Hva er sanntidsmarkedsføring? Hvorfor er det nyttig?
Sanntidsmarkedsføring er nøkkelen til målrettet og effektiv kundekommunikasjon. Vi forklarer hvorfor i denne episoden av ProsessPodden.
ProsessPodden dykker denne gangen inn i hvordan moderne teknologi påvirker krav til kundedialogen - og alle mulighetene som den gir. Vi tar for oss hva sanntidsmarkedsføring er, hvorfor det er viktig, og hvordan komme i gang med det. Målet vårt med denne episoden er å motivere deg til å ta steget fra klassisk markedsføring til sanntidsmarkedsføring.
Du får høre om praktiske erfaringer og beste praksis innen målrettet kommunikasjon og bruk av Microsoft Dynamics Customer Insights (tidligere kjent som Dynamics 365 Marketing). Vi kommer også innom fremtidige utviklinger i Dynamics Customer Insights.
Hva er sanntidsmarkedsføring?
Sanntidsmarkedsføring, eller triggerbasert markedsføring, handler om strategien hvor kommunikasjon med kunden blir utløst av en spesifikk handling eller hendelse, for eksempel når en kunde forlater en handlekurv i en nettbutikk. Dette står i kontrast til tradisjonell massekommunikasjon, som ofte kan oppleves som støyende og irrelevant. Sanntidsmarkedsføring gjør det mulig å tilpasse budskapet basert på kundenes adferd. Dette øker relevansen og treffsikkerheten.
Du må bli kjent med kundene dine. Og forstå dem!
Geir Andreassen
Våre erfaringer fra prosjektarbeid
Erfaringer fra ulike prosjekter viser at sanntidsmarkedsføring gir store fordeler. For eksempel har vi i ProsessPilotene sett en økning i effektiviteten etter å ha implementert sanntidsmarkedsføring i forbindelse med seminarer og webinarer. I denne episoden får du flere eksempler på hvordan det har blitt brukt effektivt i kundeprosesser blant våre kuner.
Slik kommer du i gang med sanntidsmarkedsføring
For å implementere sanntidsmarkedsføring må bedrifter først sørge for god datakvalitet. Dårlig datakvalitet kan føre til at kommunikasjonen blir irrelevant, noe som undergraver hele poenget med sanntidsmarkedsføring. Det anbefales å starte i det små, med enkle kundereiser, og deretter bygge videre når man har fått mer erfaring. Med riktig planlegging og de rette verktøyene, som Dynamics Marketing og Power BI, kan sanntidsmarkedsføring skaleres til å passe både små og store bedrifter.
Lytt til hele episoden nedenfor - eller følg ProsessPodden på YouTube, Spotify og Apple Podcasts.

Thomas W. Köhl
Hei! Vi vil gjerne høre hvordan du jobber med data i markedsføringen. Ta kontakt med meg for en hyggelig prat om sanntidsmarkedsføring.