• Youtube
  • 08.08.2024
  • 10:30
Kundeservice

Dynamics data i Copilot Studio

Hvordan kan du utvide Copilot Studio med Dynamics data? Se hvordan skape en bedre chat - uten programmering! Opptak av demo.

Dette er fjerde del i webinar-serien om kundeservice. Denne gangen viser vi deg hvordan data fra Dynamics kan utnyttes i Copilot Studio. Dette gjør det mulig å skape enda mer avansert chat - uten programmering!

I dette webinaret vil vi vise og forklare:

  • Hva er Dynamics data i Copilot Studio?
  • Bruksområder og funksjonalitet
  • Demonstrasjon

I denne episoden om Customer Service ser vi nærmere på hvordan du kan bruke egne data som er lagret i Dynamics 365 direkte i Copilot Studio. Dette webinarer går lengre i dybden av Copilot studio enn våre tidligere webinarer, der vi faktisk gjør konfigurasjonsarbeid på direkten. Du kan få god nytte av denne demoen selv om du ikke har direkte erfaring med Microsoft Dynamics 365.


Presentasjon og demo kan du se her:

Transkribering av webinaret:


Lag din egen Copilot - Dynamics data i Copilot Studio

Kort bare om dagens sending.

Frode Stenstrøm: Dette er en sending som vanlig, hvor vi sender direkte på vår YouTube-kanal Den er en interaktiv sending, har dere spørsmål så skriv det i kommentarfeltet på YouTube, så tar vi de opp på skjermen og viser de til oss, så derfor still spørsmål underveis.

Vi lurer gjerne på hvem du er, så bruk anledningen til å si hei hei og har du hatt en fin sommer eller har det vært drit og regn så kan det være gøy å skrive det også. Og opptaket vil være direkte tilgjengelig for dere på YouTube umiddelbart etter sendingen, og i løpet av et døgns tid så vil det også være tekstet og vi får påført kapitler slik at man kan hoppe frem tilbake og se på akkurat den delen av det vi presenterer i dag som er mest relevante for dere. Og vi har flere webinarer nå kommende. Det er webinar allerede først kommende uke, hvor vi kommer til å diskutere salg og salgstrategi. Da får vi med et eksternt selskap som heter Dynamic Web, som skal vise litt om produktkatalogens viktighet og hvordan man kan lage gode produktkataloger som forutsetning for salg Som igjen kan brukes av Copilot Studio for øvrig. Så husk å melde dere på, gå på kanalen vår og trykk på abonner og på bjella så dere får en varsel om sendingene her, så kan dere få vært med også neste uke.

Frode Stenstrøm: Og med det så, Emil, kan ikke du bare kanskje kort si hva vi skal snakke om i dag?

Emil Orholm Solhøi: Jo, først skal vi ta en liten introduksjon til hva Copilot Studio faktisk er, og så ser vi litt videre på de ulike bruksområdene og Verdiskapning og på en måte hva man kan tenke at man kan bruke Copilot Studio til.

Hvordan skape en copilot?

Emil Orholm Solhøi: Og så skal vi faktisk gå inn i grøten og alt det på å lage eller sette opp en ny Copilot direkte i Copilot Studio med Dataverse som kilde. Og så er det bare å stille spørsmål fortløpende. Hvis det er noe som dukker opp eller er det noe dere lurer på, så svarer jeg og Frode på det.

Frode Stenstrøm: Ja, det er helt nydelig det, Emil.

Og da tenker jeg at vi skulle se, jeg tror vi har fått noen bare korte folk som har, skal vi se, vi kan bare si hei til folk. Oddbjørg sier hei og hallo, velkommen Oddbjørg. Yuliia sier hei Thomas sier hei Martin sier hei det er flere her som bare hilser på, så still spørsmål underveis dere. Hege tror jeg er på ferie nå, så hun burde virkelig ligge på solsengen et eller annet sted og kose seg.

Men da går vi rett på det neste, Emil, og bare kort den introduksjonen som du snakket om. Vi har jo andre videoer som dere kan følge med på YouTube-kanalen vår om hva Copilot Studio er, så bare følg med på linken der oppe. Men kort, hva er Copilot Studio?

Emil Orholm Solhøi: Copilot Studio er vel egentlig et verktøy hvor man lager eller setter opp copiloten i et sånt Low-code-rammeverk.

Så det er i hovedsak der man setter de opp, styrer hva de skal gjøre, hvilke data de skal bruke, hvilke kunnskap de skal benytte seg av, og hva på en måte copilotene skal agere på, hvor den skal være tilgjengelig. Så det er egentlig kort fortalt hvor du tester den. Vedlikeholderer mer eller mindre, og bruker den.

Frode Stenstrøm: Og det er jo sånn at Microsoft lager veldig mange Copilot for ekstremt mange bruksområder, men Copilot Studio er på en måte for oss brukerne, hvor vi kan lage de Copilotene Microsoft ikke lager for oss. Og som alt her i verden så finnes det egentlig to nivåer av det. Du har det lett-nivået som er...

Lett å lage for oss som ikke er utviklere, og så har du de mer avanserte jeg selv som er, for de som ønsker å gå virkelig i detaljer og lage noe som er helt super skreddersøm.

Emil Orholm Solhøi: Ja, så kan jeg også bare nevne at de Copilotene vi viste i kontaktsenteret for eksempel chat eller telefoni, de er jo da vedlikeholdt også i Copilot Studio.

Frode Stenstrøm: Nettopp. Det er det som danner grunnlaget for det som benyttes også i de plattformene, eller i 365.

Og det betyr jo i praksis at for de av dere som ønsker å lage egne gode roboter assistenter, så samles jo dette nå rundt et verktøy, og det brukes i mange plasser, både som du nevnte med kontaktsenter, også video dere kan se på YouTube, Men det ligger også for eksempel i salgsapplikasjon, i markedsføringsapplikasjon, det er de samme sentere som på en måte driver veldig mye av det hele.

Og vi ser også det at det vi viser i dag, hvordan de kan koble på egne data. Vi har sånn video på det hvor vi viser det med programmering, men nå skal vi gå litt mer på hva som er out-of-the-box funksjonalitet. Så er det verdt å lære seg den kompetansen for å kunne drive mer effektive verdiskapning.

Hva er Copilots bruksområder?

Frode Stenstrøm: Hvis vi skal ta litt om bruksområdene, Emil?

Emil Orholm Solhøi: Ja, så litt sånn typiske bruksområder man kan se for seg at man kan bruke sin egen copilot til. Altså er det jo kanskje det som kommer sånn nærliggende for min del, er i hovedsak det at du kan bruke det til å slå opp i kunnskapsdatabaser man på en måte har internt og da i ulike kilder.

Det er litt sånn som vi har vist det tidligere når vi... Var inne på Copiloten mot kunnskapsdatabaser direkte i Dynamics 365. Men her kan det være at du har data i andre format eller på andre steder, hvor du kan koble på ulike tjenester eller verktøy eller noe sånt for å ha Copiloten til å søke direkte i for eksempel Microsoft Teams, eller at du har den tilgjengelig på nettsider eller hvor du skulle være.

Videre på det kan man bruke Copiloten i interne systemer og med det mener jeg for eksempel at den kan slå opp i personalhåndbøker, den kan slå opp i interne systemer ikke sant? Og så lære seg data. Her ser vi at det skjer ting med at den for sånn måte også begynner å komme i Dataverse, den kommer til å komme til Fabrics så at du kan gjøre på en måte koble copiloten direkte på de ulike verktøyene eller systemene man har internt.

Hvorfor bruke Copilot? Hva vil den skape av verdi?

Frode Stenstrøm: Når vi snakker om verdiskapning og hvorfor man skal bry seg, hvilken relevans har dette for meg-spørsmålet, som er viktig at man tenker på, så synes jeg at det er noe med fantasien, teknologien begynner å gi så mange muligheter det er fantasien vår som svarer på det spørsmålet. Emil nevner noen eksempler med bruk av personalhandbok, Men når vi ser at for eksempel Copilot Studio kan lese all data som er i dataanalyseplattformen din, eller netthandelen din, eller sågar direkte i CRM-verktøyet, så begynner man å kunne kombinere veldig mye.

Og den generative AI-delen vil nettopp være sterk her, for den klarer da å se på et spørsmål se at det spørsmålet bør kanskje besvares med data fra tre forskjellige kilder Sammenstille svaret og gi det tilbake. Og det er en av de bruksområdene vi har sett hvor det virkelig er nytteverdig, fordi veldig ofte når en kunde spør om noen ting, så er spørsmålet sammensatt.

Hadde vært så enkelt at du kunne googlet spørsmålet, fått ett direkte svar og var ferdig, så hadde jo folk gått videre. Men veldig ofte så består det spørsmålet av noe som kanskje en produktavdeling skal svare på, en markedsavdeling skal svare på, og kanskje logistikk og leveranseavdeling skal svare på.

Og det at Copilot Studio klarer å lese alle de forskjellige avdelingsene i datakilder gjør jo at kunstig intelligens plutselig får en verdi. Jeg har sagt i veldig mange webinarer at jeg mener at kunstig intelligens alene er fascinerende, men kunstig intelligens uten tilgang til forretningsdata har veldig veldig begrenset nytteverdi for deg og dine medarbeidere og kunder.

Og så vil jo Emil komme litt inn på dette med handlinger og det er jo det at disse copilotene kan lære seg, og vi kan trene dem opp til å lære seg nye ting. Eksempelvis hvis du har en kunde som ikke lenger vil ha markedsmateriell fra deg, så kan de bruke chatboten til å si jeg vil ikke ha markedsmateriell lenger, og så vil da en handling være å fjerne samtykket i forhold til GDPR for den aktuelle kunden, og sånn sett forenkle også automasjon og den type saker.

Så vi skrev fantasien her i forhold til det, og vi har også snakket om tilnærmingen til det, at hvis man jobber... I stedet for å ta dette som et gigantisk prosjekt Men prøver en idé, tester den ut, ser om det går, og så operasjonaliserer den, så kan man hele tiden jobbe agilt og lage nye ting og skape forslag på nye varer tjenester i prinsippet.

Live Demo: Opprette og trene en Copilot

Frode Stenstrøm: Og da, Emil, har vi pratet sammen i ti minutter, så da skal vi gå rett bruk av tiden rett inn i faktisk å vise Ting, og som sagt er det noe spesielt dere lurer på underveis så still gjerne spørsmålene, så skal vi adressere de spørsmålene så fort det er naturlig å svare på de og da viser jeg din rett og slett går over til din skjerm her Emil, og så ser vi litt på Ja, nå har du Copilot Studio.

Emil Orholm Solhøi: Ja, så det vi ser på nå, det er jo da Copilot Studio. Så det er jo egentlig et veldig oversiktlig og greit verktøy, hvor man på en måte kan lage nye Copiloter eller vedlikeholde eller styre de man allerede har. Så man vil jo her i oversikten veldig enkelt kunne se hvilke Copilot man nylig har jobbet med, om de er publisert, hvem som eier de på en måte, eller så har man da muligheten til å enkelt skape nye basert på en mal, At man rett og slett begynner på scratch.

For Microsoft har jo en del Copilot klare som man på en måte kan få fundamentet veldig lett tilgjengelig. I tillegg kan man også bruke Copiloten selv. KI til å beskrive hva man ønsker å lage og da få et forslag til hva Copiloten skal gjøre. Men i dette tilfellet tenkte jeg vi kunne opprette en Copilot som da har Dataverse eller Dynamics 365 Som datakilde, så til venstre her så vil man da kunne se opprett-knappen, og så har man jo copiloter som viser den totale antall eller de andre copilotene innenfor det miljøet man er her og nå da.

Så ved å trykke på opprett, så vil man da kunne komme til en ny side hvor man kan opprette en ny kopilot enten da fra bunn eller så kan man bruke noen maler hvis det er noen her som treffer, så da er jo forslaget at man kan for eksempel ha en kopilot som Gir deg værmelding hvis du ønsker det da.

Frode Stenstrøm: Jeg har lyst til å skyte inn her at her har det skjedd veldig mye også i verktøy for å lage Copilotene, fordi det har forandret seg mye bare i sommermånedene, ser jeg, og disse malene var jo egentlig ingenting, de første malene tror jeg bare var vær, og en sånn spørsmål-svar om nettsted, men nå har det jo kommet til en CV som treff, og kudos og statusporing, og det har kommet stadig flere maler slik at man får de absolutt nybegynnerne, Så kan man jo komme fort i gang.

Og dette er i tråd med det som har skjedd underliggende i infrastrukturen til Microsoft med Copilot Studio og Azure AI Studio, som også har blitt en samleplattform for å drive og arbeide med å bruke kunstig intelligens. Og Dataverse, Emil, jeg er jo bare for å gjenta på det, hva er det?

Hvordan bruke dataverse og Dynamics 365 som kilde for Copilot?

Emil Orholm Solhøi: Dataverse er selve databasen til Dynamics 365 CRM-miljøene.

Det er der dataen ligger lagret trygt og godt.

Frode Stenstrøm: Det betyr at all den dataen som er i CRM-systemet ved å gjøre som Emil gjør nå, kan også brukes både internt i interne chatbotter og roboter, men også eksternt mot publikum.

Emil Orholm Solhøi: Ikke sant? Helt riktig. Så videre trykker jeg på en ny kopilot for å opprette, og da kommer man til et grensesnitt hvor man fyller ut navn på kopilot, så her kan man da...

Gi den et passende navn, for eksempel kopilot Dataverse eller noe liknende. Det er egentlig navnene som man bruker som man kjenner i en copiloten, så kan man også laste opp et bilde hvis man ønsker å gi den et litt mer preg. En beskrivelse som beskriver ut til de som skal bruke copiloten, hva er det faktisk den copiloten er, og der kan man si at den søker i kunder og kontakter, for eksempel. Ja.

Og instruksjoner det er mer for copiloten for å fortelle copiloten hva dens formål sånn at når noen spør copiloten hva den kan bistå med så er det på en måte kan man sette et litt sånn en ramme på det vi skal gi info om Kunder og kontakter.

Frode Stenstrøm: Når vi har vist frem Copilot Studio før, så har vi snakket litt om grounding, og det betyr at spørsmålene som kommer inn skal jo være befestet i en sannhet, og en faktum og ikke bare i en skjær fantasi. Og det som er gøy nå er at i den opprinnelige versjonen av Copilot Studio, så var det ikke mulig å gi disse grounding-spørsmålene inn Men det er kommet til nå, og det gjør jo at man enda en gang ikke trenger gå ned på utviklingsnivå, men kan gjøre det så lett som du faktisk gjør det nå.

Hva er Copilotens primærspråk?

Emil Orholm Solhøi: Ja. Så har vi det primærspråket da, som skal brukes og det vil da si på en måte hvilket språk er det copiloten i hovedsak baserer seg på.

Og her er det noen forskjeller per i dag, bare sånn vi kan nevne det innledende. Vi jo norske så vi vil jo naturlig nok ha alt norsk men det er jo noen forskjeller med at for eksempel på den engelske så er språkmodellen kommet noe lenger, så der har man jo tilgang til for eksempel det som heter generativ intelligens som gjør at Copiloten vil kunne foreslå svar basert på flere...

Kombinasjon av kilder eller emner eller handlinger i en mye bedre måte enn den klassiske som vi per nå har på norsk som da må trenes opp litt mer, men der er det noe som kommer og som kontinuerlig er i utviklingen. Det er jo sannsynligvis ikke lenge før vi har det tilgjengelig på norsk like godt som på engelsk.

Frode Stenstrøm: Det så vi jo på det webinar vi hadde før sommeren, hvor vi brukte den enkelte copiloten i en telefonsammenheng, hvor copiloten bare skjønner noen få ord, og demoen virket jo ikke veldig imponerende, og vi gjorde det på norsk men det var jo intensjonen å vise hva som er nå. Til situasjonen ikke hva som er på en måte fremtiden.

For de av dere som jobber på engelsk så har dere generativ AI og kan egentlig bare nyte det. Og for de som bruker de norske språkene, så må man smøre seg med litt tålmodighet for å på en måte få den fulle nytten av akkurat den generative delen av det. Det betyr ikke at ikke resten kan brukes Ja, det ser du når vi kommer til videoen.

Hvordan legge til kunnskapskilder?

Emil Orholm Solhøi: Ja, til slutt kan man da i det forsidebildet, holdt på å si, på opprettelse og legge til kunnskap. Her er det da noen kilder man allerede kan velge, blant annet nettsider eller SharePoint, mens for å for eksempel legge til Dataverse, som vi nå skal gjøre, så må man jo først få opprettet Copiloten før man kan gjøre det.

Men da ser man her bare en sånn sneak-peak på hva man kan benytte av kilder per nå.

Frode Stenstrøm: Ja men det som er gøy med det Emil, er jo nettopp det at hvis du ikke var et Microsoft-miljø, du brukte SAP eller du brukte Salesforce, så kan du koble de kildene på. Bruker du ServiceNow eller andre typer kilder sånn at jeg synes Microsoft har hatt en tilnærming at de tar alle dataene de får tak i, og ikke bare det.

Og hvis det er noen av dere som trenger å koble på datakilder som ikke står der, så kan dere kontakte oss i Prosesspilotene så lager vi en connector for CoPilot, som kan bruke dine egne datakilder uansett hva det måtte være av, om det er gammelt system eller ikke, det spiller ikke noen rolle Vi kan da lage den Copilot-connectoren.

Emil Orholm Solhøi: Så det skal se ut som om en knapp her, men det er mye skjermbilder her i vei. Ja gjør vi bare sånn? Der er han, der har vi opprett. Så trykker på opprett, og det som skjer da, det kommer egentlig til et nytt skjermbilde, hvor man da kan legge til mye mer detaljer da, om Copiloten, blant annet den kunnskapen den skal basere seg på, og kan trene opp eller legge opp ulike, vi kommer litt tilbake til det også, men mens vi venter.

Frode Stenstrøm: Ja, du kjører jo live-demo så det er jo... -pilot så...

Emil Orholm Solhøi: Der ja, så da er egentlig copiloten klar, så det man ser på skjermbildet her da, egentlig til venstre, det vi plotta inn med navn og så videre det ligger her, og til høyre så får man da et sånt testvindu hvor man kan kontinuerlig teste og gjøre spørringer da mot copiloten for å sjekke at den gir deg den outputen du ønsker der og da.

Så hvis vi da går inn på kunnskap som er neste steg for nå ønsker vi å trene opp kopeloten til å lytte til Dataverse. Så går jeg inn på kunnskap, og her kan vi legge det til en eller flere ulike kunnskapskilder litt avhengig av hva copiloten skal gjøre. For eksempel ved håndbøker så vil du kanskje ha hatt noe i Word, du vil ha hatt noe kanskje på en wiki, du vil ha hatt noe på en nettside, så kunne man jo da sammenstilt det, og da vil jo, hvis man bruker den generative AI'en, vil jo den kunne da sammenslått og funnet det best treffende svaret for det du lurer på der og da.

Så der ser vi jo et potensial helt klart. Så jeg trykker på «Legg til kunnskapskilder», så får man opp mye flere valg Nå er det ikke lenger grå-et ut, så da kan vi legge til «Dataverse». Det står jo nå at den er i forhånds... Preview, som det heter, men det er noe som den straks er ute av. Så da kan vi søke etter de tabellene som vi har tilgjengelig i Dataverse.

Nå er miljøet på engelsk, så da vil det engelske navnet være her, For de som bruker norsk så vil det jo være et forretningsoppinnelse eller kontakt Så da kan man enkelt og greit bare søke opp tabellene. Og da skrev jeg på norsk.

Frode Stenstrøm: Du skrev på norsk Jeg skal ikke snakke på norsk. Da har du norske kontakter.

Da du valgt to tabeller, har du ikke det?

Emil Orholm Solhøi: Helt riktig. Og da kan jeg jo se her hvilke jeg også da har lagt bare for å dobbeltsjekke. Ja, det er riktig. Det er de to kontaktene. Og da vil den jo sammenslå informasjonen fra de to, og fortsatt ha relasjoner så kopeloden skjønner jo det at For eksempel en ansatt som jobber i den bedriften og kan spørre på tvers og så videre.

Så trykker jeg på neste, så da kan man velge å gå gjennom tabellene for å se litt sånn, da ser man litt i preview hva man har av datagrunnlag rett slett i Dataverse der og nå, som da Copiloten kommer til å basere datagrunnlaget sitt på.

Og til slutt kan man angi et navn på denne kunnskapskilden for å gi den et passende navn på hva den er.

Jeg endrer ikke på det nå, men her vil det være at det er kontakt og account, og den svarer på spørsmål rundt Dataverse-tabellene kontakt og kontakt I tillegg kan man velge å gå inn her og redigere noen synonymer hvis man ønsker at den skal legge til andre forståelser for eksempel kategorier. Hvis man bruker noe annet i ordet intern, så kan det være treffende, for da vil man jo copilotene.

Frode Stenstrøm: Hvis man har et eksempel, hvis man har en tabell som heter kontrakter, og så kunne man kalt det avtaler, så kunne man ha hatt avtaler som synonym.

Emil Orholm Solhøi: Ikke sant?

Spørsmål: Størrelsesbegrensninger

Frode Stenstrøm: Jeg har et lite spørsmål til deg, Emil. Er det størrelsebegrensninger for kunnskapskildene? Skal vi si litt om det?

Emil Orholm Solhøi: Ja, det er jeg litt usikker på.

Frode Stenstrøm: Jeg kan nevne noe av det, for noe det vet jeg, og det er at

Kildene kan være sånn som de vil være, og det er jo sånn det er, men det som har vært en liten utfordring med en del av disse opprinnelige AI-modellene har vært hvor stor tekst de kan prosessere for et svar. Aftenposten skrev en veldig fin artikkel om nettopp det, hvor de hadde testet en av de nyere modellene som tar opp og kan prosessere Store mengder tekst hvor de hadde matet inn alle årsrapportene til Aftenposten gjennom historien, og fikk en oppsummering basert på veldig, veldig mye tekst.

Og de største modellene Microsoft hadde tilgjengelig for oss, de var på 32 000 tokens, som er en del tegn, men det er ikke veldig mye, så jeg tror nok det er den begrensningen som vil være den mest sentrale begrensningen i hvor stor datakilder den kan prosessere. Men også her skjer det noen ting, og i sommer så jeg at Microsoft ga en artikkel på at de har oppdatert Copilot for Word med nettopp å kunne prosessere større mengder tekst.

Hvor stor det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet, så hvis det er noen som vet så skriv gjerne en kommentar nede så får vi fakta på bordet. Men dette er også et område hvor språkmodellene i stadig større grad øker, altså hvor mye tekst kan de prosessere på tvers Ellers så er det jo vektordatabaser som indekserer det, og de klarer å prosessere mye tekst om til en sett som.

Så jeg tror dette vil gå ganske bra.

Emil Orholm Solhøi: Ja, bra spørsmål. Synonymer, så der kan man legge til det hvis man ønsker det. Og det samme med en ordliste. Så når kildene er gjort, og man har gått gjennom detaljene, så kan man trykke på «Legg til», og da vil tabellene i det tilfellet Dataverse legge seg til som en kunnskapskilde, og så vil det hele indeksere, og det kan ta noe tid avhengig av størrelsen og hvor mye.

Men å si at den ble klar med en gang, det kan være på grunn av at jeg allerede har kanskje indeksert det på en annen en, så da er det ikke sikkert vi... Trenger å hoppe videre, men hvis den er, skal jeg bare dobbelt sjekke at den er klar her nå, det er den. Så da kan man jo allerede stille spørsmål for eksempel har du noe...

Så bare stille et spørsmål om du kjenner til Frode Stenstrøm.

Frode Stenstrøm: Oi, nå ble jeg ... ha ha... Spennende.

Emil Orholm Solhøi: Og da vil jo Copiloten gjøre et oppslag her i Dataverse, for her er det jo noe som er indeksert på at den kjenner igjen navn og begrep og da får vi jo her at Frode Stenstrøm fra Prosesspilotene har e-posten ditt og datt og så får man også en lenke til CRM-miljøet så man kan åpne da og komme direkte til riktig skjermbilde da.

Så da vil man jo kunne gjøre spørringer direkte på data, så her er det jo litt sånn avhengig av hva man har tilgjengelig og hvor godt datagrunnlaget er som egentlig danner hva man kan innhente av informasjon. I tillegg så vil det jo være litt sånn sikkerhetsperspektiv inne i bildet her, og så Copilot vil jo respektere de policyene man har satt i...

På sin tenant i henhold til hva den kan gi av informasjon og sensitiv informasjon og de vil heller ikke bruke noe av den informasjonen her til å trene opp den offentlige Copiloten eller annen så det her er jo på en måte innenfor det lukka miljøet man har, tilgjengelig.

Frode Stenstrøm: Da skal jeg ta bare noen kommentarer, Emil, for jeg har fått den og den.

Spørsmål: Dataverse begrensninger

Frode Stenstrøm: Oskar sier at det er to Dataverse-knowledge-holdelser, opp til 15 tables per knowledge-search når vi henter Dataverse-tabeller, så det er et bra svar. Takk det, Oskar. Og Yuliia spør hvilken AI-modell Copilot bruker, og etter hva vi vet så er det ChatGPT 3.5 Turbo som er den siste versjonen Og veldig mye av de tingene vi ønsker oss egentlig er å forutsette ChatGPTs nyeste modeller for å få den mest generative og beste opplevelsen.

Og jeg tror rett og slett at dette er et tidsspørsmål både om kost og tid for å få rullet ut det på et globalt perspektiv før det er på plass da.

Emil Orholm Solhøi: Ja, litt videre da, så kan man, når man har fått på en måte satt Copiloten opp med litt kunnskap og har litt datagrunnlag, så kan man også da legge til emner hvis man ønsker at det skal være litt sånn predefinerte valg eller spørringer da, som skal skje hvis en bruker chat med Copiloten er at man kan trigge ulike emner og svar basert på det.

Sette sikkerhetsinnstillinger på Copiloten

Emil Orholm Solhøi: Som Frode nevnte litt innledningsvis, så har man det også med handlinger Altså for å gi Copiloten muligheten til å gjøre ulike, for eksempel trekke samtykke eller oppdatere datagrunnlag hvis man får en henvendelse på det. Ha krav om at man er sikker på at man snakker med faktisk generelle brukeren ved at man har man kan sette de ulike sikkerhetsinnstillingene direkte på Copiloten sånn at man må være for eksempel autentisert og være sikker på at vi vet at det er riktig person som da gjør handlinger for som jeg var inne på så vil jo Copiloten respektere de Handlingene som, eller de sikkerhetsinnstillingene som gjelder.

Så når jeg er logget på i dette tilfellet her, så vil jo den være logget på med min entra-ID. Så den vil ikke kunne gi meg som bruker av Copiloten noe mer data ved at jeg bruker Copiloten, for da vil jo autentiseringen være gjort mellom meg som entra bruker og hvilke sikkerhetsroller jeg rett og slett har i Dataverse til å lese dataen

Frode Stenstrøm: Og det vil jeg påstå er en bra ting, for hvis man lager en HR Copilot eller en salgs Copilot internt eller et eller annet av den duren der for internt bruk, så får man ikke mer tilgang enn om du skulle logget på datakildene og spurt direkte selv og fått svar.

Så det er en veldig fin ting. Men det betyr jo som alltid at når man skal lage en Copilot for eksternt bruk, så må man jo tilrettelegge for at de datakildene vi bruker kan..gis eksternt, eller at man har en pålogging som gjør at du får ikke tak i den chat-roboten der uten å få pålogging til å begynne med, og sånn sett, ja, som om du skulle hatt en vanlig min side i applikasjonen.

Emil Orholm Solhøi: Ikke sant, det er viktig så på kanaler sånn avslutningsvis så kan vi jo se her på hvilke muligheter her per nå muligheter til å publisere de på sånn denne copiloten her har satt opp nå, så er det jo at man kan publisere den til Microsoft Teams at vi har, du må være pålogget med en entra-ID, naturlig nok da i I det interne systemet hos brukerne av Copilot-en.

Men hvis man har mer åpne kanaler sånn som Frode inne på nå, så kan man legge den til på nettsider, mobilapp, man kan bruke den på Facebook og ulike, og her vil jo Microsoft Sannsynligvis over tid også da.

Frode Stenstrøm: Men det har kommet mange flere e-mail her, altså det var jo bare for noen måneder siden så var det gjerne på en måte Teams, og det var en nettside, og det var stort sett det.

Men nå har jo på en måte telefoni kommet inn der, som vi har snakket om, for call center, kontaktsenterløsninger. Og en ting som vi har hatt kunder som har faktisk spurt oss om helt konkret, du så e-post der, og det er en del av våre kunder som sier til oss at de er ikke interessert i å på måte ha E-handelsløsninger i en business-to-business-sammenheng.

De vil at selgeren skal kunne plukke opp mailen, svare på mailen og ha den personen i touchen. Men her går det faktisk an å lage selgersassistent, tar imot en mail, gjør en del grunnsvar og sender tilbake til kunden, og det vil oppleves som mye mer personlig i den forstand at det er Enn roboten har gjort, tatt imot en ting.

Så e-post tror jeg faktisk blir en veldig spennende kanal i å kunne lage denne typen form for kommunikasjon og assistenter, uten at man skal gå helt marketing og veldig sånn men prøve å lage og kunne ta imot bestillinger for eksempel på mail. Det har jeg litt tro på, ja.

Emil Orholm Solhøi: Ja. Det skjer mye her, og den har som sagt kommet litt lenger på det engelske språket, men det her er noe som det norske språket også kommer til å få Forhåpentligvis veldig snart.

Frode Stenstrøm: Ja, vi håper.

Emil Orholm Solhøi: Så det var vel en veldig kort introduksjon til hvordan man kan komme i gang med en egen kopilot, sette opp med en enkelt kunnskapskilde, og hvordan man kan teste den fortløpende også hvilke muligheter man har til å utvide den og gjøre den enda bedre og mer automatisert.

Frode Stenstrøm: Og det fine her, Emil, er jo at For dere som har lyst til å teste det ut, dere bruker altså ca 10 minutter teste ut en sånn type løsning, og det er mulig å lage mange Copilot, så hvis for eksempel man har en intern Copilot for at i ansatt ønsker å vite hvem som er kundene deres, Så kan de lage en intern Coop-pilot som sjekker kunde- og kontaktregister som du har nå.

Enkelt og greit. Hvis man ønsker å ha en ekstern Copilot som er rettet mot publikum, så kan man lage de samme tabellene på nyttig ny Copilot og publisere med andre sikkerhetsinnstillinger og andre filtreringer. Også like greit, og derfor oppfordrer vi dere til å teste ut disse tingene for å se om dette kan være med på å skape en verdi for deres bedrift, og en nytteverdi da.

Og på vårt frokostseminar som vi skal ha nå om noen uker hos Microsoft, så kommer vi til å gå gjennom nettopp disse bruksområdene her, Og vi tar hele de områdene hvor vi ser det går an å bruke denne type verktøy for å løse helt konkrete hverdagslige problemer så det at demoen er kort, Emil er vel egentlig en good thing, er det ikke?

Emil Orholm Solhøi: Jo, det er et veldig intuitivt verktøy å jobbe med, absolutt Det er en kort vei.

Spørsmål: Redigering av datakilder

Frode Stenstrøm: Da skal vi ta enda et nytt spørsmål Emil. Og det er at skal vi se, der har vi spørsmålet. Kan vi endre tabeller, databaser? Klarer du å vise hvem som lytter an om det?

Emil Orholm Solhøi: Ja, endrer hvilke tabeller vi bruker tenker du på? Ja, det kan man gjøre.

Jeg vet ikke om jeg var litt rask her nå, men man kan jo da, inne på datakilden, redigere eller slette den. Og igjen her inne så kan man redigere tabellene. Så hvis man ønsker å legge til...

Frode Stenstrøm: Så hvis bare trykker på den, så får du opp den samme brukerprøvelsen?

Emil Orholm Solhøi: , egentlig.

Så la oss si at du ønsker også å ha med, som jeg ikke skriver på norsk for jeg har ikke på norsk, men hvis jeg ønsker å ha med opportunity, for jeg ønsker også å...

Se på salgsmulighetene?

Ja, for eksempel det da. For det kan være at jeg vil vite hvor mye omsetning har vi, eller hvor mye har vi i pipen. Så kan du jo spørre på den kombinasjonen ikke sant? Og trykke på lagre, og da vil den ta med det siste datagrunnlaget og indeksere det. Kunne ja.

Frode Stenstrøm: Og ta det med inn som en del av de spørsmålene man kan stille.

Emil Orholm Solhøi: Ja.

Frode Stenstrøm: Ja riktig.

Emil Orholm Solhøi: Og som Oskar kom med så var det vel opp til 15 tabeller per kilde. Ja. Og vi kunne ha to kilder, da. Så du kan jo ha en ganske omfattende 15 tabeller Det er jo en del.

Frode Stenstrøm: Det er mye informasjon.

Emil Orholm Solhøi: Det er mye informasjon ja Så da.

Frode Stenstrøm: Men jeg tror prosessen i dette vi viser også er litt at det er viktig at man først setter seg ned og sier hvilke problemstillinger er det vi reelt sett prøver å løse.

Og så basert på det, hvilken informasjon trenger vi for å løse den problemstillingen, så tester vi ut det med en sånn type databasekobling. Og så ser vi jo basert på det om det da blir noen greier av det. Men da Emil, hadde lyst å, det var en ganske kort demo i dag. Ja. Det er litt kult da, at du klarer å være, da kan du bare ta en kjapp oppsummering kan du ikke det?

Oppsummering og avslutning

Emil Orholm Solhøi: Jo, så det vi har vært igjennom nå, det er jo da, En liten introduksjon til hva er Copilot Studio. Nå har dere også fått sett hva Copilot Studio er, og hva det kan brukes til. Kanskje man har fått noen ideer om ulike bruksområder hvor Copilot Studio kan egne seg veldig, eller hvor man kan bygge sin egen Copilot.

Så har vi også sett på hvordan man kan sette opp sin egen egentlig helt fra scratch til den er fra ingenting, og til den faktisk da fungerer og kan publiseres ute i de ulike kanalene, som for eksempel Microsoft Teams, hvis man ønsker å ha tilgjengelig i Teams.

Frode Stenstrøm: Og det er jo kjempebra. Da har vi også vært en av oppsummeringen for i dag.

Jeg minner da om webinar i vårt kommende uke hvor vi skal demonstrere et produktinformasjonssystem som er forutsetning for alt salg egentlig. Vite hva er det vi selger til hvilken pris, og hva er gyldige kombinasjoner av produkter. Da kommer våre partner fra Dynamic Web inn til oss i Asker og skal demonstrere det.

Emil, du kommer tilbake. Hvis det er noen av dere som har spørsmål så må dere gjerne kontakte Emil direkte, så viser vi og deler vi gladelig vekk Vi skal være her stort sett hvert torsdag fram til jul. Og med de ordene så sier takk deg Emil for ditt bidrag i dagens sending lurer du på noe still på kommentarfeltet under vil du følge oss mer så følg oss på nettet, likte du det lik og del gjerne denne sendingen er å finne på vår YouTube-kanal samt nettstedet prosesspilotene.no Prosesspilotene er sponsor av dagens sending og øker verdien av dine kunder med bruk av Microsoft-teknologi Og jobber da med det vi kaller kundesentriske prosesser, det vil si markedsføring og kundekommunikasjon, salg, kundeservice, feltservice, prosjektledelse.

Vårt analyseteam lager kunstig intelligensløsninger, datavarhus, rapporter, og vårt samhandlings-team gir gode nettsider, kundeklubb mobilapplikasjoner og så videre. Ansvarlig for denne episoden har vært meg, Frode Stenstrøm, sammen med Emil, prosjektleder i Oddbjørg Berge, Med ønske om bedre arbeidsprosesser for alle på gjensyn.