sette fleksible, oi her er det litt fleksible bestillingsoppsett, og at man kan sette både med og uten booking som automatisk. Og så skal vi se hvordan de her er koblet mot utstyr for man kan ha flere hendelser på avtalen, sånn som vi har vist tidligere kan være på en arbeidsordre.
Så kan man også sette opp veldig stor bredde i fleksibilitet. Du kan ha fra daglig til hvert tredje år, det skal vi vise. Og så har man også mulighet for å sette regelmessighet på fakturer. Det blir veldig spennende.
Fleksibilitet i serviceavtaler
Frode Stenstrøm: Jeg tenker, Stine, at problemstillingen vi prøver å adressere, det er jo fordi dere som jobber med oppdrag der ute hos kunder, Og så har de inngått avtaler.
Det kan jo være en regelmessig avtale at man skal ha så mange inspeksjonsoppdrag eller så mye ute på en tid.
Og det er da ikke så lett å vite hva slags ressursbehov du egentlig har når du har inngått disse avtalene og salget og solgt masse opp på forpliktelser Så det er jo litt av den problemstillingen du løser da.
Stine Hansen: Riktig. Så det er jo å få økt planleggingshorisonten så mye du vil, for du kan jo bestemme i systemet hvor lang tid på forhånd de her arbeidsordrene skal genereres. Så hvis du da ønsker, hvis du har et system i dag hvor du kanskje ikke har så lang planleggingshorisont, eller ikke får generert ut det her regelmessig og må gjøre det manuelt, så kan du jo sette at alle oppdrag som du vet du skal utføre i neste tre måneder eller et halvt år, eller et år, eller...
Mer enn det også, så vil jo systemet da lage de her på bestilling fra deg.
Frode Stenstrøm: Og jeg synes dette er supert, for det å ønske å bli mer datadrevet, og kanskje ikke måtte booke mange vikarer topper, og ikke ha ressursutnyttelse i bunner, så får jo du den automatiseringen.
Stine Hansen: Ikke sant? Og du kan jo sette hvis man har noen fleksibilitet Du har kanskje en dato, og så har man kanskje en uke fra og til.
Så når du da får den fleksibiliteten på alle oppdrag du har, så kan man jo da se at disse oppdragene kan vi ta når vi har mindre å gjøre, disse oppdragene må vi ta når vi har mye og prioritere deretter.
Frode Stenstrøm: Samtidig som du opprettholder at du kanskje har noen kontraktsforpliktelser på når de skal ha gjort det innen en viss tidsrom.
Stine Hansen: Ikke sant? Ja.
Frode Stenstrøm: Så jeg mener at løsningen som Stine skal vise dere i dag den er perfekt for alle de av dere som har noen som helst form for folk som jobber i felt, om det er til inspeksjonsoppdrag eller matkontroll, eller skal monitorere noen ting, så det kan egentlig være hva som helst så lenge det er noen som er ute og flytter på seg.
Stine Hansen: Ja, ikke sant? Så lenge det noe du gjerne skal gjøre mer enn en gang, og som regel så kommer du jo tilbake til noe og du, i stedet for å ha en sånn ok, nå er det noe som har skjedd, så kan du jo sette på at du fast er ute hos en kunde hvert seks hvert sjette måned, eller hvert år, for å... For å slippe at det skjer noen skader, at du kan ta det før det oppstår.
Hvordan sette opp automatiske serviceavtaler
Frode Stenstrøm: Og du har forberedt nå en liten presentasjon som viser litt flyten i det, og det er en ganske stor skisse, så jeg tenkte vi skulle bare forberede på at det dere får se nå, det er ikke komplisert, men det er bare for å se gangen i avtalestrukturen, og da går jeg over på den, og så begynner jeg å bruke litt sånn lysbild i pekerne, så får du fortelle meg hvor vi skal begynne.
Stine Hansen: Vi starter på serviceavtale. Så det er jo den toppen altså det overordnede. Og det sier jo noe om hvilke kunder som er involvert. Og det sier start, altså når er avtalen, når er det det gjelder. Og så har man en status. Og den skal man ikke gjøre noen endringer på, så derfor har man jo lagt til mulige delstatuser for å kunne tilpasses prosesser ute hos kundene.
Frode Stenstrøm: Og det er jo egentlig en annen måte å si det på, at det er jo den kontrakten du har inngått som beskriver frekvensintervallet og hvordan serviceavtalen skal være.
Stine Hansen: Ikke sant? Så det kommer vi tilbake til i bestillingsoppsettet. Og det som Pia viste jo kontraktsforvaltning.
Frode Stenstrøm: Ja, det gjorde hun
Stine Hansen: Over serviceavtalen.
Frode Stenstrøm: Det var forrige ukes webinar, bare følg med. Det ble en veldig populær sending, både når hun viste dette med kontraktsforvaltning i CRM-en, men også bruk av DocuSign for å få disse tingene signert og vi tror hun skal være med å selge flere av dem.
Stine Hansen: Ikke sant?
Frode Stenstrøm: Så jeg bare følg med.
Stine Hansen: Så det kunne jo ligge over serviceavtalen, at serviceavtalen ble aktiv når det var signert for eksempel.
Nettopp. Så alt her kan jo henge sammen Så serviceavtalen er egentlig bare sånn overordnet hvem det gjelder og når. Og så er det egentlig bestillingsoppsettet som sier hva slags type oppdrag eller arbeidsfordre er det som dette er. For eksempel er det en montering, er det en kontroll, er det en inspeksjon er det det som At kunden har bestemt at de har av typer.
Hva slags prioritet har det her? Også kan man sette om det er hos kunden, om det er på et lokale, om det er Noen ganger så har man kanskje noe software som skal sjekkes, og da trenger man ikke å ha det per posisjon, da kan man bare si at det er, da kan man ha en ressurs som bor hvor som helst i landet.
Frode Stenstrøm: Men til inspirasjon dere som ser på, det kan også brukes i det for eksempel man leverer vasketjenester, og skal ha en sjekkliste på hva som skal gjøres hjemme hos kunden.
Det er jo en perfekt ting å gjøre. Så du får alle de malene, og det viste jo Stine også litt om i de første webinarene om feltservice som produkt. Så ser man litt mer konkret hva det handler om.
Bestillingsoppsett og fakturering
Stine Hansen: Og på bestillingsoppsettet så setter man jo også hvor mange dager i forveien skal arbeidsordren genereres.
Så det kan man da sette forskjellig, altså hvis du har noe som skal skje årlig, så kan du ha kanskje at man genererer ett år i forveien. Har man noe som skal skje hver uke, så kanskje det skal genereres tre måneder i forveien, så det er noe som man kan bestemme per bestillingsoppsett.
Frode Stenstrøm: Og hvis man kombinerer det Stine sier med det som også er i plattformen nemlig kundekommunikasjon, når den arbeidsorden skapes så kan også kunden deres varsles.
Stine Hansen: Og
Frode Stenstrøm: da slipper man bomturer ved å sende ut en montør til et sted hvor det på en måte ikke er noen til stede.
Stine Hansen: Riktig. Så kan man jo bestemme om man ønsker å gjøre booking av ressurser Man kan sette opp en foretrukken ressurs på selve oppsettet. Så da kan man jo forenkle den booking-oppgaven til planleggeren senere. Også som Frode nevnte er det mulig å legge til produkter og en sjekkliste med sørvisoppgaver som skal gjøres.
Og det som er at når du legger det her inn En gang inn i bestillingsoppsettet, så arves det jo til hvert eneste arbeidsoppdrag som blir generert ut fra det oppsettet her. Så det sparer jo veldig mye tid.
Frode Stenstrøm: Det sparer mye tid, og det er jo også noe med igjennom at man kan få forutsigbarhet ikke bare på ressurshåndteringen, men også vareforbruk og hva dere må bestille i forkant for å få nok varer til å gjennomføre inspeksjonsoppdraget.
Riktig. Jeg tenker alle de av dere som driver med varmepumpe ved likhold, eller dere som skal gjøre noe med de type utstyr, eller balansert ventilasjon Det er så mange eksempler på hvor det også er forbruk av varer og ikke bare det kan være filteren skal byttes ut for eksempel og ikke bare personell, da. Men så hadde serviceoppgaven da, Stine?
Stine Hansen: Ja, så det er jo på en måte mer litt sånn oppgaveliste på hva som skal gjøres. Men det man også legger til er jo det neste som heter hendelser for avtalebestilling. Og da legger man jo opp en hendelse, for eksempel at du skal... Ja, sjekk igjen varmepumpe da, og så er det, kunden har to varmepumper, så ville du lagt inn to hendelser en per varmepumpe, og linka det mot den da.
Og på, Det første punktet skal vel ikke være med her, men vi skal i hvert fall ha med hendelsestype. Der begynner vi. Så det er jo for eksempel inspeksjon av varmepumpe eller montering av varmepumpe. Og så linker man da mot utstyr, så setter man en varighet og her kan man også sette hvilke produkter som blir brukt Så kan man nå ha en sjekkliste som er gjeldende til den hendelsen Så du kan ha en sjekkliste overordnet på hele arbeidsordren, eller per hendelse som skal utføres.
Frode Stenstrøm: Det er jo noe med at arbeidsordren kan være sin enkleste form. Vask et bad. Men det kan også være at man skal vaske fem flere rommene for flere sjekklister per rom.
Stine Hansen: Riktig.
Frode Stenstrøm: Bare for å ta et eksempel.
Stine Hansen: Så det er mulig å strukturere på... Mange måter
Frode Stenstrøm: Nettopp Men da har du vært gjennom hendelses og avtalebestillingen
Stine Hansen: Riktig og parallelt så vi kan sette opp det bestillingsoppsettet da Så kan man jo sette opp et fakturaoppsett For eksempel om man, hvis man skal ofte si at man er hos en kunde Ok, man er der en gang i uka, men man kanskje har faktura en gang i måneden
Så kan man sette opp det at det blir generert i en faktura
Frode Stenstrøm: Men kunne man for eksempel Hvis man hadde inngått en serviceavtale Som sier at jeg betaler en fast sum per år Og så må bare leverandøren gjøre hva som helst Du kan også fakturere fast pris, kan du ikke det?
Stine Hansen: Riktig ja Så det her er jo hvordan...
Frode Stenstrøm: Så det er jo om det er i fast pris, du kan legge alle de mulige bestemte fakturingsmetodene?
Stine Hansen: Ja, så da legger man jo på produkter og serviser på fakturaen og da er det de som kommer på fakturaen som er for det.
Frode Stenstrøm: Nettopp.
Stine Hansen: Så det her er jo det som ligger på en måte i bakgrunnen.
Og så når man da aktiverer avtalen, da setter man status like aktiv på den, da blir det generert noe som heter bestillingsdatoer. Og på Bestillingsdatoen så er det jo, du har satt en fleksibilitet på oppsettet, pluss minus 30 dager eller pluss minus en uke, da får man jo da en tidligste og en seneste dato på arbeidsordren.
Har man satt at man ønsker booking, så får man jo på en ressurs, Og så får man da link til den arbeidsordren som er opprettet. Og samtidig kan man da få faktura og dato med hvilke produkter. Så de to er liksom egne hvert sitt løp egentlig.
Frode Stenstrøm: Men det er jo ganske naturlig at du har et løp som går på det å få gjennomført et oppdrag til faste tider, men så har du et løp hvor du får betalt for det.
Ja
Stine Hansen: Ja, det stemmer. Og det er jo ikke nødvendig å bruke faktura oppsett. Man kan jo likevel bruke arbeidsordre som faktura-grunnlag.
Frode Stenstrøm: Ja for det er en ordre i seg selv. Ikke sant?
Stine Hansen: Men det er en mulighet hvis man har da, det ikke er 1 til 1, så kan man sette opp faktura oppsett for å samle flere arbeidsordrer på samme faktura.
Riktig Og så har man jo noen innstillinger, for man vil kanskje ikke at alle disse arbeidsordrene opprettes i arbeidstida. Så man kan jo faktisk sette i systemet når på døgnet de her skal opprettes. Så gjerne vil man jo opprette de utenom arbeidstid. Så det trenger man ikke å bekymre seg over, at systemet bruker masse kapasitet.
Frode Stenstrøm: Å, sånn sett ja - på hvordan den praktisk lager ordre.
Stine Hansen: Ja genererer arbeidsordrene. Og da får man jo ut en arbeidsordre Hvor man da har arvet hvilke arbeidsordretyper det er fra bestillingsoppsettet. Man har arvet prioritet, arbeidssted. Har man satt distrikt på avtalen så kan den nå arves ned. Og så kan man ha fått booking på den foretrukne ressursen.
Riktig Og vil få en sånn pluss-minus startslutt når man skal utføre arbeidsordren. Og med hvilke produkter, serviser og oppgaver med sånn i sjekklisteform som er.
Frode Stenstrøm: Jeg tenker at det vi i webinaret viste, så så vi jo veldig mye på arbeidsordre og med de tilhørende sjekklistene.
Stine Hansen: Riktig
Frode Stenstrøm: Mens nå viser egentlig den gangen hvor som, men da opprettet vi det manuelt, nå viser egentlig prosessen for å opprette de automatisk eller et forslag til de automatisk.
Stine Hansen: Riktig ja, det stemmer. Og hvis man har lagt inn flere hendelser for avtalerbestilling tidligere, så vil man jo da få flere hendelser på den arbeidsordren Så for eksempel hvis man skal sjekke sikringsskap i et borettslag, så har man kanskje flere sikringsskap en hendelse per sikringsskap, og så har man da en overordnet arbeidsordre på den kunden.
Frode Stenstrøm: Absolutt. Men da forstår jeg at fra avtalen som det inngår, så har du noen konfigurasjon som gjør det mulig å regelstyre hvordan disse serviceoppdragene skal legges ut i tid og sted,
Systemet produserer dem, og så får du da betalt på enten om det er fast pris eller om det er ettermedgått timer i etterkant.
Ja, det var jo bra.
Roller som er involvert: Hvem bruker service-kalenderen?
Stine Hansen: Det er oppsettet, så da er det jo litt sånn hvem er det som bruker det her, hvem er det som er involvert før vi... Erik hos kundeservice, han oppretter gjerne en del avtaler, og legger inn hvor ofte denne kunden skal ha inspeksjon eller kontroll, eller hvor ofte dette utstyret bør sjekkes.
Frode Stenstrøm: Yes, du er kjappere enn tekniker Frode i dag, . For det er Erik som oppretter serviceavtalen, og så har vi jo da planleggeren.
Stine Hansen: Riktig. Så han, når oppdragene blir generert ut, for de kommer jo ut av han, men det er nok de som lager selve avtalene som er mest involvert i det vi viser nå, men Thomas får jo fortsatt, han får jo veldig mange oppdrag han skal planlegge, også får jo Ingrid full oversikt over alle arbeidsordrene hun skal utføre, og hun får jo da gjerne det.
Helst tre måneder før, så vet hun de oppdragene hun skal gjøre. Så da kan hun planlegge og se på det.
Frode Stenstrøm: Og jeg vil si, Stine, at akkurat det vi snakker om nå, det praktiske av det, det er jo det at en kontrakt er ofte solgt av en selger. Og serviceavtalen blir jo lagt inn som et helt vanlig salgsprosess, og da får du en veldig smidig overgang fra salg til leveranse.
Men det alle spør om, det å lure på, er jo hva trenger ressurser fremover i tid, og ved å ha en sånn type oppsett så er det lettere å kalkulere hvor mange mennesker jeg trenger jeg på jobb fremover i tid.
Stine Hansen: Ja, riktig.
Frode Stenstrøm: Så det gir en veldig fin innsikt i hvordan pengene kommer til å strømme i selskapet.
Men da har vi vært gjennom rolle-galleriet, og da vet jeg at vi skal, jeg er ganske sikker på det faktisk at vi skal begynne å se på litt sånn demonstrasjon, eller er jeg husker jeg feil nå? Nei vi skal bare fortelle litt om selskapet hva vi demonstrerer i
Stine Hansen: Riktig Vi har jo demo-firmaet vårt Miljøpilotene, som driver med miljøvennlig innovasjon og bærekraftig teknologi og gjør en del overvåking, implementerer sensorer, ja, mye målutstyr for miljøavtrykk og utslipp utenfor skunder. Og da er det noen vannkvalitetsmåler rundt omkring, vi har noen partikkelmåler rundt omkring, og så har vi tolv teknikere som gjør alle jobbene.
Så det er jo veldig... Ja, ulike oppgaver, hendelser og kompetansekrav som er knyttet til de typene her. Og det som vi nevnte sist er jo om du lager deg en hendelse som er av en type inspeksjon, så når den blir generert og man har lagt inn en mal på hvem er det som kan ta de oppdragene her, så vil jo alt det bli generert ut når oppdraget kommer fra en avtale.
Så du slipper jo å tenke på de kompetansekravene og alt det, for det vil finnes følge med automatisk.
Frode Stenstrøm: Og Miljøpilotene bruker bare som et eksempelfirma fra oss i ProsessPilotene, så vi har noe vi kan vise alle de demonstrasjonene på. Og vi holder også på å bygge opp nettsiden Miljøpilotene.no, hvor det vil være mulig å se og integrere live, for selv om ikke vi har sending, så skal man kunne gå inn og legge tilbudsforespørsler.
Selskapet finnes selvfølgelig ikke, FS er jo fiktivt selskap, men det er rett slett sånn det bare er. Og da tenker jeg at vi skal begynne på disse demo-tingene, Stine, og switche over rett slett på din PC.
Stine Hansen: Ja, skal vi se.
Frode Stenstrøm: Nå er vi rett på.
Hvor skal jeg ligge igjen? Skal ligge her nede kanskje?
Stine Hansen: Ja, jeg tror det er fint det. Da er vi jo inne i... Jeg
Frode Stenstrøm: tror du kan blåse opp litt i grann. Zoom litt - Ctrl + og så bare få en litt større... Lenovo til Dell, så blir det enda en, tror jeg. Ja, det er 100% i hvert fall.
Stine Hansen: Nå ser vi godt. Ny PC, så litt sånn hvordan fungerer alt?
Frode Stenstrøm: Lenovo og Dell har jo selvfølgelig flyttet ut kontroll- og funksjonstastene om hverandre, så det er litt uvant å vende seg til.
Stine Hansen: Det tar litt tid, men nå er vi her.
Demo: Oppsett av serviceavtale
Frode Stenstrøm: Ja, og nå er vi inne av disse aktive avtalene, ser vi.
Stine Hansen: Riktig.
Så da tenker jeg at da kan jeg gå inn og vise en aktiv avtale på Nordic Data Center her.
Som vi ser da, så er det ikke så mye informasjon som egentlig ligger på selve avtalen, men du kan jo også ha forskjellige kunder for fakturering, det er jo ikke sikkert at det er den kunden som skal få service som skal betale, så det støtter du jo at man kan forskjelle
Frode Stenstrøm: Veldig vanlig det, at det kan jo være datter mor og datter, eller hva det måtte være.
Alle disse firmaene og dataene du ser nå er syntetiske data, dette er firmaer som ikke finnes, de er AI-genererte firma-navn og sånn men det er... Bare for å gjøre det litt mer realistisk.
Stine Hansen: Riktig Så ser man jo her at her er den satt aktiv, og det er fire valg her da. Så når du lager en avtale så starter du med å sette ned estimat til du er ferdig med å legge inn hvor ofte ting skal skje.
Fordi det som er at det er standard, så det her kan man jo endre, men ut av boksen så kommer du med at det er et daglig oppdrag som skal genereres. Så hvis du setter den aktiv for tidlig, så kan du risikere at det kommer ut veldig mange oppdrag. Så vent med å sette den aktiv til, du er helt sikker på at du er ferdig.
Og hvis de statusene ikke er nok, så kan man jo lage egne sub-statuser som man også kan tilpasse i en prosessbarren her da. Altså man kanskje har to forskjellige faser med, for det ene kan for eksempel være noe med kontrakt og signering, kan man jo legge til her.
Frode Stenstrøm: Og når Pia viste dette på webinaret vårt forrige uke om avtaleforvaltning, så så vi jo gjerne på de store avtalene det kan være rammeavtaler og sånne type ting.
Nå går vi i greia på et eksempel på en avtal som er rettet mot serviceoppdrag.
Stine Hansen: Riktig
Frode Stenstrøm: For det hun viste var jo avtalforvaltning av generelle avtaler, og de to henger egentlig litt sammen. Og da ser vi at hun viste oss en prosess som var annerledes, for hennes prosess gikk jo på alt som går på forhandling og avslutning av avtalen, mens dette er jo faktisk etterlevelse av avtalens innhold.
Stine Hansen: Ikke sant? Så ser man jo da at det er et ukentlig IT-nettverkskontroll som ligger her. Så hvis vi går inn og ser på den, her er det litt mer spennende. For her kan du da sette hvilke arbeidsordre-type, og det er jo noe som Her er jo de som er til miljøpilotene, hvilke grupperinger av arbeid vi gjør som vi har gjort.
Så det kan jo være, vi har bare satt inspeksjon her. Nettverkskontroll, ja, det kan la det stå sånn. Og her har man jo da satt... At man skal generere de 60 dager på forhånd
Frode Stenstrøm: Ja.
Stine Hansen: Og det kan jeg jo endre til 120 eller 360.
Frode Stenstrøm: Ja, er dager man vil egentlig.
Stine Hansen: Ikke sant? Og så har jeg ikke satt noe prioritet, men her er jo de...
Så man kan sette egne prioriteringer, men det er jo standard at det ikke kan settes der. Og så kan man velge hvor skal det gjøres.
Frode Stenstrøm: Ja, ikke sant.
Stine Hansen: Og det går jo på når man booker en ressurs. Hvis man har det på stedet så vil man jo finne en ressurs som bor i nærheten.
Frode Stenstrøm: Har du gjort noen slags tilpasning i systemet nå utover å bare sette inn parameterne dine?
Stine Hansen: Jeg har ikke gjort noen tilpasninger så det her er jo helt standard, så det første vi ville gjort er jo tatt bort de feltene som man ikke trenger, eller døpt om navn for det her er helt standard, vi har ikke gjort noen tilpasninger bare fylt inn grunndata som typer og prioriteringer og lagt inn ressurser, men ellers så er det...
Frode Stenstrøm: Og det er jo nettopp det. Systemet kjører jo nå på norsk jord. Det er jo det jeg mener at det er et veldig ferdig system. Du kan fjerne ting, men det er veldig lite ting du må legge til for å kunne bare komme i gang.
Stine Hansen: Ikke sant? Så her er jo satt at jeg ønsker å lage en booking. Når arbeidsordrene opprettes.
Og jeg har valgt Lars Pedersen som foretrukken ressurs, og så har jeg et foretrukken starttidspunkt. Og her kan jeg jo da sette hvor mange dager som det skal være, pluss minus sju dager. Så hvis man får ut alle oppdraget man har, og man har da de slingringsmånedene her da, så kan man jo senere sette opp noe som heter ressursoptimalisering, og da kan man jo da få Mest mulig jevn allokering.
Planlegging og ressursutnyttelse
Stine Hansen: Så det er noe vi kan vise på senere tidspunkt, men dette er veldig nyttig, for da får man full oversikt, og man får hvilke mulighetsrom man har for å booke.
Frode Stenstrøm: Det du sier nå synes jeg er relevant til innledning. Vi sa at vi prøver å unngå at man får veldig mange ting å gjøre på en uke, og så ingenting på neste.
Her får du lagt ordrene litt mer ut i tid, så får man bedre ressursutnyttelse av de Montørene man faktisk har, da.
Stine Hansen: Ja, riktig. Og så, ikke sant, da man ser at man har, ok, man vet at man har alle oppdrag seks måneder frem i tid, og så får man en bestilling på noe som man ikke har planlagt, så kan man jo si at, da, denne uka her så har vi ikke så mye å gjøre, fordi du vet det veldig tidlig, så du kan heller neste uke passer det mye bedre.
Så da kan man planlegge enda bedre.
Hendelser og utstyrsregister
Stine Hansen: Så var det disse hendelsene, og det er jo, her skal vi, vi skal til Nordic Data Center, var ikke det vi var på, og da skal vi til, her kan man da sette hvilke utstyr er det vi skal ut og sjekke. Så der kan man jo lage en hendelse per utstyr for da får du jo også historikken.
På utstyret, og da vet man jo, og ligger dette utstyret i en avtale eller ikke?
Frode Stenstrøm: Og da må vi jo minne om det som vi har vist på tidligere sendinger, at det er en veldig god database og grunnstruktur i produktet som går på hvilke utstyr har kunden, hvor er det installert, serienummer, hvor lenge har det vært i drift, og vi kan til og med overvåke det, samle den overvåkingsdataen inn i databasen her sånn.
Og for mange vil det være godt nok for å få oversikt over utstyret, så de vet at det er noe selge på eller vedlikeholde.
Stine Hansen: Ja, du kan jo sette opp hele utstyrsregisteret ditt og på sikt eventuelt ta i bruk disse serviceavtalene. Men når det utstyrsregisteret er på plass Er det tilgjengelig for å med en gang registrere det på avtalen.
Frode Stenstrøm: Og hvis din bedrift har solgt og installert utstyr lokalt hos kunden, hvor leverandøren du har brukt sier at det ligger så og så mye krav til forpliktelser på vedlikehold, så kan du legge inn det inne i databasen, og da slipper du å tenke på, oi søren jeg må passe på den pumpa eller den vifta, eller...
Stine Hansen: Riktig jeg kan bare legge den her.
Frode Stenstrøm: Eller hva det nå enn måtte være da. Og det samme kunne også bilverksted gjort for sin flåtestyring, så det er utrolig hva du kan bruke det til egentlig.
Stine Hansen: Riktig. Da kan vi få frigjort tid og kapasitet til å tenke på ...
Frode Stenstrøm: Maraton.
Stine Hansen: Eller salg eller ...
Frode Stenstrøm: Kanskje enda bedre.
Stine Hansen: Skal vi se.
Så her kan man da legge inn ... Flere hendelser og hvis jeg legger inn en hendelse nå, så hvis det har blitt opprettet en arbeidsordre, så vil jo ikke den komme ut som standard med på de som er eksisterende lagt ut. Men hvis man ønsker en tilpassning for det, så er jo det en grei
Frode Stenstrøm: Det fikser du.
Stine Hansen: Det fikser vi.
Så ser vi her, her er det da blitt, den her er jo aktiv, og når man setter det som aktiv, så ... Begynne systemet å regne ut egentlig når er det vi skal ut i denne kunden.
Bestillingsregelmessighet og fleksibilitet
Stine Hansen: Fordi hvis jeg går inn i bestillingsregelmessigheten øverst her, så har jeg sagt at det skal være
Frode Stenstrøm: ukentlig hver onsdag.
Stine Hansen: Og man ser jo hvor mye man kan spesifisere her, ikke sant?
Nå setter jeg det på søndag.
Frode Stenstrøm: Ja, det er søndag ukentlig, måned, det er jo de vanlige avtalebitene som ser.
Stine Hansen: Så...
Frode Stenstrøm: Hver ukedag ja.
Stine Hansen: Så det er... Ja, her kan jeg jo ta hver fjerde uke, hver fjerde torsdag. Jeg kan sette månedlig. Så det er jo sånn... Ja, det skal være 20 hver måned. Annen hver måned.
Frode Stenstrøm: På mange måter så er det som når man legger en avtal inn i kalenderen sin, at du kan legge en regelmessighet men nå gjør du det faktisk for et service-oppdrag i sin helhet.
Stine Hansen: Ja, det stemmer. Det er hver 12. måned. Og så kan man jo da Legge til noen egendefidert dator i tillegg Og så kommer jo det her fra avtalen. Og hvis man synes det er en del klikk da, hvis man gjerne har, ok, men vi har faste månedlig, så kan man jo hente ut den Altså i en tekstfil og lime inn slik at man får en default det er ikke standard men det er jo mulig så man slipper å hver eneste gang jeg går inn her så må jeg trykke ukentlig, jeg må trykke hver fjerde det redigerer du da ikke sant, så det kan man redigere og gjøre mer sømløst men da
Frode Stenstrøm: er det jo bare å ringe deg og bestille dette her nå
Stine Hansen: Det er jo egentlig det, jeg kom i morgen og sette det opp, ja.
Men det er jo å vise hvor fleksibelt det er, og jeg har ikke sett noen begrensning på... Her er vi. Vi skal kanskje ikke være hos noen 1. januar hvert år.
Frode Stenstrøm: 1. januar tror jeg er litt dårlig dag å være på.
Stine Hansen: Det dropper vi. Det er jo mulig å sette opp når er bedriften stengt som oppdraget kan ta hensyn til.
Men ikke sant, her er det masse muligheter da, så...
Frode Stenstrøm: Men det du sier, det er jo relevant da, for når du ser på vi viste jo det forrige sendingen også, at det med servicekalenderene, eller kalenderen til de ressursene, at hvis de ikke på jobb så kan du heller ikke, ja du kan jo overbooke dem allikevel da men i utgangspunktet så vil jo ikke de bli plassert på et oppdrag den dagen de ikke er på jobb.
Stine Hansen: Nei de vil jo ikke det.
Frode Stenstrøm: Så det er hensyn til ferie og den type ting.
Stine Hansen: Riktig Og fordi man legger inn gjerne noen dager pluss minus, så vil systemet ta hensyn til at den ressursen her er på ferie den uka, så da kan man foreslå at den kommer tilbake, eller den dagen man ikke er hos tannlegen eller sånt.
Så her er det veldig fleksibelt, og kan styres selv. Vi trenger ikke å legge noe mer, med mindre man ønsker noe default, så er dette her...
Frode Stenstrøm: Men da har vi vært gjennom det, og jeg ser jo dette med bestilling og serviceoppsett og sånne ting, og da ser jeg altså at du har fått en del bestillingsdatorer nedover.
Jeg ser det ukentlig, det er 10.15.8.1.79, så de ligger jo bakover tid av disse bestillingsdatorene.
Stine Hansen: Riktig Og før jeg bare trykker på den, så vil jeg vise, her kan man jo legge på hvilke produkter. Og da når man genererer ut oppdraget, så ligger jo det produktet der. Og noen, altså man oppsetter et produkt, men noen av produktene er jo av type service.
Og da legges jo de på her. Og så kan man da få de serviceoppgavene her da, hvor man legger på. Vi viste jo det her veldig nøye på Hvordan dette gjøres på et arbeidsordre. Men nå legger vi det bare inn et annet sted, slik at det blir...
Frode Stenstrøm: Kopiert inn i arbeidsordren?
Stine Hansen: Ja, riktig.
Frode Stenstrøm: Og det er kanskje den største forskjellen, at nå ligger et avtaleverk rundt arbeidsordrene, som regulerer det at arbeidsordrene opprettes i tidligere steder.
Stine Hansen: Riktig. Så hvis vi går inn på...
Frode Stenstrøm: Et konkret bestillingsdato, ja.
Stine Hansen: Riktig.
Frode Stenstrøm: Nå står det en foretrukken ressursen er satt på.
Stine Hansen: Ikke sant? Og jeg hadde ikke satt noe pluss minus på denne.
Frode Stenstrøm: Nei
Stine Hansen: Så det er ikke noe tidligeste dato eller seneste
Frode Stenstrøm: Nei, denne satte
bare bestillingsdato.
Stine Hansen: Riktig
Men skal vi se, her var det ikke noe generert uten arbeidsordre.
Og så si at du ønsker å generere noe.
Hvordan generere arbeidsordre?
Stine Hansen: Fordi man har jo mulighet å sette at ok, er det klokka 12 i natt så skal det bli generert ut. Men si at man ikke kan vente til klokka 12, så kan man gjøre det Manuelt og trykker på den knappen som heter «Generer arbeidsordre».
Frode Stenstrøm: Da skaper du den arbeidsordre, ja.
Stine Hansen: Riktig, så det tar en minutt eller noe sånt nå da, men da slipper man å vente på den jobben. Og om man ønsker at ting skal genereres ut raskere enn den defaulten da, si at man lager en avtale og så har man ett oppdrag som egentlig bør genereres ut med en gang, så er jo nå det en tilpasning vi kan gjøre.
Da ser vi at vi har bestilt Lars. Hvilken dato er det i dag egentlig?
Frode Stenstrøm: I dag er det den 16. oktober.
Stine Hansen: Dette var en dårlig demodata.
Frode Stenstrøm: Det var i går da.
Stine Hansen: Så den kan vi jo endre på. Vi kan trykke bestill på nytt Og så her får man jo, hvis man ser på produkter og tjenester, så ser man at den er arvet, og så ser man da at man har fått med en sjekkliste.
Nå gjør jeg bare en hendelse. Så skal vi se. Og her har vi den ... Nå hadde ikke jeg noe kundeaktivt mot den, så vi kan ...
Frode Stenstrøm: Nei, men du får jo arbeidsordenen. Arbeidsordenen er jo nå lagt da.
Stine Hansen: Ikke sant? Så den er generert ut.
Og så, hvis jeg går på en, skal vi se, det var avtale. Så dette var jo den første vi så på. Skal vi se, her har vi litt...
Frode Stenstrøm: Det var flere avtaler ser jeg?
Stine Hansen: Det har litt avtaler, skal vi se.
Frode Stenstrøm: Om vi bare hadde tjent penger på alle disse fiktive tingene så hadde det jo vært helt nydelig.
Stine Hansen: Det hadde vært veldig veldig veldig
Frode Stenstrøm: fiktivt klima... Jeg tror det er noen katalogselskaper som har laget sånne fiktive ting.
Stine Hansen: Riktig. Men vi var jo innom Fjordlaks Oppdrett sist. Så jeg tenkte at vi kan vise en med litt mer... Her fikk vi hurtigopprett for da slipper man å gå inn og trykke enda mer. Miljøanalyse, da tar vi den feilsøk. Og her ser man jo...
Frode Stenstrøm: Sensorene, ja
Stine Hansen: Ikke sant? Og denne er jo filtrert på kunden. Så da dukker det opp...
Frode Stenstrøm: Kunns utstyr og ikke bare alt det som er utstyr.
Stine Hansen: Riktig. Hvis noen ikke så på dette med utstyrsregistrering, så ser vi at nå fikk vi hvor er det dette utstyret er. Vi ser at det er fylt ut funksjonslokasjon, og da vil jo dette også arves videre.
Frode Stenstrøm: Det inngår jo reisetidsberegninger og sånn.
Stine Hansen: Ikke sant. Og nå har man jo generert ut noen her, men når man genererer ut et nytt oppdrag nå, så vil jo man få med det nye hendelsen, eller man kan fjerne det her og generere det på nytt.
Frode Stenstrøm: Da har vi vært gjennom prosessen på både avtaler og sånn. Neste, Stine.
Fakturering og integrasjon
Stine Hansen: Da skal jeg vise kort dette med faktureringen jeg har oppsett.
Så hvis vi har kvartals...
Frode Stenstrøm: Kvartalsfakturering?
Stine Hansen: Ja.
Så kan vi jo sette faktureregelen med seten, akkurat på samme måte
Frode Stenstrøm: Som vi satte oppdragsregelen med seten.
Stine Hansen: Riktig Så de ønsker rundt den 20. da blir det vel hver tredje måned, blir det ikke det? Så da vil du da oppdrage ...
Frode Stenstrøm: Ja
tre måneder i et kvartal. Det er bra at har tatt fem års utdanning for å lese kalenderen.
Endelig fikk jeg en viktig utdanning med noe.
Stine Hansen: Og her kan du da sette, ikke sant, man bruker den monitoren en gang for eksempel.
Frode Stenstrøm: Og der ser du så kommer prislisten inn da.
Stine Hansen: Ja antall ikke sant, man får de prisene som ligger inne i systemet, så.
Frode Stenstrøm: Men det har vi faktisk ikke pratet om i de webinarene vi har når det gjelder det saksmessige aspektet ved dette, for at du kan jo legge inn både kostprislister og saksprislister.
Riktig Kostprislisten er de du har fra leverandørene dine, pluss hva det koster å ha folk på jobb Og så har du salgsprislisten, og da vil de også vite hvor mye penger du tjener på eneste oppdrag.
Stine Hansen: Ja, riktig. Så her, vi la jo inn to hendelser så da bare setter vi det, og så kommer vi over, og
da, når, her har det allerede kommet noen faktura-dator. Sånn, første...
Frode Stenstrøm: Nå er det lagt ut allerede klart til fakturering.
Stine Hansen: Ja, så...
Frode Stenstrøm: Og det vi i ProsessPilotene ofte vil gjøre med en sånn type grunnlag, er at når systemet genererer disse forslagene, så lager vi en liten integrasjon mot deres økonomisystem, flytter det inn til fakturering, så blir det fakturert.
Og så fører vi tilbake statusen om det er, for nå står det planlagt fakturering.
Stine Hansen: Riktig.
Frode Stenstrøm: Men da vil du endre status til planlagt til klart til fakturering til fakturert.
Stine Hansen: Ja, riktig Det er jo ikke nødvendig å bruke den faktureoppsettet her. Veldig ofte vil jeg nok tenke at man bruker arbeidsordren som fakturer og grunnlag, fordi at man kan det jo hende at det kommer på noen ekstra timer eller ekstra produkter som man ikke får ut så, Det er en mulighet for å kunne gjøre på noe man vet at man skal ha ut og sjekke noen ting oftere, og man ønsker å se det på faktura.
Frode Stenstrøm: Det er jo veldig spennende, for du kan si at du har en serviceavtale som dekker det som var inngått i kontrakten, men du kan også bruke arbeidsordren som endringsordrer på hva som ikke var inngått i kontrakten, og fakturere de separat.
Stine Hansen: Stemmer.
Frode Stenstrøm: Det der er kjempekult å gjøre, og det er også mulig å ta betalt i felt der og da.
Stine Hansen: Stemmer på alle arbeidsfordringer.
Frode Stenstrøm: Nå har du lagd mange arbeidsordrer sier jeg.
Stine Hansen: Ja, så det jeg gjorde i går kveld da jeg lagde litt sånn demodata, var at jeg satte at klokka sju skulle oppdrag bli generert. Så da spyttet egentlig CRM ut noen oppdrag for meg.
Frode Stenstrøm: Ja, ok.
Stine Hansen: Og det er jo sånn, hvis man setter nå har jeg jo en del avtaler som jeg har satt til aktiv nå, noen er estimert, så setter jeg da alle til aktiv, så vil jeg da få enda flere generert til klokka 7 i natt.
Så, og da, ikke sant, man slipper å lage alle de miljødataanalysene på stedet til Nordic Data Center, som vi viste nå da.
Frode Stenstrøm: Vi sa jo innledningsvis, Stine at dette er jo fint for å legge ut i tid, men det sparer veldig mye punching. Bare det jeg ser. I stedet for å legge og bestille, så vil arbeidsordrene du har inngått kontrakter på legges ut automatisk.
Stine Hansen: Riktig.
Frode Stenstrøm: Det er en helt annen type jobbing.
Stine Hansen: Så sier at man hadde alle arbeidsordrene som dette firmaet skal gjøre de neste seks måneder da, fordi at det lå veldig mange, altså si at det var veldig mange ja utstyr som skulle sjekkes regelmessig som vi la inn her så kunne vi jo ha fått da en visualisering på hvilke uker er det vi har veldig mye å gjøre hvilke ressurser er det som har veldig mange planlagt oppdrag i de avtalen da, skal man flytte på ressurser og man har muligheten til å gjøre alle de tingene god tid i forveien da
Frode Stenstrøm: Jeg har sett at mange kunder i dag bruker Excel til disse tingene her.
Men det du viser nå, vil du aldri være klar til å gjøre noe Excel-ark. Ikke sjans
Stine Hansen: Jeg kjenner når du sa Excel, så fikk jeg litt sånn vondt. Jeg tenker, det her er noe vi gjerne kan hjelpe til med. Og det vi har vist nå er helt standard. Så det er ganske mange lavthengende frukt bare for å få inn noen av de avtalene her.
Frode Stenstrøm: Før du begynner å tilpasse noe som helst.
For vi kan jo tilpasse det også, men det er jo å begynne et sted, og så få bare systemet på grunndata, Så kommer jo det som er spennende for oss at vi kan også automatisere enda mer. Ja, gjøre det enda mer sømløst. Men gangen fra Excel og outlook-kalenderen til dette er jo stor, og jeg vet at det kommer noen nyheter rundt lisensiering for tredje-part i dette, fra nå egentlig, som gjør at blir et veldig rimelig produkt for veldig mange.
Ja så bra.
Oppsummering og avslutning
Frode Stenstrøm: Ja, men hvis jeg oppsummerer litt av hva vi har sett på så langt tiden, da har vi vært gjennom avtalebiten som genererer arbeidsordrene og faktureringsoppsettet.
Stine Hansen: Ja, så vi har sett overordnet på avtalen, som inneholder veldig lite informasjon men som holder av alt. Og så har vi sett på bestillingsoppsett, hvor man kan legge på produkter, service, sette regelmessighet som vi så var veldig fleksibel, at man kan booke, altså man kan med eller uten booke ressurs, man kan sette hvor mange dager i forveien skal det genereres, Altså hvor mange dager pluss minus er det jeg har på at oppdraget skal gjøres da.
Og så har vi vært innom og sett at man kan lage mange hendelser knyttet til forskjellig utstyr. Så har kunden, altså kunden skal ut og gjøre, sjekke fem sikringskap, så lager man fem hendelser. Og hver eneste gang man lager et arbeidsoppdrag så vil alle de fem sikringskapene Ha historikk på seg, på hva som er gjort.
Frode Stenstrøm: Og det betyr at ved neste gang samme montøren kommer ut, så vil man jo se hva som skjedde tidligere.
Stine Hansen: Riktig ja. For den har jo tilgang på alt, og kan jo gå inn på og trykke på det utstyret, og se, dette blir gjort da, dette blir gjort da, alt blir utført Og så har vi jo da vist hvordan man kan sette opp et uavhengig faktura oppsett.
Frode Stenstrøm: Og når man har gjort disse oppdragene, og datan ligger på arbeidsordren, så kan man jo ta bilder og gjøre inspeksjon, og da lage rapporter som kunden kan få.
Hva er det du ikke har vist som du siste skulle ha vist? Eller har vi kommet gjennom alt?
Stine Hansen: Vi er egentlig gjennom det jeg tenkte å vise i dag. Det er litt... Litt snevere og gå litt grundigere innom et tema. Så det vi kunne vist enda mer er å fått enda mer demodata inn i Miljøpilotene som vi kommer til å få.
Så kunne vi fått mer forecasting på hva skal gjøres og hvem har for mye å gjøre, hvem har for lite å gjøre. Men ikke sant, når man har avtalen i bunn så Ser man jo det, så det er jo det vi har vist nå, den muligheten for å legge inn det.
Frode Stenstrøm: Og jeg vil jo si at fordelen med hele systemet nå er jo at du har en veldig robust infrastruktur for å ha kontroll på alle ressursene dine, alt som er installasjoner der ute Du har avtaleforvaltningen både med de store kontraktene du har med kunden, men også de spesifikke service-avtalene og vedlikeholdsavtalene, og alt operasjonalseres rundt samme, og kundekommunikasjon og dokumentgenerasjon kommer.
Og så har vi et internprosjekt hos oss hvor vi nå utvider våre standard nettsider med en kontraktsportal som viser at de avtalene du her legger inn, vil være visst synlig også for dine kunders kunder, Og det gjør at den kommunikasjonen ut avtalen og den servicekalenderen som du som booker ser, den kan også legges ut til kunderne, så de vet selv når de ønsker å få et oppdrag eller når de ønsker det.
Stine Hansen: Når er du ledig ikke sant?
Frode Stenstrøm: Og da kan du lage disse gode opplevelsene som går som vi som kunde ofte vil vite. Når vi bestiller verkstedstid for en bil, når er du ledig i time? Når skal vi få vasket huset vårt når er du ledig i time?
Stine Hansen: Og har du bestilt vask så kan man sette opp en varsling at To dager i forveien, husk at vi kommer og skruser ditt.
Frode Stenstrøm: Og dørene må være åpne og sånt. Da tar jeg en liten titt på ... sånn ja, det er ikke spesielt spørsmål på det, og vi har egentlig vært gjennom oppsummeringen, Stine, det har du allerede gjort, har du ikke det?
Stine Hansen: Jo.
Frode Stenstrøm: Prosess, avtaler, fraktur og funksjonaliteten og da tror jeg faktisk at vi er i mål. Og da sier jeg igjen Stine Tusen takk for ditt bidrag til dagens sending.
Lurer du på noe så er det bare å stille på spørsmålet i kommentarfeltet under på YouTube. Hvis du synes var nyttig, trykk gjerne en like på abonner med videoen så vet vi at vi gjør riktige for deg. Og abonner hvis du ønsker det. Sendingen er å finne på YouTube samt nettstedet prosesspilotene.no.
Sendingen er produsert av PprosessPilotene som øker verdien av dine kunder ved bruk av Microsoft-teknologi. Vårt analyseteam kan hjelpe deg å lage innsikt og analyse, kunstig intelligens og predikasjoner på nettopp ting som arbeidsordre og hvilke mengder ressurser du trenger fremover tiden, basert på den dataen som Stine nettopp har vist.
Og vårt samhandlingsteam, de kan da lage gode nettsider og kundeportaler som gjør at dine kunder og medarbeidere og leverandører kan sjekke status på disse arbeidsordrene uten å ha tilgang til Dynamics direkte. Og programleder for denne episoden har vært meg, Frode Stenstrøm, prosjektleder i Oddby Berge, med ønske om bedre arbeidsprosesser for alle på gjensyn