- Youtube
- 15.08.2024
- 10:30
Hva er DynamicWeb PIM system?
Salg og verdiskapning forutsetter korrekt informasjon om produktene. Da trenger vi et solid produktinformasjonssystem. Se video.
Hva er et produktinformasjonssystem (PIM)? Hvordan skaper det mer verdi når vi jobber med salg?
I dette webinaret får vi besøk fra vår samarbeidspartner DynamicWeb, som er spesialister på systemer for produktinformasjon og e-handel. Du får vite mer om hva PIM er, hvorden det brukes, hvorfor organisasjon trenger systemet og hvordan det settes opp. I tillegg blir det en overorndet demonstrasjon, og du får tips om hvordan en oppstart bør foregå.
Denne gangen skal vi:
- Vise deg hvordan du kan øke salget i din bedrift med bruk av produktinformasjonssystem.
- Skape forståelse av hva et slikt system er?
- Gi råd for hvordan du kommer igang.
I dette webinaret får vi besøk fra vår samarbeidspartner DynamicWeb, som er spesialister på systemer for produktinformasjon og e-handel.
Du kan se hele webinaret her:
Her kan du lese webinaret:
Hva er et produktinformasjonssystem (PIM)?
Introduksjon til Produktinformasjonssystemer (PIM)
Frode Stenstrøm: Hei. Vet du hva et produktinformasjonssystem er for noe? Et produktinformasjonssystem, ofte forkortet PIM, hjelper dere å ha god kontroll på hva dere selger av varer og tjenester. Og vi skal i dag vise hvordan et sånt integrert produktinformasjonssystem kan nettopp øke kvaliteten på de produktene slik at du kan selge mer og dermed også få færre reklamasjoner og tape mindre penger.
Vi kommer også til å vise hvordan dere kan bruke et produktinformasjonssystem til å få en bedre samhandling internt mellom for eksempel en produktavdeling, en leveransavdeling, en salgsavdeling og også markedsavdelingen. Så følg med i dagens webinar, for der har vi nemlig fått med Bjørn Ove fra DynamicWeb.
Velkommen og Introduksjon av Bjørn Ove fra DynamicWeb
Frode Stenstrøm: Så velkommen hit, Bjørn Ove!
Bjørn Ove Width: Takk for det!
Frode Stenstrøm: Du har jo kommet i gang etter sommeren.
Bjørn Ove Width: Ja, jeg synes egentlig det. Det er
egentlig en fin sommer, synes jeg. Litt dårlig vær i juni, men i
juli ble jo egentlig ganske bra etterhvert. Hva bruker du sommeren til? Jeg har vært stort sett hjemme.
Frode Stenstrøm: Norsk sommer for deg også?
Bjørn Ove Width: Ja,
litt i Sverige.
Frode Stenstrøm: Litt i Sverige?
Bjørn Ove Width: Ja, så det, men det har vært veldig fint. Jeg har vært litt ute på, og ligger og koser meg på svabergene.
Du
Frode Stenstrøm: har ikke vært og
besøkt i Danmark?
Bjørn Ove Width: Nei jeg har
ikke vært det. Det har blitt alt for dyrt nå, så må holde seg unna Danmark- til krona blir bedre, men jeg synes det har vært en fin sommer.
Frode Stenstrøm: Ja, så bra.
Hva er PIM og Hvorfor er det viktig?
Frode Stenstrøm: Og da har du jo kanskje skjønt at vi har fått med Bjørn Ove Width her fra DynamicWeb denne gangen til å ta tema. Han er jo en produktspesialist på det vi skal snakke om som går på produktinformasjonssystemer, som vi kommer helt sikkert til å bruke ordet PIM, Product Information Management. Stemmer ikke det, Bjørn Ove?
Bjørn Ove Width: Jo, PIM det er jo et herlig lite akronym. Et bittelite akronym som inneholder enormt mye. Men det er riktig. PIM skal vi snakke om.
Frode Stenstrøm: Ja, det skal vi. Og hvem er du da?
Bjørn Ove Width: Ja, Bjørn Ove Width står på skjermen her til og med. Jobber i DynamicWeb. Er ansvarlig for Norge For dette selskapet, som jobber med denne typen produkter og rådgivningssoftware innenfor e-handel.
Jeg er jo en Vestfold-gutt.
Frode Stenstrøm: Nå har vi jo de beste fra Tønsberg og
Horten og Stokke.
Bjørn Ove Width: Ja, jeg er
en svabergs-gutt fra det som nå heter Færder.
Frode Stenstrøm: Færder kommune, ja
Bjørn Ove Width: Så der er jeg også på vei videre innover etter hvert, og tok litt utdanning i Oslo og litt i utlandet, og har jobbet i ulike selskaper. Med markedsføring og alt mulig innen web i snart 25 år.
Frode Stenstrøm: Og Bjørn Ove, han har vært med på et podcast-opptak her i ProsessPilotene, sammen med hans kollega Brede, hvor vi har diskutert litt mer av de strategiske aspektene av hvordan for eksempel markeder nå utvikler seg, med tanke på e-handel eller rett og slett bare handel i markeder, som dere kan følge med på når vi legger ut det om litt.
Mitt navn er Frode Stenstrøm, jeg skal være programleder i dag i sendingen. Litt om dagens sending. Vi sender som vanlig direkte på YouTube. Det betyr at dere kan stille spørsmål. Det er veldig fint at det kommer tilbakemelding og spørsmål. Og sier vi noe feil, vi er jo ikke perfekte, så kom gjerne med en avklaring.
Og vi vil gjerne høre hvem du er, så hvis du allerede nå kan bare skrive hei og hallo, så hadde det vært veldig hyggelig i chatten under. Og opptaket det blir tekstet, og normalt sett så tar det cirka et døgn før de tekstingene og kapitlene er påført, slik at det er mulig å hoppe frem og tilbake og se den delen av dagens sending som dere er aller, aller mest interessert i.
Vi skal ha et webinar kommende uke. Dette webinar i dag er det første i en serie hvor vi snakker om tema salg og salgsprosesser for å kunne skape mer verdi for deg og dine kunder. Vi har allerede kommende uke et webinar med Stig Aatangen hos oss, hvor vi skal bare ta et første introduksjon til hvordan
Det heter jo CRM på gamle måten, men Dynamics 365 Sales-produktet og hvordan det kan brukes for deg som selger. Det blir litt sånn som vi har gjort på marketing- og kundeservice-webinarene våre, så blir det en introduksjon til tema Sales. Med dagens webinar, hvor vi ser på produktinformasjonssystemer, så har vi vært gjennom veldig mye av det grunnlaget som skal til for å kunne få systemstøtte for salgsprosessen.
Hvem er DynamicWeb?
Frode Stenstrøm: Vi har en agenda i dag, og først skal vi gå kort inn, så dere vet hvem DynamicWeb er. Det er jo ikke en prosesspilot som sitter ved siden av meg nå, det er en ekstern leverandør som vi jobber med. Og vi vil gjerne sette de på kartet, så dere vet hvem de er og hva de kan. Vi skal gå inn i hva produktinformasjonssystemer altså PIM, er for noe og DynamicWeb har et produkt som heter DynamicWeb PIM.
Og da går vi gjennom de vanlige klassiske spørsmålene. Hva er det det er for noe? Hvem er det for? Hvorfor er det relevant? Hvordan er det satt opp? Hva det løser? Og så skal vi demonstrere det litt, så dere får litt feeling på hvordan det ser ut. Og så skal vi gi litt råd på de av dere som tenker at dette kan være smart for deres bedrift.
Hvordan kan dere komme i gang med nettopp det? Og med det så tenkte jeg vi kunne begynne med verdenskartet her, Bjørn Ove. DynamicWeb er jo ikke et lite selskap.
Bjørn Ove Width: Nei vi er ikke det. Vi har eksistert nå faktisk i 25 år, etablert i 99. Det er et dansk basert selskap med hovedkontor i Aarhus. Det er cirka 150 ansatte totalt, hvor godt over 100 sitter i Aarhus, hvor det er produktutvikling.
Det er et selskap som driver med... salg av software, e-commerce, PIM og disse tingene vi skal snakke om i dag. Vi kobler dette opp mot ERP-systemer og får en helhetlig commerce-leveranse. Det er det vi jobber med, vi skal titte litt nærmere på det. Vi jobber sammen med partner som... Prosesspilotene. Det ikke tilfellig du har ikke bare hentet meg inn fra gata.
Jeg har jo en plan med dette her, og jobber sammen for å hjelpe kundene rett og slett å finne løsninger rådgiv og sette sammen et godt produkt.
Frode Stenstrøm: Og
jeg vil bare supplere deg på det, det som er relevant i en verden for mange av våre kunder, det er det faktum at man har en handelsplattform gjennom DynamicWeb sine tjenester, Men man skal kanskje kunne markedsføre produktene gjennom Dynamics-plattformen man skal kanskje kunne ha en innsiktsanalyse for å kunne gjøre rapportering på produktsalget sitt for eksempel.
Sånn at vi ser på dette produktet som en veldig god utvidelse av både Dynamics-plattformen men også analyseplattformen til Microsoft, sånn sett.
Bjørn Ove Width: Ja, absolutt. Vi er etablert i litt forskjellige land, som vi så sist. Jeg skal ikke gå så nøye inn på det, men flere land, og hovedsakelig Skandinavia, men også en stor enhet i USA, og også i Østen, i Australia faktisk også, men også da Europa.
Så en rekke kunder, og er partnerdrevet, som sagt vi jobber gjennom partnere, og det er kanalen vår videre.
Frode Stenstrøm: Bra, og dere har jo noen mål egentlig?
Bjørn Ove Width: Ja, vi ønsker å forenkle dette med e-handel, dette med commerce generelt det er et videre begrep, og det er jo en skybasert løsning vi leverer som inneholder en rekke komponenter, deriblandt e-commerce og PIM, som henger godt sammen og dette kobles sammen da ofte med ERP-systemer, og det er egentlig det vi driver med.
Frode Stenstrøm: Nettopp, og da hadde jeg en liten ting til, og det er jo nettopp dette med å se at dette er jo Det vi snakker om i dag er jo ikke en isolert liten produkt som ikke har noe med noe å gjøre. Det er jo egentlig et fundament.
Bjørn Ove Width: Det er det, helt riktig. Vi er jo satt opp i et system, for å si det sånn, som vi får, skal vi se, du har løsningen der.
Dette er jo disse pizza-boksene, for å si det sånn. Jeg kan godt bruke det begrepet. Og PIM er jo et av de elementene som vi skal snakke om i dag. Disse henger sammen alle sammen og du kan også ha dem hver for seg.
Frode Stenstrøm: Jeg synes dette er kjempespennende, fordi et godt produktinformasjonssystem danner jo grunnlag for alt salg. Hva er det vi selger?
Hvordan er riktige konfigurasjoner? Hva er sammenhengen mellom produkt A, B og C? Og det finnes jo i ERP-systemer og CRM-systemer så finnes det jo produktregister i dag. Det er det ikke noe tvil om. Men det er noe sånn en gang sånn at du må ha det fundamentet for å kunne starte noen form for handel. Og vi har jo som intensjon også å vise den e-handelsbiten litt senere i webinar, men nå tar vi fokus på grunnstrukturen og sånn som egentlig må på plass før du kan begynne med e-handel i det hele tatt.
Bjørn Ove Width: Ja,
egentlig.
Frode Stenstrøm: Ja, og så kommer jo markedsføringsaspektet, og så vet dere at DynamicWeb også har en CMS-løsning, altså webpubliseringsløsning på toppen, som gjør at alt sammen henger sammen og gjør det lett for en markedsfører å jobbe her.
Bjørn Ove Width: Absolutt.
Frode Stenstrøm: Så det er kort om hvem dere er. Dere har jo denne produktstrukturen som vi snakket om nå, og kjernestrukturen er jo denne er det ikke det?
Bjørn Ove Width: Det er helt riktig og i dag skal vi jo snakke om PIM separat. Det er en del av en commerce-suite. Fordi man snakker om e-commerce, men vi snakker ofte om en commerce, og der kobler vi på oss andre elementer. Den inneholder standard, altså CMS, som er publisering. Du publiserer ut om man har behov for det, organisasjoner og så videre, det kan vi også levere.
Vi har et marketing-element inn der med andel.
Nyhetsbrev og så videre, som vi kan bruke der. Og så er det selve e-commerce som er motoren. Det er virkelig motoren og backbone som vi har jobbet med i snart 25 år, så det er en lang fartstid. Og PIM, som da er en del av denne suiten.
Frode Stenstrøm: Og det som jeg synes er interessant, for de av dere som er allerede inne i Microsoft-verdenen med Dynamics og sånne ting, er jo at dette er jo, DynamicWeb er jo neste navn som indikerer at dere koblet dere mye mot Dynamics ERP-produktene.
Bjørn Ove Width: Absolutt det er det. Det er et .NET Microsoft-basert grunnlag her. Man har to verdener PHP og .NET, og det er klart er nært knyttet til Microsoft. Det er en hemmelighet, og derfor også Microsoft-produktene.
Frode Stenstrøm: For der kommer jo disse integrasjonene som ligger inn i produktene, at man kan da hente informasjon og utvikle det mot ganske mye forskjellig kontakt.
Bjørn Ove Width: Det det, absolutt Det er ferdige komponenter her også som går direkte inn mot ulike enheter. Vi jobber også i en frontend der, hvor man kan velge litt ulike, om man vil jobbe headless, om man vil jobbe med standard core, bygge dette selv som templates, eller vårt eget system som heter Swift, som er et drammeverk for rett slett å komme veldig raskt opp.
Frode Stenstrøm: Nettopp. Jeg synes dette
er veldig spennende forhold til prosesspilotens kunder og potensielle kunder som kanskje ønsker å få en klassisk min side eller en kundeklubb som vi kan lage. I stedet for at vi da må lage hele handelsplattformen og pimme produktinformasjonen på bunn, så kan vi jo samarbeide med DynamicWeb, bruke en god produktmaster, en god e-handelsplattform i bunn men vi kan lage en enhetlig og god brukeropplevelse for sluttkunden der ute, som kanskje ønsker en kombinert handel og kundeklubbsopplevelse, for eksempel.
Bjørn Ove Width: Absolutt det er det. Så disse elementene kan man kjøpe separat, eller vi ønsker å selge, og mange ønsker å ha det som en kommer til suitet, fordi de nettopp henger sammen så man kan ha to tankeganger der, en sittetankegang eller en best of breed, og ingenting er nødvendigvis feil eller riktig der, det er litt hvordan bedriften er satt sammen men man unngår en del integrasjonselementer ved å ha det samlet.
Frode Stenstrøm: Men da tenkte jeg vi skulle snakke litt om, du kan jo bare ta hva vi skal snakke om nå i de neste slidene her.
Bjørn Ove Width: Ja, vi skal snakke litt om hva er et PIM, en oversikt over det. Hvem er det som har behov for et PIM-system? Litt rundt roller og funksjoner. Hvorfor skal man egentlig ha et PIM-system? Trenger jeg det?
Ja, hva skaper det her verdi? Det er et sentralt element. Hvordan er det satt opp i system? Teknisk? Og hva løser det?
Frode Stenstrøm: Ja, problemstillinger. Absolutt. Da kommer vi inn i disse prosessbitene, så jeg synes det blir kjempespennende at vi får vite litt hva det betyr i praksis. Målet vårt er at dere som sitter og ser på skal kunne se, ja men dette passer hos oss.
Dere løser en problemstilling vi kanskje har kjent på kroppen. Min påstand er at av alle de kunder vi har, så tror jeg alle egentlig trenger dette, men de vet det bare ikke, for de har ikke kjent på kroppen Eller de har kjent på kroppen problemstillingen, men de har ikke skjønt at det finnes en ganske god løsning både i teknologi men også i arbeidsprosesser.
Det er jo ikke bare tekniske ting, det er jo en prosessuell ting dette her.
Fordeler med PIM for ulike bedrifter
Frode Stenstrøm: Så vi kan jo gå litt løs på, hvem er det PIM er for egentlig?
Bjørn Ove Width: Ja, jeg vil si egentlig, alle bedrifter som har et visst omfang av produkter berøres av å kunne ha et PIM-system. Og det er viktig uansett. Det er klart har du nesten ingen produkter, du har veldig få produkter som også kommer inn, så kan man vurdere det.
Det er en beregning rundt det. Så du har detaljhandelsbedrifter selvfølgelig, som har det både selv i butikk og gjennom e-handel, har jo store behov. Det er jo klassisk kanal det er mye produkter. Grossister og distributører i neste omgang har enda flere produkter, enda mer varianter og løsninger som blir berørt av dette.
Produksjonsbedrifter, Det trenger det også i stor grad, fordi man har behov for en kontroll på alle komponentene sine, alle detaljer, alle deler alle slitedeler, alt som er av spare parts, som det heter på godt norsk. Veldig mange produkter i sin produksjonslinje, og det er behov for å både kunne dokumentere og ha riktig data hele veien på dette, og kunne hente det ut.
Så det er en definitiv målgruppe som trenger det. Internasjonale selskaper berører jo selvfølgelig de tre over også, men har man behov for mye oversettelser, endringer, man opererer i veldig mange land, så er det automatikk og prosessene rundt det å kunne oversette tekster spesielt, men også alt mulig annet data, riktig.
Og stor bruk av AI også inn i dette selvfølgelig, men du får et sted hvor dette er. Og så har du multikanalmarkedsføring selvfølgelig, altså du er ute i mange kanaler og trenger å ha et sted hvor all data ligger, og du rett og slett dytter det ut i de riktige kanalene, og det er det PIM-systemet kan gjøre.
Frode Stenstrøm: Og det her, jeg har sett mange av de eksemplene du nå viser til, har jeg sett selv hos kunder, men jeg synes det er en poeng i det at du trenger ikke å ha et så stort produktregister for å ha glede av disse prosessene. Selv oss i ProsessPilotene som selger konsulenttimer og en del lisenser, ville hatt fordeler av å samle oss rundt en definisjon av produktene våre. Og Microsoft endrer jo på sine produkter ganske hyppig, så det å kunne ha en sannhet både med markedsmateriel og alt sammen er jo egentlig en veldig fin ting med den type teknologi
Bjørn Ove Width: Ja, det er det det ligger i også.
Det er jo, hva skal vi si, en single source of truth, er å si det på godt norsk, eller en mother of data. Det er der dataene ligger, og det er uansett hvor du er i organisasjonen, så skal du vite at det som ligger der, det er den sanne. Det er sannheten
Frode Stenstrøm: Det er sannheten ikke sant?
Bjørn Ove Width: Og det er jo, vi skal gjennom det sikkert litt underveis om, men tilfellene slik det er nå for veldig mange drifter, er jo at dette ligger all over the place.
Frode Stenstrøm: All over the place, ikke sant?
Og da kommer vi egentlig til den neste fasen, for jeg har jo spurt Bjørn Ove, hvem er PIM-en for i forhold til de klassiske rollene, og når jeg snakker om kunder her nå, da snakker jeg jo egentlig om kundens kunder, det vil si, hvis det blir ProsessPilotenes kunder, eller e-handelskunden kunder, og der er det jo det at man får korrekt produktinformasjon, og korrekt prisinformasjon, det må jo være det mest sentrale at man vet hva man kjøper.
Men jeg har jo sett eksempler på det, at det er jo også produkter som henger sammen. Hvis du kjøper en type bil, så kan du ikke fritt velge type dekk.
Bjørn Ove Width: Nei og der er det jo en hel mengde konfigurasjoner og sammensetninger du kan sette opp, og det er jo hele fordelen med å bruke et PIM. For dette kan du sette opp i alle datamodeller.
Hva er det som henger sammen, og ikke minst er kunden en kjøper av en type motor, for eksempel Så skal det være slitedeler, det skal byttes ut en del ting. Du kan også få et varsel om at nå har du holdt på i to år med maskinen din, nå bør du faktisk gjøre en service. Du bør kjøpe dette spare part-kitten, fordi du har masse pakninger som må byttes.
Da begynner det å interessant for en del produsenter, som har gode marginer på nettopp oppsalget dette.
Frode Stenstrøm: Av de reservedelene, ja. Og det er her jeg ser at veldig, veldig mange bedrifter, uansett om du driver med salg til bedrift eller salg til konsument, så ser jeg at det er jo produktkonfiguratorer der ute som veldig ofte er Excel-ark, eller er det noen ansatt som vet at fordi du kjøpte det, så kan du kjøpe det.
Og den type produktkonfiguratorer er ikke standard i noe ERP eller CRM-system. Det må du jo ha en eller annen produktkonfigurator for å få til. Du kan lage den fra bunnen, og selvfølgelig skrive den, men her ligger jo en mulighet for å lage den. Bruker system for det.
Bjørn Ove Width: Ja, og det er jo begrensninger ofte i ERP-systemene.
De gjør en god jobb men det er begrensninger. Og der kommer PIM inn.
Frode Stenstrøm: Nettopp. Og så har vi jo salg og markedsavdelingen. Der er det jo en del effekter som jeg har sett selv, og som jeg tror vi kan enige om. Det er at de vet hva produktinfoen er, at de har riktig status på produktene. De vet, og de kan oppdatere de konfigurasjonene, så de vet hva det er.
Og i demoen vår etterpå, så vil vi jo komme litt
inn på den flyten der å få et produkt inn til markedsavdelingen. Men det er også dette med markedsmateriell. Det synes jeg er litt spennende, for hva er siste versjonen et produkt? En bedrift som driver innovasjon, og driver med produktutvikling. Når kan vi begynne å markedsføre produktspørsmålet?
Det er jo kjempefint å ha kontroll på det, og vite livssyklusen på produktet.
Bjørn Ove Width: Absolutt og det er mange involvert som regel i en slik flyt. Det er mange avdelinger, det være produktsjefer, det er markedsjefer, det er salgsjefer, det er utviklingsavdeling og så videre, som har forskjellige roller, fordi man betjener ulike roller og har kompetanse på ulike roller.
Så i den flyten så starter man jo et sted med å berike dette produktet frem til det skal da ut i en kanal. Det er jo ofte en kundeportal gjerne, en e-commerce kundeportal. Det kan også være kataloger, det kan være Amazon, det kan være veldig mange kanaler som man ikke tenker på utover selve e-commerceen.
Frode Stenstrøm: Jeg tror allerede nå dere som sitter og ser på begynner å sende seg at dette er jo en plattform som da samler informasjon på tvers av forskjellige typer roller. Nå har vi nevnt kunden og salg, men vi har jo også de som Stig her, som driver med produkter og leveranser hvor han kan kanskje være med på produktutviklingen og ha et sted å samle produktinformasjonen sin.
Absolutt. Og få ikke minst dokumentasjon.
Bjørn Ove Width: Ja det er jo også veldig viktig, og vi ser jo det på spesielle produksjonsbedrifter som har Tilhørende manualer, det er FDV-er, det er alt mulig, og hva er siste versjon? Ganske kritisk for en del som skal bruke disse, at de både vet at det er riktig dokumentasjon, og ikke minst så selger de gjerne i et x antall land, så er oversettelsen korrekt også.
Frode Stenstrøm: Og du nevnte jo produksjonsbedrifter i sted, de vet hva du skal produsere, hva er spesifikasjon, når det er FDV-dokumentasjon, alle de tingene her er jo også super sentralt å ha harmonisert et sted, og det som jeg synes er besnærende med hele dette produktinformasjonssystemet, at du kan jo egentlig bare implementere det og ha kommet langt i din organisasjonsutvikling, uten ta med alle andre systemer.
Bjørn Ove Width: Ja, absolutt.
Frode Stenstrøm: Så har vi jo Karianne her, som er litt slem og jeg må bare vise henne frem. Hun jobber jo da med økonomi og HR, og der er det kanskje dette med å vite hva ting koster, reklamasjonsprosesser, alle de tingene som følger med, at de har jo samme informasjon de også. Absolutt. Og da vil du kanskje vite hvem som er underleverandørene, som var med også i verdikjeden?
Bjørn Ove Width: Ja, du har hele løpet der, og dette er viktig for økonomidelen, for management også, og så er det mange ting man kan gå inn på i forhold til at det er riktig og korrekt data, med tanke på reklamasjon blant annet. Har man god nok og rik nok data, så er det ingen grunnlag for reklamasjon på en del ting, men har man mangelfull data, så kan man jo si at ja, men jeg skulle jo ha det.
Det stod jo ingen steder. Og så er det mye penger spart i en sånn setting, og mye frustrasjon. Så veldig mange bruksområder.
Frode Stenstrøm: Det høres definitivt sånn ut. Da skal vi gå over på denne, og det er jo da å prøve oss å oppsummere litt av de bruksområdene og rollene vi har snakket om nå. Da har jo du vært inne på disse her, har du ikke det?
Bjørn Ove Width: Jo, i grunnen så har jeg det, og det er jo igjen vitale produktdata som ligger tilknyttet til dette produktet, og det er jo ikke bare tekster og noe høyde, vekt og så videre. Det kommer ofte på ERP, men du har alle disse elementene som ligger ved siden av, som går på dokumentasjon blant annet det er masse PDF-er, det er masse bilder Det kan være video, det kan være alt mulig tilknyttet til produktet.
Frode Stenstrøm: Fantastisk. Og da kommer jeg til mitt kjepphest som jeg har i alle disse webinarene. Jeg lurer på hvorfor. Vi kan snakke fint og mye om både teknologi og arbeidsprosesser og opplæring og mennesker, men det må jo være en verdiskapningselement i det vi driver på. Vi har jo sett en del av våre kunder som har gått disse prosjektene.
Vi vet at de brukes om ikke det er DynamicWeb PIM, det finnes jo flere typer PIM-systemer i markedet. DynamicWeb mener passer best for våre kunder i krets, men likevel, det finnes en del verdiskapninger her. Og en av de er å gå på dette med operasjonalisert effektivitet, at du får samspill mellom avdelingene dine. Og så er det sånn at for veldig, veldig mange bedrifter, nesten alle sammen inkludert oss selv, så kunne alltid datakvaliteten vært bedre. Men datakvalitet som er dårlig gir jo en unøyaktighet som igjen koster penger. Så det å få et godt produkt i register er egentlig forutsetning for veldig mye verdiskapning, akkurat som et godt kunderegister er forutsetning for hvem du selger til.
Vi ser også at det å kunne komme til markedet fort med et produkt skaper en større verdi for de fleste, og gir da en høyt konkurransekraft i det samme.
Regulatoriske krav som løses av PIM
Frode Stenstrøm: Og vi har jo også dette nå at EU kommer jo med lover og regler, du kanskje kunne si to ord om det Bjørn Ove. Jeg vet jo at det kom en del krav fra EU rundt akkurat dette med produktingforskning.
Bjørn Ove Width: Ja, det kommer nye regler nå som rulles ut, og vi blir berørt i Norge, selv om vi ikke er medlem i EU, så er vi jo likevel det. Det gjelder særlig produksjonsbedrifter, og det er rett og slett et produkt "passport", som det heter. Det skal følge et produkt. Du skal vite opphavet, hvilke komponenter er med, og du skal kunne dokumentere det, hvor det er laget, og hva det består av.
I første gang, som jeg har lest meg opp nå, skal det være batterier og bilbatterier som er først ut, og det er fra 1.1.2026, så det er rett om hjørnet. Men det er vel sagt, kommer, det vi hører er at det kommer på alt. Og da kommer det elementet inn, hvordan har man nå dokumentert hva som tilhører dette produktet.
Frode Stenstrøm: Og det synes jeg er litt overleit, for det betyr at hvis man først begynner å jobbe med å få god struktur, på hva man selger. Og varene man selger og tjenester og så videre, så har man jo plutselig imøtekommet og er i forkant av EU-kravene. Og det jeg ønsker meg for dere som ser på, er at dere slipper det der maset der og følger et eller annet lovpålaktig krav alt for sent, for da blir det bare armer og bein og ikke noe hyggelig å gjøre.
Nå kan vi være i varsler i noe halvandet år i forkant. Nå kan man være litt proaktiv, ikke sant? Og det sparer
Bjørn Ove Width: Det referanse inn mot
GDPR, hvor alle fikk varsel,
men det
skjedde ikke veldig mye før ...
Frode Stenstrøm: Nettopp det, ikke sant? Og med det
så blir det også kostnadsbesparelser som følger av det for dere, at man slipper å ha produktopplysninger i Excel og på tavler og i skuffer og hos Kari og Per som jobbet på et hjørnekontor som ikke var der lenger.
Man får spart penger da. Så det er mye som taler for å jobbe med god produktstruktur, uansett om man har både små store produktkataloger. Og med det så tenkte jeg vi skulle gå litt videre og se, bare sjekke litt om det har kommet noen spørsmål her nå, fordi da tar vi de nå. Nei, da går vi bare kjapt videre på litt om arkitekturen, fordi i det vi snakker om nå så er det sånn at det er litt greit å si at vi startet jo med å si at et produktinformasjonssystem, det er jo et økosystem.
Det står å starte med en database som er PIM, men så henger det sammen med veldig mange andre ting.
Bjørn Ove Width: Ja, det
gjør det.
Frode Stenstrøm: Og da har vi jo lagd denne lille skissen her som viser akkurat hvordan landskapet ser ut da. Skal vi snakke litt om den, kanskje?
PIMs tekniske rolle i en IT arkitektur
Bjørn Ove Width: Ja, det kan vi gjøre, og det er jo datakildene som skal inn og datakilder som skal få oppdateringer, og da er kanalene ut og inn.
Og der er det mange ting, og du kan få det fra flere kilder. Ofte så er det jo slik at du har et ERP-system hvor du har basisdata og det sier vi også at det er. At grunndatene skal fødes og dø i ERP-systemet. Vi oppfordrer til det, men noen kan også starte i PIM hvis man ikke har kontroll på den siden.
Ellers er det databaser, Excel-ark, alt mulig egentlig som vi kan kommunisere med inn til vår suite og inn mot PIM.
Integrasjon og oppdatering av data
Bjørn Ove Width: Ofte gjøres det en initiell upload fra ERP og sier at her kommer det 10 000 produkter og disse skal berikes videre. Og deretter så oppdaterer man det. Man kan også ta begge veier, import og eksport av data.
Ofte så ser vi at det er Excel-ark rett og slett. Her får vi, dette er det vi har, folkens. Det er en access-database og det er en Excel-data. Jeg beklager, det er sånn det er. Men det er fint. Da får vi det inn, og vi får laget system på hvordan dette skal være, fordi da plutselig får man omformet dette inn digitalt, og får en helt annen kontroll på dataene.
Frode Stenstrøm: Jeg pleier å si at den største CRM-systemet i verden det er Outlook og Excel. Jeg pleier å spørre en del kunder, hvordan er det her?
Utfordringer med datakvalitet
Frode Stenstrøm: Er det management på e-mail, og da er det veldig mange bedrifter som ler litt og sier, vi er jo enige i det. Utfordringen er jo den skalerbarheten og vite hva som er siste versjon, og hva er gyldig informasjon, hvordan kan en markedsavdeling forholde seg til produksjonsavdelingen sine Excel-ark og så videre.
Så det er jo akkurat som det å kunne få en felles database for salg og markedsføring, og kundeservice som jobber på tvers. Det jo sånn det blir også for produktforvaltning og produktinnovasjon, ser jeg da.
Bjørn Ove Width: Absolutt. Mange distributører har enormt mange leverandører som skal også oppdatere sine ting, og som igjen er ansvarlige for å oppdatere sin dokumentasjon.
Så her har man, hvis man ikke har kontroll på det, eller har et system som er fryktelig tungrodd så tar det tid, og tid er jo en faktor.
Rollefordeling og arbeidsprosesser
Frode Stenstrøm: Det som dere ser her på toppen, så snakket vi litt om rollene i sted, men her er det ganske mange personer og roller som jobber mot samme datakilde, og av det kan man jo lese at det er jo noen arbeidsprosesser som harmoniseres og standardiseres i mye større grad enn om hver mann satt på sitt lille Excel-ark.
Og så har du jo kanalene ute på andre enden, og det synes jeg også er litt spennende, for denne funksjonen kan man jo bruke i mange sammenhenger.
Bruk av PIM-systemer i ulike kanaler
Bjørn Ove Width: Absolutt og man tenker at en e-handelsportal er det som er svaret i andre enden, men det er jo en hel mengde andre steder og kanaler man kan dytte dette ut, sosiale medier ikke minst men mange har jo også produktkataloger blant annet. Det har vi også system for, hvor du faktisk kan dytte ut produktkatalager, eller du kan lage tilbud.
Om det er 10 eller 20 produkter til en kunde, så har man riktig data, riktig pris, alt mulig. Og for salgsavdelingen er jo det veldig nyttig.
Frode Stenstrøm: Og bare for å ta dette litt i kontekst av en Dynamics CRM-plattform for eksempel, vi kan jo bruke markedsføringverktøyene til Microsoft til å hente data fra et produktinformasjonssystem og la det være grunnlaget for kampanjekjøringene, kampanjeutsendingene.
Da har vi en master som beskriver hva produktet er hvordan det er sammen og hvem det er for. Vi kan også bruke den samme informasjonen, nå nevner vi jo ikke e-handel eller handel i dag, men vi har jo vist i tidligere webinarer på markedsføring på YouTube, ligger på YouTube, hvordan vi kan lage kampanje for glemt handelkurv, ordrebekreftelser sånn, basert på transaksjoner som skjer i denne plattformen.
Så det ligger en voldsom kraft i å kombinere både DynamicWeb sin handelsplattform og så videre med ikke minst publisering og innhold med markedskommunikasjon, synes jeg. Og derfor så mener jeg at PIM-systemet er relevant. Ja, det er relevant for handel, men det er definitivt relevant for ganske mange andre ting om ikke annet å ha oversikt over hva de driver på med av produktutvikling.
Så igjen, og da har jo vi sagt, bare for moro skyld som vi skal vise litt etterpå, da har vi jo, der er produktet.
Bjørn Ove Width: Jo
da, er bare visualisering av at dette er jo PIM-steget hvor du faktisk har alle disse datene på ett sted og du har tilgang til det. Og som du nevnte tidligere i den prosessen så er mange involverte og alle kan jobbe samtidig inn her fordi de har ulike arbeidsoppgaver. Marketing har sin berikelsesoppgave, produktsjefene har sine de har sin kompetanse og hele veien så får de grader av completeness på dette produktet inntil det er ferdig og har man da en administrator en som er ansvarlig for at berikelse blir gjort så kan man da lage systemer som gjør at dette blir faktisk gjort og ikke at det går tre måneder fordi Hansen er på ferie
Integrasjoner og driftsmodeller
Frode Stenstrøm: Nettopp Da skal vi se litt mer på dette med integrasjoner og driftsmodellen, for jeg tror det er mange som har begynt å lure på dette her.
Er dette en produkt de installerer selv på egne servere? Er det en sky-leveranse? Kjøper de lisenser? Hvordan på en måte driftes et PIM-system?
Bjørn Ove Width: Ja, det er egentlig to veier på det, men det som blir gjort nå primært i vårt nye DynamicWeb 10, som har rullet ut veldig nylig, så er dette et skybasert system, som gjør at du forenkler en del ting.
Ja, kort og godt.
Frode Stenstrøm: Og som vi kunne se fra foregående slide, så lever jo PIM-en, må jo da integreres med systemer, men må kunne lage de integrasjonene selv, eller finnes det ferdig integrasjoner mot en rekke de kildene du viste?
Bjørn Ove Width: Nei
De finnes ferdig, og særlig er jo integrasjonen mot ERP-systemer sentral.
Det har vi jobbet lenge med, og som jeg nevnte tidligere så er vi jo et .NET-basert system, som gjør at vi jobber tett med de systemene, blant annet Business Central, Finance Operation, Supply Chain, men vi jobber også inn mot Visma, vi jobber inn mot andre løsninger og selvfølgelig de tidligere NAV og AX som også har vært der lenge.
Så der er det ferdige komponenter som er prøvet, og som du faktisk kjøper.
Frode Stenstrøm: Og for de av dere som er enda ikke helt blitt lei kunstig intelligens som har vært kjøpt CoPilot og alle de tingene, så er det mulig å lage for oss i ProsessPilotene, vi kan da bruke API-ene til DynamicWeb, og koble da og lage en CoPilot-konnektor, som gjør at alt som ligger av produktinformasjon i PIM-systemet, kan da være tilgjengelig av CoPiloten, og igjen kan benyttes da i T-World for å lage tilbud til tilbud, Eller i Teams for å stille spørsmål eller innad i kunnskapsdatabaser eller Copilot Studio.
Så det er, i og med at det er såpass åpen arkitektur som det faktisk er, så er det mulig å ta all informasjon som samles i et produktinformasjonssystem, og la det være ubegrenset hva det kan brukes til i resten av organisasjonen. Så da ser jeg litt på spørsmålstillingene, så går vi litt videre.
Prosess for produktberikelse
Frode Stenstrøm: Jeg har lyst til å sette noe det neste jeg har lyst til å spørre deg litt om, det er jo hvilken prosess vi snakker om, som danner grunnlag for det vi viser demonstrasjonen og da har vi jo laget oss en litt sånn enkel
Bjørn Ove Width: Ja, den er enkel, men den
er rett beinet, egentlig Det er jo det som skjer, og det vi vet er at det kommer nye produkter inn, og de kommer ofte da fra et ERP-system, de kan også lastes opp fra andre kilder, men ofte så er det da en integrasjon, her kommer det ... 15 nye produkter som skal til berikelse. Hvem er ansvarlig for å berike disse med riktige produktdata?
Jo, det er tre personer som sitter i tre ulike avdelinger. De får et varsel om dette. Og det er en ulik grad av completeness, for det kommer en del data fra ERP-systemet, eller noe er allerede lagt inn. Så må de sluttføre frem til at det faktisk skal ut. Og der har du da markedsføringssalg for eksempel, som har sine områder og produktsjefer.
Det kan være veldig mange andre. Det kan være mange aktører som er inne og har et ansvar, frem til det skal da ut i en eller annen kanal hvor en eller annen godkjenner og sier at dette er klart. Og der setter man det selv opp datamodellene. Det kan godt være fem linjer som skal med før dette produktet er klart, eller det kan være hundre elementer som skal godkjennes før vi faktisk kan publisere dette ut.
For kunden.
Frode Stenstrøm: Og i det så ligger det en veldig sentral ting, og det er litt sånn akkurat som man kanskje har et kundemasterprosess som sier at kunden fødes, den berikes, den brukes den avvikles. Her har vi jo egentlig et produktlivssyklus, innovasjon, du lager det, du beriker det, markedsfører det, du selger det, men du må jo på et eller annet tidspunkt også avvikle produktet ditt.
Bjørn Ove Width: Ja.
Frode Stenstrøm: Og da får du støtte for det, sånn at Pimmens funksjon har, jeg synes jo det er en ting er jo teknologien, men det er jo veldig så spennende det som skjer med samspill og organisasjon på at man klarer å ene som hva vi faktisk selger i vår bedrift.
Bjørn Ove Width: Ja, og det er det vi sier ofte på, for det er ofte så sier kunden at ja, men dette er jo en kjempeteknisk greie, dette var veldig mystisk og skummelt, og så sier jeg at det er egentlig, altså teknikken den er der, og den løses alltid, men det er organisasjonen, menneskene som skal involveres.
For det er en endring i struktur, arbeidsstruktur ofte. Men når man har gjort øvelsen og fått det på plass, så er det jo absolutt ingen vei tilbake. Man applauderer og sier at dette skulle vi jo for ti år siden.
Frode Stenstrøm: Det er nettopp det. Og da har jeg fått noen spørsmål til deg, som kommer fra Alexander. Han lurer på hvilke produksjonsmuligheter tilbyr DynamicWeb for PLM-systemer for produksjonsbedrifter.
Klarer du å svare litt på det på stående fot?
Bjørn Ove Width: Ja, veldig kort. Jeg er ikke i dybden på disse. Her har vi en mengde PIM-eksperter i vår organisasjon men det vi vet er at vi gjør det basert på hvilke type PLM-system det er. Men vi integrerer, det er et åpent api, og vi integrerer mot det det måtte være egentlig.
Der tar vi kort intromøte, definerer opp dette som en standardprosess og ser hva er behovene. Hva er det man egentlig ønsker? Hvilket system er det? Hvilken teknologi er det? Og så løser vi det.
Så svaret er at det gjør vi. Ta gjerne den om du er direkte så kan vi gå i dybden på det.
Frode Stenstrøm: Jeg
har også et spørsmål til fra Alexander som jeg skal svare på litt senere i presentasjonen som går på dette med hvordan vi jobber med datakvalitet, og da kommer vi litt inn i den prosessen vi skal avslutte med på hvordan vi jobber med innføring av PIM, så det tar vi da.
Kjempebra spørsmål der. Jeg tenker at vi går litt videre i dette, for nå har vi bare tatt og highlightet prosessen litt, og det er at hvis man tar det første trinnet først så er det jo dette med å skape og etablere et produkt som blir de første trinnene. Og dette kommer vel ut til å vise hvilken slags...
Bjørn Ove Width: Ja nå går vi egentlig gjennom
et par elementer som ligger sentralt i dette med PIM, og så kan det være veldig... Dette er rett frem og egentlig ikke rakettforskning i sånn måte, men du skal jo skape dette produktet, og det kommer fra et sted, og skal du hente ut riktig produktinfo, og der er det igjen å lage disse modellene, for hva er det egentlig man behøver til dette produktet?
For det er produkter som er forskjellige, selv om man jobber innenfor... Jeg skal vise litt senere, vi har en demo med sykler som inneholder veldig mange forskjellige elementer og det er jo hva som ligger inni den selve sykkelen, men du har tilbehør. Du trenger sykkelhjelm, du trenger sko og alt mulig sånt og det er helt andre...
Attributter som skal inn. Så der ligger en jobb å definere hvilke attributter tilhører dette produktet.
Frode Stenstrøm: Og det synes jeg er veldig likt det vi gjør på kundemaster. Vi modellerer hvem er kunden din, hva slags attributter trenger du på kunden. Her blir det egentlig samme type jobb igjen men nå er vi da på produktdimensjon eller vare og tjenestedimensjon.
Da er jeg synes dette, hvor man forlater klassisk SREM og ERP-tankegangen, er som jeg nevnte før, produktkonfigurasjoner og berikelse ERP-systemene har for eksempel ikke en video som man kan bruke i sosiale medier om et produkt, eller en FTV-dokumentasjon, eller alt det andre som du nevnte i sted. Så der synes jeg de to tingene er Det er der PIM-en har sin rolle, utover det man kan få.
Vedlikehold og datakvalitet
Frode Stenstrøm: Men så kommer vi til vedlikehold.
Bjørn Ove Width: Ja, og det er jo en kontinuerlig prosess som gjøres. Ting endrer seg jo, og man får nye innputs
I en prosess hvor det skal ut til publisering, og det er live, for å si det sånn så er det jo det vi snakket om tidligere. Det går gjennom et system, hvor man selv bestemmer hvordan dette skal se ut i forhold til completeness.
Og det kan være forskjellig med samme produkt også, noen har større grad av innholdselementer enn andre, men man lager dette selv og sier at dette er godt nok for oss, da er vi klare med dette produktet. Og tid er jo en faktor der, skal man holde på med dette i alle... Umulige mail og Excel-ark og sånt, så er det en time-to-market.
Frode Stenstrøm: Og da tenker jeg vi skal ta spørsmålet til Alexander, for han spør liksom hvordan jobber, det vi egentlig snakker om er jo datakvalitet og konsistens, som Alexander tar opp som spørsmål her, i produktkatalogen. Hvordan løser man den problemstillingen når man ser på produktdimensjonen?
Bjørn Ove Width: Ja, vi gjør jo sånne prosjekter, og også våre partner gjør sånne prosjekter med PIM-konsulenter rett og slett
Frode Stenstrøm: Som oss, her
i ProsessPilotene.
Bjørn Ove Width: Ja, ikke sant? For eksempel det er jo det, det ligger i det, så det er et ledende spørsmål sånn sett. Men det blir jo rett og slett å definere opp, hvordan skal denne datakvaliteten ramme denne bedriften? Hva er det som egentlig skal legges inn? Og det er jo en prosess som gjøres i organisasjonen, og derfor så er dette mer en organisasjonsøvelse enn en teknisk øvelse, faktisk.
Fordi ... Man må snakke med produksjonen og si at hva er viktig med et produkt, og hva er det kundene etterspør, og hva er det vi egentlig skal få ut. Ikke hva du tenker er lurt, men hva er det ytterst kunden søker etter. Og det er jo rett og slett prosjektene eller den prosessen som gjøres.
Frode Stenstrøm: Og det går jo på prosessegerskap.
Og så bare tar vi de neste punktene, der har vi jo vedlikehold. Det er et kort liten video her, hvor man kan vise at man kan importere produkter og produktopplysninger, og da vil jo ofte et spørsmål være, kan man for eksempel kjøpe produktopplysning hvis man selger, la oss si at vi solgte Microsoft-produktene da, kunne vi da importert alle Microsoft-produktbeskrivelsene fra Microsoft og lagt det inn i vårt eget team?
Bjørn Ove Width: Ja, i prinsippet så lenge man har en god kjennel på at det er Ok fra den leverandøren du har. Som regel er leverandøren interessert i å selge produktene, så det burde ikke være et problem. ja, og også en kontinuerlig flow ved endringer Det er kanskje det viktigste. Fordi man får inn en one-time batch, men dette endres jo hele tiden.
Og det er det viktigste. Hva er riktig? Å lage disse flows'ene, for å si det sånn. Som hele tiden sier at, nå går en produktsjef inn og sier at jeg vet at disse FDV-ene er korrekte. Det er behagelig.
Frode Stenstrøm: Men du har jo et fenomen som heter arving av data. Det er jeg litt nysgjerrig på. Hva er det?
Bjørn Ove Width: Ja, det er rett slett at man kan arve data ned på ulike produkter slik at man slipper dobbeltarbeid med, ja, si du jobber for eksempel med klær eller noe annet som har, hva det da, Nike, Puma, hva som helst Så er det gjerne en beskrivelse av dette produktet Og det kan godt være en generell beskrivelse av en sko, eller et klesplagg eller hva det måtte være, eller en generell beskrivelse av selskapet, eller hva det måtte være som er generelle ting.
Der kan man bruke nedarving slik at du gjør det en gang. Dette gjelder 250 produkter. Bang, da har vi den ferdig. Et veldig praktisk. Og ikke minst så gjelder det også språk. At du gjør det på samme måte, så ganger du opp den med 8-10 språk så kan du gjøre den øvelsen hvor mange ganger du skal type, eller gjøre copy-paste.
Frode Stenstrøm: Det er riktig.
Bjørn Ove Width: Og regner du på det, så er det en morsom øvelse.
Så har vi jo
Produktstruktur og oversettelser
Bjørn Ove Width: produktstruktur da.
Ja. Og igjen så er det strukturering av hva du skal ha med inn i produkt. Du jobber jo horisontalt og vertikalt. Du må jo sette opp hva du faktisk skal ha med av data for dette produktet. Ja og det er jo det de gjør.
Frode Stenstrøm: Og så har du jo nevnt
oversettning mange ganger, og denne har jo ikke vi i Dynamics-produktet egentlig.
Bjørn Ove Width: Nei det er en nødvendighet egentlig, og der bruker man jo AI i stor grad, og man gjør Google Translate eller DeepL, som er de som vi benytter i stor grad, så får man et veldig godt fundament for at dataene er riktig oversatt, men man må alltid gjøre en ekstra øvelse.
Sånn er det alltid, men du sparer deg veldig mye tid. Og du kan gjøre det on the fly, si at du har et basisprodukt på engelsk og flytter det over i ti språk. Så har du den, ja. Og så får hver produktsjef bare gå igjennom og si at det ser ganske bra ut, men der igjen så har jo disse oversettelsesprogrammene blitt veldig mye bedre.
Frode Stenstrøm: Ja, det kommer det.
Og så har vi da markedsmateriell, det har vi jo også vært litt inne på, men her blir det jo litt eksemplifisert, vi sa det jo bare med ord, men her ser man jo at man kan legge opp bilder og tekst om produktet, men det blir jo også utsatt for oversettelser eller?
Bjørn Ove Width: Absolutt det gjør det. Så du har jo alle elementene der egentlig, med oversettelse, hva det måtte være, så kan man gjøre en translate på det, som sparer veldig mye tid og sørger for at du har konsistent data hele veien.
Det gjelder jo alle mulige slags for alt mulig som tilhører dette produktet.
Frode Stenstrøm: Da tenker jeg at nå har vi snakket, nå har de i hvert fall forhåpentligvis fått forstått litt av hva DynamicWeb er av firma, hva produktinformasjonssystemet er, hva det kan løse av type bruksebehov, hvilke personer i organisasjonene som blir berørt av det, men kort oppsummert så handler det jo egentlig bare om å få en sannhet om hva vi selger og spare tid på vedlikeholdet av den masterdata biten.
Demonstrasjon av løsningen
Frode Stenstrøm: Da skal du logge deg inn på din PC og så skal vi gå og switche over til PC-en din og så gi en liten demonstrasjon av løsningen. Så da gjør jeg sånn og sånn og så får vi sånn. Og da har vi fått opp dette som er som det faktisk ser ut, altså produktet, men du har jo da denne flyten som vi snakket om.
Bjørn Ove Width: Ja, dette blir ingen i dybde presentasjon, det blir mer å visualisere litt det vi har sett tidligere, og bare for å si at dette er proof in the pudding, det er faktisk et system der ute, og det er etter der med PIM, og finnes.
Her ser man i venstre siden at vi har alle elementene med i forhold til innhold som vi snakket om i disse pizzaboksene innledningsvis, samlet på et sted som vi mener er nyttig og praktisk og veldig greit å ha, fordi det løser veldig mye problemer ved alternativt å ha det på ulike integrerte løsninger.
Så her har du filer du har brukere, du har e-commerce-delen, og så har du PIM-delen, og du har også marketing og en forskjellig andre elementer. Antall sider og så videre, vi skal ikke gå inn på det, for det er egentlig en annen demonstrasjon.
Frode Stenstrøm: Men du får fram det at PIM-delen er, og som sagt du kan bare bruke den, jeg vet det, men for firmaer som ønsker seg nettbutikk med litt innholdspublisering og firma.no-portal og sånn så fungerer jo dette helhetlig.
Og da, som jeg har sagt mange ganger før, de rapporterne vi lager her fra analyseteamet vårt kan jo publiseres i den portalen. Vi kan bruke webinar- og seminarpåmeldingene for marketing og koble inn sammen med frontend-koden, slik at man får et verktøy og vedlikehold med informasjonen.
Bjørn Ove Width: Ja,
absolutt.
Og det er det bare for å vise litt rundt dette med PIM, så har man her et oversiktsbilde, og det kan man lage akkurat som man ønsker.
Men her går det på produkter som akkurat har kommet inn, produkter som har kommet seg et steg videre for produktsjefer. Dette er andre assets, altså bilder. Det kan være en avdeling som driver med det. Marketingavdelingen er klar for oversettelse og videre ut til publisering. Nå ligger ingenting der. Og det som er publisert, dette er discontinued.
Så det er på en måte en slags flow som innebærer at de ulike ansvarlige er innom disse områdene. Og de vil også bare få tildelt disse produktene de skal jobbe med, faktisk. Man lager egne flows på det. Så går man inn på newly arrived products, så ser man at de ligger her. Og her er det egentlig ikke laget en modell for hva disse produktene skal.
Det ikke knyttet inn. Så de står på 100% completeness. Men det fordi det ikke er faktisk, hva er det man skal legge inn her for å få, det kunne godt stå på null også. Men det er bare en forståelse av det. Og det er egentlig steget for å bygge det, hvor du vil knytte til datamodellene for å Elementer for hva er det egentlig man skal ha med for dette produktet.
Frode Stenstrøm: Jeg
synes jo dette er spennende, fordi det gir skaping for arbeidsliste Hva skal produktsjefen gjøre? Hva skal salgsavdeling gjøre? Hva skal marked gjøre? Slik at man ikke går til markedet og selger noe som kanskje ikke var ferdig.
Bjørn Ove Width: Ja, det er hele poenget. Du får faktisk ikke publisert det, fordi det mangler data på det.
Og det er, hva skal jeg gå inn på? Det var det jeg tenkte jeg skulle vise, at du har også kanaler ut hvor dette går. Det er en webshop som skal du ut her, det er en katalog som skal de produktene. Du har ulike kanaler som du setter opp i den settingen.
Frode Stenstrøm: Og da er vi tilbake til vi sa innledningsvis, at det er naturlig å tenke på et PIM-system mot en handelsplattform, men det kunne like gjerne være verdt mot en markedsføringstjeneste for å fortelle om produktene uten at man må selge dem.
Så man kan ikke bare begynne med – produktinformasjonen? –
Bjørn Ove Width: Yes, det er det. Så det er helt riktig, så jeg ville bare få fram dette med at det er ulike kanaler man kan dytte ut i. Så her er det ulike produkter, og går man inn på for eksempel marketing her, som har kommet inn, så ligger det x antall produkter, og her er det satt på de attributter og det som skal være for at du skal godkjenne dette produktet, og her ser man det er ulik completeness, noen mangler bilder det ser vi allerede her, andre mangler elementer, men dette er da en person i marketing som er ansvarlig for å berike disse, og har fått inn dette som et arbeidsområde.
Så kan man gå inn og se på completeness, ja, hva er det som faktisk mangler? Jo, her får man jo noen røde streker og noen grønne haker på hva som ligger inne. Dette er de elementene som er definert for dette produktet før det er 100% komplett, og så kan man gå inn og bare få det som er missing eventuelt eller bare alle sammen.
Men hvis man går inn da på, Et eller annet her som er en meta-description som mangler, så kan man legge inn et eller annet jeg husker ikke hvor mye det var, 67% eller et eller annet som er
kravet
så går man inn her nå på og har lagt inn da det og der var den på 78, vi nærmer oss og så er det kanskje ting som man må jobbe med for å finne ut for å få dette på plass, men etter hvert så er det en 100% komplett, kan dyttes ut klart til publisering
Frode Stenstrøm: Og jeg har lyst til å sette dette i samling med hva ville vært alternativet til et produktinformasjonssystem Jo, man kunne hatt en nettside hvor man publiserte produktene og beskrev produktene som veldig mange norske bedrifter gjør hvor man bare lager en artikkel men du kunne aldri ha en kvalitetskontroll på at den produktbeskrivelsen er på det kvalitetsnivå som skal til for at de klarer selge produktet. Det er jo forskjellen med å bare kjøpe et PIM-system kontra for eksempel å bare legge produktene på nettside.
Hvis man legger produktene sine bare inn i Dynamics-plattformen om det er i ERP eller CRM, så får man jo produktopplysningen på plass, men man har ikke prosessstøtten i å vite er jeg der jeg skal være, eller er jeg ikke der jeg skal være, og skal vi tilpasse til Dynamics, så hadde det kostet mye mer enn det å bare bruke et profesjonelt PIM-system.
Så jeg synes dette er det som er det mest spennende ved det, og som gjør at jeg egentlig har lyst på det selv, men det er en annen diskusjon.
Bjørn Ove Width: Ja,
du har jo oversikt over alt som finnes der. Du har queries hvor du kan lage spørringer på tvers, som gjør det rett og spennende. Og nå har du også i Dynamics Web 10, som er kommet ut nå, så har du en mye større grad av datamodellering som du kan benytte sammen med AI, For et enda vassere system på dette her.
Frode Stenstrøm: Ja,
og det er jo kunstig intelligens på en måte som kan hjelpe til å skape metadata, produktbeskrivelser, markedsføring og bildegenerering, og det er jo utrolig hva som skjer i segmentet vi er på nå.
Bjørn Ove Width: Ja,
absolutt det er det. Så kan du vise på hva som ligger innen her av elementer og så her har man jo disse liggende, hvor man da bygger etter hvert og det ser hva som mangler, hva som ligger her, og dette her kan man jo sette opp helt selv.
Hva er det faktisk som bør være inni her? Det er alle mulige girtyper, hvem er det, er det en unisex-sykkel her som begge kan sykle på, det er farger, det er alt egentlig som man setter opp, og det gjør man da i denne PIM-strukturen.
Frode Stenstrøm: Men
jeg synes dette er veldig likt veldig mye annet det vi jobber med, om det er hvis du driver med ordreprosessering, så er ordren skal se slik og sånn ut, kundemaster, så kunden skal se slik og sånn ut, nå får vi en tilsvarende, Ryddig prosess for å få definert produktene sine og krav til produktene, og det er vel den største jobben egentlig, å bare få definert de kravene, og da må organisasjonen enes om hvordan kravene til produktene skal være.
Bjørn Ove Width: Ja.
Frode Stenstrøm: Så det er jo, som dere ser, det er ganske mange, det er et bredt produkt, og det er det jeg prøver gjerne å bare vise, vi skal ikke ta som sagt den fulle demoen av det, men da har du i hvert fall at du ser flyten, så du har jo første trinnet er de null i de right products. Ja. Og så har du de neste punktene.
Bjørn Ove Width: Absolutt det er det du har, så det ble egentlig bare å illustrere, så skal man gjerne ha en I hvert fall en god formiddag eller en ettermiddag til å gå gjennom dette her komplett, og da får man en god demonstrasjon på det, så det blir korte versjoner men det er egentlig bare å visualisere de tingene vi har snakket om litt tidligere så dette eksisterer som sagt så er vi nå over i siste versjonen av .NET plattformen som nå er launchet også så dette utvikles hele tiden ...
Implementering av PIM-systemer
Frode Stenstrøm: Men da får du altså et litt innblikk av hvordan produkter kan se ut, og hvordan det har prosessstøtte, skjermbilder klare ryddige, gjør det lett for folk til å jobbe med produkter uten være spesialister vil jeg si, altså du kan jo jobbe med det sånn sett så jeg tenkte det at vi kunne ta en liten cut over på å så snakke litt om rett og slett om hvordan det er å innføre et PIM-system og dere har jo nå laget et lite sånt Implementeringsprosesskart som egentlig er en femtrinnsrakett for å komme dem i mål.
Bjørn Ove Width: Det er det, og det er jo en som du sier, en femtrinnsrakett som starter egentlig med og dette er jo kanskje en standard prosjektmodell på en måte. Men du starter jo med en oversikt på det og får behovsanalyser Skal man faktisk ha en PIM og hvordan bør man jobbe med den PIM-en for at det skal være riktig?
Skal oppe dette her og så starter man en analysefase. Går inn i en workshop hvor det typisk er nøye å definere hva er det som skal skje hva er vi driver med folkens i denne butikken og hvorfor spør dere egentlig om at denne PIM-en skal inn. Og det er workshopen hvor man også definerer opp alle attributter, komponenter og det som måtte være.
For en komplett oversikt. Så implementerer vi dette og det gjøres teknisk setter det opp, men også like mye en øvelse for organisasjonen på hvordan skal man få denne flyten inn. For det hjelper jo ikke ha et system som ligger der, som ingen bruker det må faktisk implementeres og det er en endringsholdning i hele bedriften for å få dette til
Frode Stenstrøm: Uten tvil. Og jeg vil jo påstå at i og med at produktet er såpass ferdig som det er og mange av integrasjonene mot de mange IP-systemene er jo skapt så vil kanskje det største jobben i tidlig fase bare stemme seg hvordan ser våre produkter ut? Og hvilke krav stiller vi til hva vi er salgsklare og når skal vi avvikle dem? Og så er det da som jeg ser i alle tekniske prosjekter at man må få eierskap til produktprosessen internt i bedriften
Bjørn Ove Width: ja
Frode Stenstrøm: Jeg vet at dere har en mye mer detaljert implementeringsprosess også, og det kommer jo at dere har gjort det mange ganger før, så for de av dere som er interessert i det, så kan vi snakke sammen om hvordan vi faktisk går igjennom så det blir gode oppgaver å få rullet ut.
Men min opplevelse av det er jo ikke, vi snakker jo om et prosjekt på tre år, dette kan gjøres ganske greit.
Bjørn Ove Width: Ja da, og det er det som er elementet med å komme i gang, hva er det som er viktig, og det viktige er jo at man starter med menneskene i bedriften, det er det viktigste, det må man fokusere på, at de blir involvert, og så må man sette dette med kundefokus kundebriller, sette gjerne markedsavdelingen i førersetet her, eller salgsavdelingen for det er det, hvis man ønsker å skape Verdi i økt omsetning og ikke med kostnadsreduksjoner så er det det som man skal starte med.
Det er et viktig element i den startprosessen. Så er det som du sier å sette en styringsgruppe som er der, og en ansvarlig, det er også viktig i organisasjonen.
Frode Stenstrøm: Jeg
har sett førstehånden selv at når du stiller spørsmål til kunder, hvem har eierskap til for eksempel En kundemasterprosess, så kan det ofte være knyttet mot salg eller økonomi som ofte svarer ja, jeg gikk opp hånda, for det er et litt avgjønt spørsmål av og.
Men hvis du spør hvem er det som er eierskap til produktene våre, altså produktutviklingsprosessen, så kan det bli litt som kanskje markedsjefen, kanskje kundeservice, kanskje salg kanskje innovasjon, kanskje produksjon. Det spørsmålet er litt tyngre å svare på, for det spenner over egentlig hele verdispektret av organisasjonen Så derfor vil jeg si at det er viktig i oppstarten her at man får et godt eierskap til hvem som eier produktene.
For når det kommer en endring i produktet, hvem bestemmer egentlig det? Og dette er jo ikke tekniske spørsmål det er organisatoriske spørsmål. Og det er vel der man bør begynne så skal vi klare å hjelpe dere med teknologien ganske fort og enkelt når det kommer til stykket
Bjørn Ove Width: Teknologien fungerer som regel alltid så det er forståelsen å sette seg inn i det og hvordan man skal bruke det så det er det helt klart
Oppsummering og avslutning
Frode Stenstrøm: Kan ikke du
oppsummere litt hva vi har vært igjennom i dag?
Bjørn Ove Width: Jo, det kan jeg gjøre det er, hva skal vi si vi hadde jo et hyggelig passiar her starten med hvem vi faktisk er i DynamicWeb vi snakket litt om PIM-systemet hva er det faktisk og for hvem er dette hvem trenger å benytte et PIM-system i sitt virke hva er verdiskapningen vi kikket litt på hvordan det fungerer i back-end der og har noen innspill på hvordan komme i gang med et PIM-prosjekt
Frode Stenstrøm: Nettopp, og med det så er vi egentlig ferdig med gjennomgangen i dagens webinar.
Jeg skal ta en liten titt på spørsmålene her nå, om det var noen nye spørsmål, og det har det ikke kommet. Da håper vi i hvert fall at dere har fått et inntrykk og innblikk i at produktinformasjonssystemer er viktig for å kunne drive salg og redusere kostnader, forhåpentligvis drive mer salg da. Vi i ProsessPilotene er i stand til å hjelpe dere med implementering av denne type plattformer og tjenester.
Og som alltid så er vi pragmatiske, så vi ønsker egentlig å bruke leverandører som DynamicWeb som har ferdige produkter, kontra å lage dem selv, for det reduserer jo også den tekniske gjelden som dere har når dere innfører et hvilket som helst teknologisk system, egentlig. Og det var veldig hyggelig at du kunne komme på besøk
Bjørn Ove Width: Takk at jeg fikk komme inn her.
Det var veldig hyggelig å være i studio her hos ProsessPilotene.
Frode Stenstrøm: Med de ordene, så ønsker jeg å si takk til Bjørn Ove Witt fra DynamicWeb for hans bidrag i dagens sending. Lurer du på noe så er det bare å stille spørsmål i kommentarfeltet under. Liker du det du så, trykk like og del. Vil du ha mer faglig påfyll så abonnerer du på vår YouTube-kanal og følg oss på LinkedIn og følg også DynamicWeb på de samme kanalene.
Sendingen er å finne på vår YouTube-kanal samt nettstedet radioProsessPilotene.no ProsessPilotene, vi øker verdien av dine kunder med bruk av Microsoft-teknologi og DynamicWeb i dette tilfellet. Vårt analyseteam kan hjelpe deg å lage gode rapporter, innsikt og analyse, kunstig intelligensmodeller, predikasjonsmodeller og vårt samhandlingsteam kan da bruke produktene til DynamicWeb og andre til å lage gode kundeklubber, gode e-handelsportaler, gode interaktive og avanserte nettsider.
Sendingen er ansvarlig for sendingen har vært meg, Frode Stenstrøm. Prosjektleder er Oddbjørg Berge.
Med ønske om bedre arbeidsprosesser for alle. På gjensyn.